Herms / lengte koperen buis / boren in gamellen

Gestart door Kees, 04-02-2005 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik een HERMS gebouwd, nu, een jaartje en een tiental brouwsels verder ben ik begonnen met verbeteringen aan te brengen, dit aan de hand van de opgedane ervaring met deze installatie.

Verbetering 1  "losse " gas-slangen vervangen door een vaste koperen leiding.

Verbetering 2  Pomp vast gemonteerd vlak onder de maich-ketel, hierdoor is de lengte van de aansluitslangen aanzienlijk korter geworden.

verbetering 3  RVS filterbodem in maisch-ketel gemonteerd, dit gaat prima in een gamel omdat deze onderin een afronding heeft, als je de  RVS plaat een milimetertje kleiner maakt dan de diameter van de gamel dan komt hij enkele centimeters boven de bodem klem te zitten met een perfecte afdichting rondom, alleen het boren van de ruim 1500 gaatjes was een beetje arbeidsintesief....  ( foto ) http://img311.imageshack.us/img311/665/filterbodem19np.jpg

verbetering 4  van de boveste "draag-ring" op de gamellen een stuk weggeslepen, tijdens het schoonmaken van de installatie vond ik deze bovenste ring niet prettig, als je de gamel tijdens het poetsen wil leegschudden in een emmer is het altijd een knoeiboel omdat de draag-ring in de weg zit. ( foto ) http://img232.imageshack.us/img232/2945/draagringweg18yz.jpg

Nu verbetering 5 nog........
Ik ben op zoek naar een goedkope piezo-ontsteking voor het aanmaken van de branders, wie weet waar deze te koop zijn tegen een redelijke prijs ?

groetjes.....Cis


Herman

Citaat van: Cisdevésser op 03-08-2005  20:08 uIk ben op zoek naar een goedkope piezo-ontsteking voor het aanmaken van de branders, wie weet waar deze te koop zijn tegen een redelijke prijs ?
Volgens mij zag ik die vandaag nog liggen bij de Vrijbuiter. Maar ik heb niet naar de prijs gekeken.

Herman

Adrianus Tripel

Hallo Cis,

Ik ben ook bezig met jouw verbetering nummer 5. Ik doe het niet met een ontstekingsmechanisme maar ben bezig om een waakvlammetje bij mijn brander te bouwen. Met een heel dun leidinkje moet dat volgens mij lukken. Door de grote verbouwingswerkzaamheden ben ik er echter nog niet aan toe gekomen. Zodra e.e.a. werkt laat ik het weten.

Om met een piezo intsteking te werken zou ik als ik jou was een goedkope aansteker met zo'n ontsteking slopen en kijken wat je er van kan gebruiken. Bij de verwarmingsboer liggen misschien nog wel enkele oude ketels of geisers met piezo ontsteking. Succes met je zoektocht

Groeten Ad

Wil

hë Ad,
Ook weer aan de knutsel? Zou inderdaad gaan voor een elektronische ontsteking (zuinig), en kan je makkelijk je brander aan krijgen waar dat je ook bent. Een klein vlammetje kan altijd uitgaan hé.  :pan:
En wil je het verder automatiseren is het ook makkelijker dan met het kleine pitje.
Gr Wil.

Cisdevésser

Hoi,

Dit is inderdaad de reden waarom ik een piezo-ontsteking wil,  brouwen doe ik in de buitenlucht en als het even een beetje waait kan een waakvlammetje snel uitgeblazen worden.
Dit is natuurlijk weer te beveiligen met een thermokoppel, maar ik wil het simpel en zo goedkoop mogelijk houden.

groetjes....Cis

Adrianus Tripel

Is wat voor te zeggen

Groetjes Ad

Wil

PPPPPPPfffffffffffffffffffffffff Ad krijg ik zomaar gelijk van je.  8), Weet dat je wil gaan automatiseren dus vandaar mijn reactie. Sta jij er ook met de Bergse of lijkt je het nog niks?
Gr Wil

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik piezo-ontstekers gekocht bij de plaatselijke winkel van de boerenbond, het zijn universele vervangsetjes bedoeld voor de BBQ.
Het waren de laatste twee setjes die ze na lang zoeken nog in een verborgen hoekje  konden vinden, aan de verkleuring van de etiketten te zien al enkele jaren oud.

Natuurlijk meteen gemonteerd en getest, mooi vonkje van de elektrode naar de brander.
Toen de gasfles aangesloten en weer testen.
In eerste instantie......NIETS, NOPPES, NIënte nada.

Toen begonnen met het verplaatsen van de elektrode, vonken deed hij immers, maar wel op de goede plaats ?
Na enkele pogingen ben ik erachter gekomen dat de uiterste punt van de elektrode precies boven één van de uitstroomgaatjes van de brander moet staan.
Vanaf nu werkt hij echt perfect, er is slechts één druk op de knop nodig om de brander te ontsteken......

Misschien zijn er medebrouwers die iets met deze info kunnen doen.

groetjes....Cis



Adrianus Tripel

Bedankt voor de info. Hier kunnen we wat mee.

Wil ik moet werken met het bergse festival dus geen demo van de WURMS. Misschien volgend jaar. Ik laat de eer aan jou.

Groeten Ad

Wil

Verdomme dat werk ook altijd, gun geen één baas nou ienmand lol in zijn hobby. Maar bedankt Ad, zal mijn best doen die dag.
Brouw gr. Wil


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.