Herms / lengte koperen buis / boren in gamellen

Gestart door Kees, 04-02-2005 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

 :shelp:
Ik zit eraan te denken om mijn maischketel te gaan verwarmen volgens het HERMS principe.  Wie heeft hiermee ervaring. Mijn vraag: hoelang moet die koperen spiraal ongeveer wezen. Ik verwarm deze ketel elektrisch, het gebruikte element is dacht ik 3 Kw.

Kees. :lekkerbier:

Mouton

Hoi Kees,
De lengte van de koperen pijp is afhankelijk van een aantal factoren.

De diameter van de koperen pijp die je wilt gebruiken.
De inhoud van de HLT
Het soort element(en) dat je wilt gaan gebruiken (op 1 groep 16 amp max 3600 Watt max belasten)
De gewenste doorstroomsnelheid van het wort
Het al dan niet gebruiken van kogelkranen tussen je koperen lijding ( om stroom wort te kunnen knijpen)
Is je HLT voorzien van een roerinrichting?
Hoe goed is je HLT geisoleerd of niet
enz, enz,

 :degroeten: Mouton

willems

hallo,

Wij hebben een koper buis van 15 mm dikte gebruikt en 10 meter lang dit werkt perfect

http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

Als je eens een kijkje wilt komen nemen ben je altijd welkom

Groeten
Bart

Cisdevésser

hoi,

Ik heb 10 meter koperen pijp van 12mm in mijn warmwaterton, werkt prima.

zie  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2052.0;id=400

groetjes...........Cis

Adrie

Beste Kees,

Ik heb ook een koperen buis van 12 mm en 10 m lengte. Zie voor meer informatie de link hieronder naar Het Witte Paard.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Cis,

Hoe heb je die grote gaten boven in de gamellen gemaakt? Lijkt mij niet met een grote boor gedaan. Volgens mij loopt een normale grote boor vast in dun plaatwerk. Wat de gamellen betreft heb ik nog de vraag of de binnenketel gemakkelijk van de buitenketel te verwijderen is.

 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

Kees

Hoi Huub, Als je in dunne plaat wilt boren moet je de boor vlak slijpen, met in het middel een klein puntje om te centreren. Boort perfect en je krijgt mooie ronde gaten.

Kees :lessmile:

Huub Krekels

Hallo Kees,

ik begrijp dan dat je dan zeker niet moet voorboren. Onder welke hoek moet je de boor dan slijpen.?  :idea:

Gr.

Huub.

Cisdevésser

Hallo Huub,

De gaten heb ik gemaakt met een potboor voor metaal, dit is te vergelijken met een "7-gatenzaag " voor hout.
met het boortje in het midden boor je door de buitenmantel heen, dit dient nu als centrering, boor je verder door dan wordt de buitencirkel er als het ware uitgezaagd, als het gat geboord is houd je een soort revet over als afval.
wel voldoende smeren met olie tijdens het boren.

Bij mijn weten is de binnenketel van deze gamellen niet verwijderbaar zonder het zaakje te slopen, maar waarom wil je ze uit elkaar halen ?

De bodem heb ik eruit gezaagd met een decoupeerzaag , eerst aftekenen, metaalzaagje in de decoupeerzaag, VEILIGHEIDSBRIL opzetten,   rustig zagen zonder al te veel te duwen, het zaagje moet immers ook de kans krijgen om te zagen, en ook hier weer zoals bij al de verspanende werkzaamheden in metaal, voldoende smeren met olie.

groetjes.......Cis


wim

Toen ik de bodems van drie vaten uit had geslepen merkte ik in twee vaten iets speling op, dus de kans is groot dat met wrikken het wel uit elkaar te krijgen is, maar dat heb ik niet geprobeerd.

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Als je de binnenketel gemakkelijk los kunt krijgen zou je een geheel roestvrij stalen ketel hebben zonder gegalvaniseerde mantel.

Cis, ik geloof dat ik al weet wat je bedoelt. Volgens mij zijn dat die taps toelopende boortjes die er uitzien als een frees.

 :idea:

Gr.

Huub.

wim

Die mantel is toch juist prettig?
Isolerend, veel makkelijker te verwarmen en warm te houden.

Bovendien zorgt die buitenmantel natuurlijk ook voor stabiliteit, alleen het gewicht is natuurlijk back breaking.

:degroeten:

Wim

Cisdevésser

hoi Huub,

Het taps toelopende boor wat jij omschrijft is het duidelijk niet.
Ik heb van internet een zij het ietwat wazige foto gehaald van zo'n gatenzaag, er hoort nog een houder bij met een klein boortje in het midden, zie foto.
Het weghalen van de gegalvaniseerde buitenmantel heeft alleen maar nadelen, om je maischton is het een prima isolatie die warmteverlies voorkomt, om je kook/warmwater-ketel werkt hij als een schoorsteen zodat je een veel betere warmteoverdracht hebt tussen je gasvlam en de binnenketel, dus mijn advies, zitten laten die buitenmantel!!



Huub Krekels

Perfect Cis,

Nu weet ik wat je bedoelt. Ik zal je advies onthouden.  :idea:

Dank je,

Huub.

Adrie

Ik heb eerst voorgeboord met een klein metaalboortje van 4 mm, daarna het gat vergroot met een boor van 8 mm en vervolgens met een van 12 mm. Ging perfect, geen vastlopers en een mooi rond gat..

Groeten,

A3

Kees

Hoi Huub, Ik heb een paar fofo's genomen van zo'n boor.
Hopelijk is dat nu duidelijk

Kees


Kees

En hier onder de tweede foto



sucses

Kees

Huub Krekels

Hoi Kees,

bedankt voor dw foto's. Ik weet precies wat je bedoelt. :idea:


Gr.

Huub.

Mouton

Heren
Dit lijkt een discussie over het boren van RVS ;D

Hier een tip of wat. :lessmile:
Boren van RVS doe je met een cobald boor (te koop van 0.5 mm tot zo groot als jij wilt)
Onder het boren dient er gekoeld/gesmeerd te worden, dit doe je met peterolie.
Boor een klein gat voor in dun RVS en boor het op met een grotere diameter.

 :weetbeter: nu de meest vreemde tip :weetbeter:
Als je het voorgeboorde gat opboord met een grotere boor,leg dan eerst een lapje katoen over het voorgeboorde gat.
vervolgens boor je het voorgeboorde gat op door het lapje katoen naar de diameter die je wenst.
(nu niet smeren met peterolie) en een perfect rond gat zal het resultaat zijn. 8)

Kees

Hoi Mouton en andere brouwers,
Kobalt boortjes zijn erg duur!! Gewone Hss boren zijn net zo goed,mits goed scherp en goed gesmeerd en boren met het juiste toerental. :pasop: :pasop:

Bas

Ik gebruik voor het "boren" van gaten in RVS een gatenboor voor keramische tegels (zijn net als RVS ook erg hard), wat in principe bestaat uit een instelbare zwenkarm waaraan een hard scherp stukje steenkool zit, en een centrerend boortje waar ook een stukje steenkool aanzit. Werkt prima, wel een erg laag toerental gebruiken en veel pauzeren.

Grt, Bas H.

Mouton

Dag Kees & andere brouwers,

Natuurlijk gaat het boren met HSS boren ook.
Echter voor het boren van RVS is een niet te hoog toerental nodig (ook dit kan met een HIch Speed Steel Boortje)
Kobalt boren slijten veel minder dan HSS boren in RVS.
De tip is dat wanneer je een klein gat in dun staal wilt opboren dit gat onzuiver van vorm wordt.
De tip met het doekje helpt echt (dit komt omdat de ziel en de snijkanten van de boor minder kunnen happen in de dunne plaat)
Het verslijpen van boren is echt geen eenvoudige zaak.

 :lessmile:Dan nog maar een tip.
Om een botte boor te slijpen heb je twee grote moeren nodig, die je tegen elkaar aan sluit.
Er ontstaat nu een hoek van 120 graden.
Door de boor te slijpen in deze hoek, de ziel in het midden te houden en de beide snijkanten de moeren te laten raken slijp je goede scherpe boren voor de metaal bewerking.

Groet,Mouton

Charles

Men hoeft geen boortjes te slopen, vroeger, eens, lang geleden heb ik op de
Mijnbouwschool geleerd dat men het happen van boren in metaal kan voorkomen
door dun te voorboren en vervolgens een klein stukje schuurpapier(lint) onder de
boor leggen. Niet te hard drukken (de boor doet het werk) en geen te hoog toerental.
Gaat perfect....  :duimop:

Succes,
Charles
 

norbertus

beste medeb(r)ouwers,

Vorige week eerste maal gebrouwd met onze nieuw gebouwde herms. Foto's komen één van de volgende dagen op het forum. Foto's zijn gemaakt maar moeten nog worden geplaatst.

Er werd voorheen proefgedraaid met water zonder veel problemen. Bij het opstarten van de brouwdag kregen we snel problemen met de pomp. De pomp is een March-pomp toegeleverd door Morebeer.( info zonder bijbedoelingen )

We kregen het maischwater niet van de waterton naar de maischketel. We hadden snel het vermoeden dat er ergens een luchtbel voor dit probleem zorgde maar hoe krijg je die weg met een watermassa op 65°c.

Een buurman die op een labo werkt werd erbij gehaald en adviseerde een kraan te installeren voor de pomp die de luchtbel kan laten ontsnappen. Inderdaad er was beterschap te merken maar niet overtuigend.

Tijdens de eerste rustperiode werd de pomp, die verticaal was gemonteerd, van het frame gehaald en op de grond gelegd mits verlengen van leidingen. Met deze ingreep was er merkbare beterschap en hebben wij onze brouwdag kunnen afwerken.

De meegeleverde documentatie van de pomp werd nagelezen en inderdaad bij de installatie voorschriften kunnen we lezen " The pump should be mounted with the Electric Conduit Box on the bottom". Op deze manier staat de pomp inderdaad horizontaal gemonteerd. Maar ik heb verschillende installaties gezien waar deze pomp ook verticaal gemonteerd staat.

Voor de rest weinig problemen, ik had wel iets meer debiet verwacht van de pomp. We hebben ook de doorstroming van de warmtewisselaar aangepast en omgedraaid van onder naar boven naar van boven naar onder omdat een waterkolom opduwen meer vraagt van de pomp als naar beneden duwen.

De delta T°c tussen waterton en maischton was 9°c. Dit is vrij hoog gezien op andere installaties vaak 5°c wordt aangehaald. Er dient wel meegegeven dat wij gebrouwd hebben in een lokaal met een omgevingstemp van om en bij de 0°c bij aanvang. Ik ben niet van plan de maischton direct te isoleren gezien dit problemen geeft bij reinigen.

Graag reactie bij het pompgebeuren.

Groeten,

Norbertus.


Adrie

Ha Norbertus,

Inderdaad moet je er goed op letten dat er geen lucht in de pomp zit. Je ziet dit niet alleen aan het debiet, maar je kunt het ook horen. Als er lucht in zit maakt de pomp net even een ander geluid. Ik laat de pomp altijd eerst vollopen, zet de kranen dicht en laat eventueel aanwezige lucht weer door een slang ontsnappen. Vervolgens laat ik de lucht uit de slang en pomp door. Dit werkt goed en het debiet is dan OK. Mijn pomp hangt trouwens vertikaal.



Hoe lang is jouw warmtewisselaar en welke diameter heeft deze? Bij mijn installatie is een verschil tussen heetwatertank en beslag 2 graden. Bij 9 graden verschil zou je problemen kunnen krijgen met het versneld inactiveren van enzymen. Ik zou dan toch mijn maischketel maar isoleren of de warmtewisselaar verlengen. Die van mij is 10 meter met een diameter van 12 mm.

Groeten,

A3

norbertus

Beste medebrouwers,

Zoals beloofd hierbij enkele foto's van mijn nieuw gebouwde HERMS.

Klik hier

Groeten,
Norbertus

Eduard

Hallo Norbertus,

Die HERMS van jou ziet er zeer mooi uit. Ik zie dat vrijwel alle leidingen naar een contrôlepaneel gaan. Zou je daar nog wat meer over kunnen tonen/schrijven?

Groet uit zonnig Oslo

Eduard  samenvol

Adrie

Wow, dat is wel een zeer vette herms! Dat is geen hobbybrouwen meer, maar industrieel brouwen. Hoe lang ben je daarmee bezig geweest?

Trouwens, kun je de foto's niet verder comprimeren, want via een telefoonlijn komen ze maar zeer traag binnen. En een verklarende tekst hier of daar zou (zeker voor degenen die zelf geen herms hebben) geen kwaad kunnen.

Cisdevésser


hoi Norbertus......en de rest van de medebrouwers natuurlijk,

Wat een installatie, ik ben echt sprakeloos...........
Het moet toch een feest zijn om hierin te kunnen brouwen !!
Wat me opviel was die mooie, nostalgische thermometer in messing behuizing, hoe ben je hier in godsnaam aangekomen ?
Zelf meet ik digitaal, maar ik vind eigenlijk zo'n "ouderwetse" thermometer" veel beter afleesbaar, op een schaal komt de gemeten waarde veel duidelijker over, in één oogopslag weet je de temperatuur, het verloop is ook beter te volgen dan het verspringen van de getalletjes op een digitaal instrument.

Veel succes en plezier toegewenst met je nieuwe installatie....Cis.

Herman

Ha Norbertus,

Da's nu een installatie waar ik stiekem wel eens van droom. Eigenlijk een echte brouwerij op microschaal, complimenten voor je installatie! In mijn volgende huis moet er ook zoiets verschijnen!

norbertus

Hoe lang heb ik hieraan gewerkt? Volgens mijn vrouw veel te lang, maar ja...zij lust ook graag een lekker biertje. ::)

Een half jaar rondgekeken bij collega brouwers, op het net en op dit forum, een idee gevormd en dan maar schetsen maken en rondkijken naar materialen.

We brouwen reeds verschillende jaren en wensen brouwsels van minsten 50 l te kunnen maken, de installatie moet verplaatsbaar zijn, gemakkelijk te onderhouden en gemakkelijk muteerbaar. Ik ken mezelf en zal zeker nog aanpassingen aanbrengen indien ik de installatie  kan verbeteren, waar ik tevens al aan bezig ben.

Wat ik ook wou was dat er een soort controlepaneel was waar het kraanwerk op samengebracht wordt evenals pomp en koeler.

Pomp werd aangekocht bij Morebeer evenals tegenstroomkoeler omdat ik het niet goed zag zitter hoe twee koperbuizen in elkaar te brengen en hiermee een in volume aanvaardbare koeler te maken.

De vaten zijn 100 l biervaten aangekocht bij een fabriek die deze vaten maakt maar welke licht geschadigd zijn. Ja vaten van 100 l, die worden gemaakt voor de Japense markt en dan zeggen dat wij de grote zuipers zijn. ;)

Ik heb iemand gevonden die handig is met rvs lassen en heeft voor mij feilloos de aansluitmoffen gelast op de plaatsen waar ik het wilde.

De onderstellen werden gemaakt van foutief geleverde alu-buizen bij een firma en deze waren tevreden dat ik ze kwam ophalen naast wat andere onderdelen die ik op het containerpark heb gedumpt buiten de spullen die ik ooit nog wel eens kan gebruiken.

De verbinding tussen de drie ketels zijn gemaakt met flexibel slangen voor sanitair wel met een rvs mantel. Ik heb hierover op deze thread vorig jaren vragen gesteld aangaande het gebruik van deze slangen. Voorlopig geen problemen.

We hebben dan enkele weken geleden voor het eerst een Westmalle Tripel gebrouwen met matig succes. De brouwdag was gelukt en de Westmalle Tripel staat momenteel te lageren maar er zal nog wat moeten gesleuteld worden. :-\

Ik had verwacht dat de pomp een beter vermogen had. Vorig jaar hebben we even proef gedraaid met water en dat viel toen mee. Maar op de brouwdag hebben we probemen gehad met de aanzuiging van de pomp. Dit probleem wordt momenteel verholpen.

Al bij al ben ik tevreden en ga ik de installatie optimaliseren. In een later stadium misschien electronisch sturen, maar in feite vind ik dit niet zo leuk, het moet nog een klein beetje ambachtelijk blijven.

Enfin effe afgeweken, de vraag was hoe lang ik hieraan heb gebouwd? Ik ben met de constructie begonnen in augustus van vorig jaar en afgebouwd in februari van dit jaar. Ik heb niet zoveel tijd in de week en haast was er ook niet bij.

groeten,
norbertus.




Adrianus Tripel

Hallo Norbertus en andere WURMSers,

Ziet er goed uit je nieuwe installatie. Flinke vaten trouwens. Hoe stook je de boel warm? Wat voor vermogen?
Even een opmerking over je pomp. De pomp is eigenlijk ontworpen om horizontaal te plaatsen. Bij voorkeur met de zuigzijde links of onder, gezien vanaf de pompzijde. Ook de smering van de lagertjes is hierop gebaseerd. Gezien je opstelling moet dit makkelijk te realiseren zijn. Als je de pomp vertikaal wilt monteren moet je om goed de lucht uit je pomp te krijgen de pomp onder zetten. Caviteren kost opbrengst en komt de levensduur van de pomp ook niet ten goede.

Mijn WURMS is een beetje mislukt. :'( Dat wil zeggen het laswerk. Ik wilde het weer te moeilijk maken en bracht zo mijn collega (die het zou lassen) in verlegenheid. :shelp: Ik ben nu op zoek naar iemand die mijn onmogelijkheid kan uitvoeren.
Zodra de lassen klaar zijn volgen de foto's :bijdrage_forum:

Groeten
Ad

Adrianus Tripel

Hallo Forumers,

Eindelijk! Mijn WURMS installatie is gereed. Het is meer werk om spullen te verzamelen dan er werkelijk aan te bouwen. Ik had al eerder gemeld dat mijn laswerk de mist was ingegaan. Via een contractor bij ons op de zaak heb ik mijn laswerk door een vakman kunnen laten doen. Ook kon ik daar voor sterk gereduceerde prijzen diverse materialen aanschaffen.

Na de zo genaamde "waterrun" was alles lekvrij en kon ik dus mijn installatie uitproberen. Op de gezamelijke brouwdag voor ons 15-jarig jubileum leek me een mooie gelegenheid om de brouwerij ten doop te houden. :'( Helaas. Het filter sloeg dicht. Waarschijnlijk te fijn geschroot. Het weer zat ook al niet mee dus maar besloten om het thuis nog eens over te doen.

Thuis zelf geschroot en de boel opgestart. Alles loopt prima. Het filter sloeg niet dicht en de brouw was goed op temperatuur te brengen. In de rustperiode de pomp afgezet en de waterketel 6°C hoger opgestookt dan de volgende temperatuur. Even pompen en de juiste temperatuur werd al bereikt.

Daarna aflopen naar de kookketel. Brander omzetten en koken maar. Bij het toevoegen van de nahop de pomp weer bij en door de koeler laten cirkuleren. Is deze ook steriel. Na het koken koelwater erop en aftappen in het vergistingsvat. Bij een volle opbrengst van de pomp was de temperatuur ± 18°C. Het in de kookpan aangebrachte hopfilter deed ook prima zijn werk.

Het bier (een Blonde voor het lustrum) had precies het verwachte begin sg van 1061. Staat nu te vergisten en de rest is afwachten.

Enige nadeel is de opbrengst van het March-pompje van Morebeer. Dit had wel wat groter mogen zijn. Is ook deels de schuld van het leidingwerk met de nodige weerstand.

Voor de belangstellenden heb ik hier wat fotootjes geplaatst.

Groeten Ad

Johannes

Hoi Ad,

Gefeliciteerd met je WURMS! Ik vind het een prachtige installatie, veel brouwplezier!

Johannes

norbertus

Ad,

Proficiat, een mooie compacte installatie.

U merkt ook op de de March-pomp eerder beperkt is in haar debiet voor onze installaties. Ik ben ondertussen ook bezig het leiding-systeem van mijn installatie te vereenvoudigen zodat er minder weerstand ontstaat. Voor nieuwe Herms-Wurms bouwers zou ik toch ook aanraden naar een andere krachtiger pomp uit te kijken.

In ieder geval voor brouwplezier en verzorg de Blonde goed! ^-^

Norbertus

Brewzilla

Hallo Ad,

Proficiat met je schitterende installatie. Ik ben zo vrij geweest om hem toe te voegen aan de Homebrewery Index: www.barleys.nl/?hi.

Grtz, JW

Adrie

Ha Ad,

Schitterende installatie! Gefeliciteerd met je WURMS, weer een enthousiaste WURMS-er erbij.

Huub Krekels

Hallo Ad,

sprakeloos gewoon. Hier krijg ik zeker slapeloze nachten van. Ik droom namelijk al heel lang van zo'n installatie. Bedankt voor je info en overigens ook de andere Hermsbouwers. Eens komt de tijd dat jullie mijn Herms ook kunnen aanschouwen.!!!! :dansen:


Gr.

Huub

Hopmans

Klasse Ad.   :duimop:

Ik wil ook zo'n ding, maar mijn vrouw niet.
Wat moet ik doen?
Mmm, een flitsscheiding denk ik.  >:D

 :degroeten:

Cisdevésser

Hoi Ad,

Proficiat, mooie compacte installatie.
Ik wens je veel brouwplezier toe !!!!!!!!!

Groetjens....Cis

Jacques

Hoi Ad,

Het ziet er inderdaad heel mooi een eenvoudig uit. Kun je ook eens een overzicht geven van de materiaalkosten?

En nou maar hopen dat je lekkere bieren mee kunt brouwen  :brouwen:

Adrianus Tripel

Hoi Hoppie,

Aan je vrouw doorgeven dat alles op een oppervlakte staat van 90 bij 45 cm helpt misschien. Nu neem je waarschijnlijk meer ruimte in beslag. Extra ruimte voor moeders de vrouw wil nog wel eens helpen. :dansen:

Succes in de huwelijkse strijd
Ad

Adrianus Tripel

Hoi Jacques,

Mijn installatie is een bij elkaar gescharreld iets. Als je alles regulier moet kopen is de prijs zo tussen de € 900,00 en € 1000,00.
Ik betaalde veel minder.
RVS hoekprofielen € 85,00 (via via)
Gamellen € 60,00 (Marktplaats)
Afsluitertjes RVS € 67,50 (9 stuks)
Laselectroden gekregen
RVS tubing gekregen
RVS koppelingen gekregen
March pompje € 137,00 (Morebeer)
Koeler € 10,00 (Bash)
Laswerk 4 uur gratis (contractor werkgever)
Brander € 50,00 (had ik al)
Wielen gevonden.
Bezig geweest met verzamelen ± 6 maanden
Werkelijke bouwtijd 5 dagen

Kortom een ritselinstallatie.

Groeten
Ad

Jacques

Hoi Ad,

Ik denk dat veel Herms installaties geritseld worden. Ik begrijp dat de kosten die jij gemaakt hebt ongeveer € 250,-- zijn geweest.
Natuurlijk kun je zo'n installatie zo duur maken als je zelf wilt. Voor degenen die over willen stappen op herms is het denk ik leuk om een idee te hebben wat je daarvoor ongeveer kwijt bent.

Adrianus Tripel

Hoi iedereen,

Als je je rek van hout maakt of je installatie op een tafel zet. Je leidingwerk voor slangen vervangt. Je vaatjes koopt en de pompje ook. Werkt met een hevelfilter en een zelf gemaakte tegenstroomkoeler, denk ik dat je voor minder dan € 200,00 een WURMS kan bouwen. Als je zoals ik aan RVS-materiaal kan komen is dat alleen maar mooier en eventueel handiger. De werking wordt er niet minder om en je bier al helemaal niet. Kortom, als je van plan bent een WURMS (HERMS) te bouwen, begin er gewoon aan en als de financiën eens wat minder zijn kan je in een later stadium altijd nog die hebbedingetjes aanschaffen en inbouwen. Ik ben er na 2 brouwsels al aan verknocht.

Met WUMSige groet
Ad

Roel Rutjes

Vertel mij dan maar waar ik dat allemaal voor 200 euro kan kopen dan doe ik dat meteen zo goedkoop kan ik niet laten liggen alleen al een pomp op voedings kwaliteit heb ik hier in Nederland niet voor de helft kunnen vinden. Dus als je een adres weet hou ik me aanbevolen.
Hartelijke groet Roel

MO

Je zit inderdaad vast aan een pomp uit Amerika van 137 euro. Maar als je een beetje goed om je heen kijkt, dan is dit het duurste element uit je installatie!

Adrianus Tripel

Kijk eens op Marktplaats.nl. Zoeken op "magneet pomp". Er staan op dit moment 2 March pompen.

Groeten Ad

MO


Adrie

Vraag wel goed na tegen welke temperatuur deze pompen kunnen.

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik een HERMS gebouwd, nu, een jaartje en een tiental brouwsels verder ben ik begonnen met verbeteringen aan te brengen, dit aan de hand van de opgedane ervaring met deze installatie.

Verbetering 1  "losse " gas-slangen vervangen door een vaste koperen leiding.

Verbetering 2  Pomp vast gemonteerd vlak onder de maich-ketel, hierdoor is de lengte van de aansluitslangen aanzienlijk korter geworden.

verbetering 3  RVS filterbodem in maisch-ketel gemonteerd, dit gaat prima in een gamel omdat deze onderin een afronding heeft, als je de  RVS plaat een milimetertje kleiner maakt dan de diameter van de gamel dan komt hij enkele centimeters boven de bodem klem te zitten met een perfecte afdichting rondom, alleen het boren van de ruim 1500 gaatjes was een beetje arbeidsintesief....  ( foto ) http://img311.imageshack.us/img311/665/filterbodem19np.jpg

verbetering 4  van de boveste "draag-ring" op de gamellen een stuk weggeslepen, tijdens het schoonmaken van de installatie vond ik deze bovenste ring niet prettig, als je de gamel tijdens het poetsen wil leegschudden in een emmer is het altijd een knoeiboel omdat de draag-ring in de weg zit. ( foto ) http://img232.imageshack.us/img232/2945/draagringweg18yz.jpg

Nu verbetering 5 nog........
Ik ben op zoek naar een goedkope piezo-ontsteking voor het aanmaken van de branders, wie weet waar deze te koop zijn tegen een redelijke prijs ?

groetjes.....Cis


Herman

Citaat van: Cisdevésser op 03-08-2005  20:08 uIk ben op zoek naar een goedkope piezo-ontsteking voor het aanmaken van de branders, wie weet waar deze te koop zijn tegen een redelijke prijs ?
Volgens mij zag ik die vandaag nog liggen bij de Vrijbuiter. Maar ik heb niet naar de prijs gekeken.

Herman

Adrianus Tripel

Hallo Cis,

Ik ben ook bezig met jouw verbetering nummer 5. Ik doe het niet met een ontstekingsmechanisme maar ben bezig om een waakvlammetje bij mijn brander te bouwen. Met een heel dun leidinkje moet dat volgens mij lukken. Door de grote verbouwingswerkzaamheden ben ik er echter nog niet aan toe gekomen. Zodra e.e.a. werkt laat ik het weten.

Om met een piezo intsteking te werken zou ik als ik jou was een goedkope aansteker met zo'n ontsteking slopen en kijken wat je er van kan gebruiken. Bij de verwarmingsboer liggen misschien nog wel enkele oude ketels of geisers met piezo ontsteking. Succes met je zoektocht

Groeten Ad

Wil

hë Ad,
Ook weer aan de knutsel? Zou inderdaad gaan voor een elektronische ontsteking (zuinig), en kan je makkelijk je brander aan krijgen waar dat je ook bent. Een klein vlammetje kan altijd uitgaan hé.  :pan:
En wil je het verder automatiseren is het ook makkelijker dan met het kleine pitje.
Gr Wil.

Cisdevésser

Hoi,

Dit is inderdaad de reden waarom ik een piezo-ontsteking wil,  brouwen doe ik in de buitenlucht en als het even een beetje waait kan een waakvlammetje snel uitgeblazen worden.
Dit is natuurlijk weer te beveiligen met een thermokoppel, maar ik wil het simpel en zo goedkoop mogelijk houden.

groetjes....Cis

Adrianus Tripel

Is wat voor te zeggen

Groetjes Ad

Wil

PPPPPPPfffffffffffffffffffffffff Ad krijg ik zomaar gelijk van je.  8), Weet dat je wil gaan automatiseren dus vandaar mijn reactie. Sta jij er ook met de Bergse of lijkt je het nog niks?
Gr Wil

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik piezo-ontstekers gekocht bij de plaatselijke winkel van de boerenbond, het zijn universele vervangsetjes bedoeld voor de BBQ.
Het waren de laatste twee setjes die ze na lang zoeken nog in een verborgen hoekje  konden vinden, aan de verkleuring van de etiketten te zien al enkele jaren oud.

Natuurlijk meteen gemonteerd en getest, mooi vonkje van de elektrode naar de brander.
Toen de gasfles aangesloten en weer testen.
In eerste instantie......NIETS, NOPPES, NIënte nada.

Toen begonnen met het verplaatsen van de elektrode, vonken deed hij immers, maar wel op de goede plaats ?
Na enkele pogingen ben ik erachter gekomen dat de uiterste punt van de elektrode precies boven één van de uitstroomgaatjes van de brander moet staan.
Vanaf nu werkt hij echt perfect, er is slechts één druk op de knop nodig om de brander te ontsteken......

Misschien zijn er medebrouwers die iets met deze info kunnen doen.

groetjes....Cis



Adrianus Tripel

Bedankt voor de info. Hier kunnen we wat mee.

Wil ik moet werken met het bergse festival dus geen demo van de WURMS. Misschien volgend jaar. Ik laat de eer aan jou.

Groeten Ad

Wil

Verdomme dat werk ook altijd, gun geen één baas nou ienmand lol in zijn hobby. Maar bedankt Ad, zal mijn best doen die dag.
Brouw gr. Wil


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.