Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe verhoog ik mijn begindichtheid?

Gestart door stevengoed, 19-11-2012 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

stevengoed

Beste allen, ik ben een hobbybrouwer die z'n eerste stappen in het all grain brouwen zet. Mijn eerste recepten zijn telkens klonen, en daarbij valt me telkens iets op: mijn rendement (begin SG) is steeds te laag.
Ik gebruik mijn refractometer om de begindichtheid te meten, en die ligt telkens rond de 8,5 graden Brix, waar het recept telkens rond de 11 zit. Kunnen jullie me tips geven om mijn rendement te verhogen?

Wat meer uitleg over hoe ik werk:
- ik schroot zelf, heb al eens ruw en al eens heel klein geschroot: zelfde resultaat
- ik heb al eens op 68° en al eens op 65° gemaischt, telkens 1 uur. De conversie lijkt telkens volledig (geen verkleuring). Ook hier: geen merkbaar verschil.
- ik zet m'n kookketel onder de maischketel, en laat het wort heel zachtjes afvloeien. Ik zorg ervoor dat het graanbed steeds onder water staat. Spoelwater: ongeveer 70°. Ik spoel zachtjes bij, en laat de kraan de hele tijd openstaan. Ik spoel tot ik 21 liter heb.

Moet ik misschien de kraan halverwege toedraaien en even wachten? Moet ik roeren? Of hebben jullie andere tips?
Alvast bedankt!

hansm

Je methode lijkt OK, maar er is wel wat extra informatie nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Hoeveel mout stort je? In hoeveel water? Hoeveel spoelwater gebruik je? Wat is je brouwzaalrendement?

ciesvandekwis

Ik spoel steeds in 3 keer. Telkens 1/3 spoelwater (dat wel warmer is dan 80°, je bostel koelt ook af). Telkens ook zeker 10' laten 'trekken', en dan kraantje weer open tot bostel bijna boven water komt.

stevengoed

@Hansm: Ik stort 4 kilo mout, 3 liter water per kilo. Ik spoel uit tot ik 21 liter bereik (een 15 liter).
Mijn brouwzaalrendement heb ik nog niet berekend.

Adrie

Citaat van: stevengoed op 19-11-2012  13:17 u@Hansm: Ik stort 4 kilo mout, 3 liter water per kilo. Ik spoel uit tot ik 21 liter bereik (een 15 liter).

Je kunt jezelf een hoop misrekeningen besparen door brouwsoftware zoals BrouwHulp of BrouwVisie te gebruiken. Deze software rekent keurig het brouwzaalrendement uit en je kunt er prima mee berekenen hoeveel mout je nodig hebt om een bepaald SG te bereiken, ervan uitgaande dat je je brouwzaalrendement kent.

hansm

Citaat van: stevengoed op 19-11-2012  13:17 u@Hansm: Ik stort 4 kilo mout, 3 liter water per kilo. Ik spoel uit tot ik 21 liter bereik (een 15 liter).

Dus je begint met 12 liter en voegt dan 15 liter spoelwater toe. Op zich geen probleem, al vind ik wel dat er wel erg veel in de bostel achterblijft. (Normaal ongeveer 1 liter per kilo, dus dan zou je genoeg hebben aan 13 liter spoelwater). Nu is de vraag natuurlijk wat er aan suikers achterblijft.

Wat voor filter gebruik je? Een hevelfilter? Kan je een foto plaatsen van je filter?

Verder kan het zoveel mogelijk meten van het SG je helpen het probleem te analyseren. Meet het SG eens van je eerste uitloop (voordat he het eerste spoelwater toevoegt). Als dat (te) laag is is je omzetting niet goed. Meet ook het SG eens vóórdat je gaat koken. Dat geeft je inzicht in je brouwzaalrendement. Als je beide doet kan je ook bepalen hoe het spoelen verlopen is (een goed SG bij de eerste uitloop maar toch een slecht brouwzaalrendement) betekent dat het spoelen niet optimaal verloopt).

Zoals Adrie al aanbeveelt kan goede brouwsoftware hierbij helpen :biersmile:

stevengoed

@HansM: ik gebruik een simpele maïsch- & filterkuip van Brouwland, met kraantje onderaan en filter. Ik heb geprobeerd een foto up te loaden, hopelijk doet hij het:

Het meten van SG op verschillende momenten is inderdaad ook een goeie tip ;).
En die brouwsoftware ga ik zeker eens uitproberen.

Pizzabakker

Is je meter goed geijkt? Probeer ook eens een andere meter.

hansm

Op het forum zijn vele topics te vinden over een te laag rendement. Er is jammer genoeg 1 grote overeenkomst tussen die topics: er wordt nooit vermeld of en hoe de problemen uiteindelijk zijn opgelost :(

Wat me ook opvalt is dat er wel gesproken wordt over een filteremmer met een kraantje. Zouden de laag-rendement-problemen vooral voorkomen bij brouwers die gebruik maken van deze filteremmer?

@stevengoed, hoe maisch jij? Roer je tijdens het maischen, of wacht je gewoon een uur en start je dan met filteren en spoelen? Koelt de maisch erg af tijdens het uur maischen?

stevengoed

@Hansm: ik maïsch 1 uur, met een kleine temperatuurcheck elk kwartier. Als de temperatuur te hard zakt, voeg ik kokend water toe. Telkens als ik check, roer ik ook even.
Misschien spoel ik ook iets te snel: ik was er telkens op ongeveer een half uur vanaf.

hansm

Volgende keer maar eens SG meten na het maischen en na het spoelen, dat brengt misschien wat duidelijkheid  :brouwen:
Wat dan ook wel van belang is, is dat je redelijk nauwkeurig weet hoeveel maischwater je in totaal hebt gebruikt (dus inclusief het toegevoegde kokende water) en hoeveel er in de kookketel zit voordat je gaat koken.

Hou er rekening mee dat door uitzetting van de vloeistof er na het spoelen een half litertje meer in de kooketel zit dan bij 20 graden ;)

Croch

Hoi Steven,

Dit probleem had ik in het begin ook ( zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16433.0.html). Bij mij zat het hem in een plakkerige laag die zich vormde bovenop de borstel en het spoelwater kanaliseerde. Daarnaast ben ik ook wat langzamer gaan spoelen, ik doe er nu ongeveer iets meer dan een uur over.

Jelmer

hobbybob

Maak je beslag eens dunner, 3 l/kg is wel heel erg dik, ik zit meestal op 4,5 l/kg.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.