Herms / lengte koperen buis / boren in gamellen

Gestart door Kees, 04-02-2005 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

norbertus

Beste medebrouwers,

Zoals beloofd hierbij enkele foto's van mijn nieuw gebouwde HERMS.

Klik hier

Groeten,
Norbertus

Eduard

Hallo Norbertus,

Die HERMS van jou ziet er zeer mooi uit. Ik zie dat vrijwel alle leidingen naar een contrôlepaneel gaan. Zou je daar nog wat meer over kunnen tonen/schrijven?

Groet uit zonnig Oslo

Eduard  samenvol

Adrie

Wow, dat is wel een zeer vette herms! Dat is geen hobbybrouwen meer, maar industrieel brouwen. Hoe lang ben je daarmee bezig geweest?

Trouwens, kun je de foto's niet verder comprimeren, want via een telefoonlijn komen ze maar zeer traag binnen. En een verklarende tekst hier of daar zou (zeker voor degenen die zelf geen herms hebben) geen kwaad kunnen.

Cisdevésser


hoi Norbertus......en de rest van de medebrouwers natuurlijk,

Wat een installatie, ik ben echt sprakeloos...........
Het moet toch een feest zijn om hierin te kunnen brouwen !!
Wat me opviel was die mooie, nostalgische thermometer in messing behuizing, hoe ben je hier in godsnaam aangekomen ?
Zelf meet ik digitaal, maar ik vind eigenlijk zo'n "ouderwetse" thermometer" veel beter afleesbaar, op een schaal komt de gemeten waarde veel duidelijker over, in één oogopslag weet je de temperatuur, het verloop is ook beter te volgen dan het verspringen van de getalletjes op een digitaal instrument.

Veel succes en plezier toegewenst met je nieuwe installatie....Cis.

Herman

Ha Norbertus,

Da's nu een installatie waar ik stiekem wel eens van droom. Eigenlijk een echte brouwerij op microschaal, complimenten voor je installatie! In mijn volgende huis moet er ook zoiets verschijnen!

norbertus

Hoe lang heb ik hieraan gewerkt? Volgens mijn vrouw veel te lang, maar ja...zij lust ook graag een lekker biertje. ::)

Een half jaar rondgekeken bij collega brouwers, op het net en op dit forum, een idee gevormd en dan maar schetsen maken en rondkijken naar materialen.

We brouwen reeds verschillende jaren en wensen brouwsels van minsten 50 l te kunnen maken, de installatie moet verplaatsbaar zijn, gemakkelijk te onderhouden en gemakkelijk muteerbaar. Ik ken mezelf en zal zeker nog aanpassingen aanbrengen indien ik de installatie  kan verbeteren, waar ik tevens al aan bezig ben.

Wat ik ook wou was dat er een soort controlepaneel was waar het kraanwerk op samengebracht wordt evenals pomp en koeler.

Pomp werd aangekocht bij Morebeer evenals tegenstroomkoeler omdat ik het niet goed zag zitter hoe twee koperbuizen in elkaar te brengen en hiermee een in volume aanvaardbare koeler te maken.

De vaten zijn 100 l biervaten aangekocht bij een fabriek die deze vaten maakt maar welke licht geschadigd zijn. Ja vaten van 100 l, die worden gemaakt voor de Japense markt en dan zeggen dat wij de grote zuipers zijn. ;)

Ik heb iemand gevonden die handig is met rvs lassen en heeft voor mij feilloos de aansluitmoffen gelast op de plaatsen waar ik het wilde.

De onderstellen werden gemaakt van foutief geleverde alu-buizen bij een firma en deze waren tevreden dat ik ze kwam ophalen naast wat andere onderdelen die ik op het containerpark heb gedumpt buiten de spullen die ik ooit nog wel eens kan gebruiken.

De verbinding tussen de drie ketels zijn gemaakt met flexibel slangen voor sanitair wel met een rvs mantel. Ik heb hierover op deze thread vorig jaren vragen gesteld aangaande het gebruik van deze slangen. Voorlopig geen problemen.

We hebben dan enkele weken geleden voor het eerst een Westmalle Tripel gebrouwen met matig succes. De brouwdag was gelukt en de Westmalle Tripel staat momenteel te lageren maar er zal nog wat moeten gesleuteld worden. :-\

Ik had verwacht dat de pomp een beter vermogen had. Vorig jaar hebben we even proef gedraaid met water en dat viel toen mee. Maar op de brouwdag hebben we probemen gehad met de aanzuiging van de pomp. Dit probleem wordt momenteel verholpen.

Al bij al ben ik tevreden en ga ik de installatie optimaliseren. In een later stadium misschien electronisch sturen, maar in feite vind ik dit niet zo leuk, het moet nog een klein beetje ambachtelijk blijven.

Enfin effe afgeweken, de vraag was hoe lang ik hieraan heb gebouwd? Ik ben met de constructie begonnen in augustus van vorig jaar en afgebouwd in februari van dit jaar. Ik heb niet zoveel tijd in de week en haast was er ook niet bij.

groeten,
norbertus.




Adrianus Tripel

Hallo Norbertus en andere WURMSers,

Ziet er goed uit je nieuwe installatie. Flinke vaten trouwens. Hoe stook je de boel warm? Wat voor vermogen?
Even een opmerking over je pomp. De pomp is eigenlijk ontworpen om horizontaal te plaatsen. Bij voorkeur met de zuigzijde links of onder, gezien vanaf de pompzijde. Ook de smering van de lagertjes is hierop gebaseerd. Gezien je opstelling moet dit makkelijk te realiseren zijn. Als je de pomp vertikaal wilt monteren moet je om goed de lucht uit je pomp te krijgen de pomp onder zetten. Caviteren kost opbrengst en komt de levensduur van de pomp ook niet ten goede.

Mijn WURMS is een beetje mislukt. :'( Dat wil zeggen het laswerk. Ik wilde het weer te moeilijk maken en bracht zo mijn collega (die het zou lassen) in verlegenheid. :shelp: Ik ben nu op zoek naar iemand die mijn onmogelijkheid kan uitvoeren.
Zodra de lassen klaar zijn volgen de foto's :bijdrage_forum:

Groeten
Ad

Adrianus Tripel

Hallo Forumers,

Eindelijk! Mijn WURMS installatie is gereed. Het is meer werk om spullen te verzamelen dan er werkelijk aan te bouwen. Ik had al eerder gemeld dat mijn laswerk de mist was ingegaan. Via een contractor bij ons op de zaak heb ik mijn laswerk door een vakman kunnen laten doen. Ook kon ik daar voor sterk gereduceerde prijzen diverse materialen aanschaffen.

Na de zo genaamde "waterrun" was alles lekvrij en kon ik dus mijn installatie uitproberen. Op de gezamelijke brouwdag voor ons 15-jarig jubileum leek me een mooie gelegenheid om de brouwerij ten doop te houden. :'( Helaas. Het filter sloeg dicht. Waarschijnlijk te fijn geschroot. Het weer zat ook al niet mee dus maar besloten om het thuis nog eens over te doen.

Thuis zelf geschroot en de boel opgestart. Alles loopt prima. Het filter sloeg niet dicht en de brouw was goed op temperatuur te brengen. In de rustperiode de pomp afgezet en de waterketel 6°C hoger opgestookt dan de volgende temperatuur. Even pompen en de juiste temperatuur werd al bereikt.

Daarna aflopen naar de kookketel. Brander omzetten en koken maar. Bij het toevoegen van de nahop de pomp weer bij en door de koeler laten cirkuleren. Is deze ook steriel. Na het koken koelwater erop en aftappen in het vergistingsvat. Bij een volle opbrengst van de pomp was de temperatuur ± 18°C. Het in de kookpan aangebrachte hopfilter deed ook prima zijn werk.

Het bier (een Blonde voor het lustrum) had precies het verwachte begin sg van 1061. Staat nu te vergisten en de rest is afwachten.

Enige nadeel is de opbrengst van het March-pompje van Morebeer. Dit had wel wat groter mogen zijn. Is ook deels de schuld van het leidingwerk met de nodige weerstand.

Voor de belangstellenden heb ik hier wat fotootjes geplaatst.

Groeten Ad

Johannes

Hoi Ad,

Gefeliciteerd met je WURMS! Ik vind het een prachtige installatie, veel brouwplezier!

Johannes

norbertus

Ad,

Proficiat, een mooie compacte installatie.

U merkt ook op de de March-pomp eerder beperkt is in haar debiet voor onze installaties. Ik ben ondertussen ook bezig het leiding-systeem van mijn installatie te vereenvoudigen zodat er minder weerstand ontstaat. Voor nieuwe Herms-Wurms bouwers zou ik toch ook aanraden naar een andere krachtiger pomp uit te kijken.

In ieder geval voor brouwplezier en verzorg de Blonde goed! ^-^

Norbertus

Brewzilla

Hallo Ad,

Proficiat met je schitterende installatie. Ik ben zo vrij geweest om hem toe te voegen aan de Homebrewery Index: www.barleys.nl/?hi.

Grtz, JW

Adrie

Ha Ad,

Schitterende installatie! Gefeliciteerd met je WURMS, weer een enthousiaste WURMS-er erbij.

Huub Krekels

Hallo Ad,

sprakeloos gewoon. Hier krijg ik zeker slapeloze nachten van. Ik droom namelijk al heel lang van zo'n installatie. Bedankt voor je info en overigens ook de andere Hermsbouwers. Eens komt de tijd dat jullie mijn Herms ook kunnen aanschouwen.!!!! :dansen:


Gr.

Huub

Hopmans

Klasse Ad.   :duimop:

Ik wil ook zo'n ding, maar mijn vrouw niet.
Wat moet ik doen?
Mmm, een flitsscheiding denk ik.  >:D

 :degroeten:

Cisdevésser

Hoi Ad,

Proficiat, mooie compacte installatie.
Ik wens je veel brouwplezier toe !!!!!!!!!

Groetjens....Cis

Jacques

Hoi Ad,

Het ziet er inderdaad heel mooi een eenvoudig uit. Kun je ook eens een overzicht geven van de materiaalkosten?

En nou maar hopen dat je lekkere bieren mee kunt brouwen  :brouwen:

Adrianus Tripel

Hoi Hoppie,

Aan je vrouw doorgeven dat alles op een oppervlakte staat van 90 bij 45 cm helpt misschien. Nu neem je waarschijnlijk meer ruimte in beslag. Extra ruimte voor moeders de vrouw wil nog wel eens helpen. :dansen:

Succes in de huwelijkse strijd
Ad

Adrianus Tripel

Hoi Jacques,

Mijn installatie is een bij elkaar gescharreld iets. Als je alles regulier moet kopen is de prijs zo tussen de € 900,00 en € 1000,00.
Ik betaalde veel minder.
RVS hoekprofielen € 85,00 (via via)
Gamellen € 60,00 (Marktplaats)
Afsluitertjes RVS € 67,50 (9 stuks)
Laselectroden gekregen
RVS tubing gekregen
RVS koppelingen gekregen
March pompje € 137,00 (Morebeer)
Koeler € 10,00 (Bash)
Laswerk 4 uur gratis (contractor werkgever)
Brander € 50,00 (had ik al)
Wielen gevonden.
Bezig geweest met verzamelen ± 6 maanden
Werkelijke bouwtijd 5 dagen

Kortom een ritselinstallatie.

Groeten
Ad

Jacques

Hoi Ad,

Ik denk dat veel Herms installaties geritseld worden. Ik begrijp dat de kosten die jij gemaakt hebt ongeveer € 250,-- zijn geweest.
Natuurlijk kun je zo'n installatie zo duur maken als je zelf wilt. Voor degenen die over willen stappen op herms is het denk ik leuk om een idee te hebben wat je daarvoor ongeveer kwijt bent.

Adrianus Tripel

Hoi iedereen,

Als je je rek van hout maakt of je installatie op een tafel zet. Je leidingwerk voor slangen vervangt. Je vaatjes koopt en de pompje ook. Werkt met een hevelfilter en een zelf gemaakte tegenstroomkoeler, denk ik dat je voor minder dan € 200,00 een WURMS kan bouwen. Als je zoals ik aan RVS-materiaal kan komen is dat alleen maar mooier en eventueel handiger. De werking wordt er niet minder om en je bier al helemaal niet. Kortom, als je van plan bent een WURMS (HERMS) te bouwen, begin er gewoon aan en als de financiën eens wat minder zijn kan je in een later stadium altijd nog die hebbedingetjes aanschaffen en inbouwen. Ik ben er na 2 brouwsels al aan verknocht.

Met WUMSige groet
Ad

Roel Rutjes

Vertel mij dan maar waar ik dat allemaal voor 200 euro kan kopen dan doe ik dat meteen zo goedkoop kan ik niet laten liggen alleen al een pomp op voedings kwaliteit heb ik hier in Nederland niet voor de helft kunnen vinden. Dus als je een adres weet hou ik me aanbevolen.
Hartelijke groet Roel

MO

Je zit inderdaad vast aan een pomp uit Amerika van 137 euro. Maar als je een beetje goed om je heen kijkt, dan is dit het duurste element uit je installatie!

Adrianus Tripel

Kijk eens op Marktplaats.nl. Zoeken op "magneet pomp". Er staan op dit moment 2 March pompen.

Groeten Ad

MO


Adrie

Vraag wel goed na tegen welke temperatuur deze pompen kunnen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.