Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gluh bier  (gelezen 3388 keer)

Offline wjanssen47

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • brouwerijhetkonijntje
Gluh bier
« Gepost op: 18-11-2012 14:31 u »
Is er een recept voor gluh bier?
Zo ja kan mij dat toegestuurd worden?
Zo nee kan mij verteld worden wat voor soort bier er voor het opwarmen wordt gebruikt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: gluh bier
« Reactie #1 Gepost op: 18-11-2012 14:58 u »
Heb je het wel eens gehad?
Hoe smaakte het?
Wat was de kleur?

Als je wat meer info geeft kan je beter geholpen worden met het opstellen van een recept. :)
Had je de zoekfunctie al gebruikt?

Toesturen doen we natuurlijk niet, dan heeft niemand anders er immers wat aan. Het mooie van een forum is het openbare karakter, zodat ook andere leden en gasten kunnen meelezen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2012 15:22 u »
Ik heb het wel eens op, maar dat was meer een combinatie van kriek, brandewijn en wat kruiden als kaneel enz. In mijn geval was het dus meer een cocktail van verschillende drankjes en niet zo zeer een specifiek bier dat verwarmd werd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2012 15:59 u »
Klinkt analoog aan gluhwein. :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Gluh bier
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2012 16:28 u »
Liefmans heeft een aantal jaren Glühkriek gemaakt. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2012 19:12 u »
Liefmans heeft een aantal jaren Glühkriek gemaakt. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

Die ben ik vroeger ook wel eens tegengekomen. Ik was er niet zo gecharmeerd van, maar sommige mensen konden het wel waarderen.

Wel geloof ik dat liefmans een aantal jaar geleden de verschillende soorten bieren die ze brouwen behoorlijk geminderd heeft. De gluhkriek was niet een van hub hardlopers, dus kan mij goed voorstellen dat die er uit is gegaan.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2012 21:33 u »
Zo nee kan mij verteld worden wat voor soort bier er voor het opwarmen wordt gebruikt?

Een recept voor glühbier ken ik niet.
Warm bier heb ik eens gehad in Polen, jaren geleden. Ik vond het vies en de mensen daar vertelden me dat het niet als vroeger was. Vroeger gebruikte men hier donker zwaar bier voor. Ook konden ze niet meer aan de goede kruiden komen. Het was rond 1980, er was toen sowieso niets te koop.
De persoon die het originele recept kende leeft helaas niet meer, anders had ik het misschien nog kunnen achterhalen.
Glühwein kruiden zijn gewoon te koop. Probeer zelf eens wat uit zou ik zeggen. :brouwen:

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2017 08:22 u »
Ik wil dit onderwerp even ophalen.

Ik kreeg een zelfde soort ingeving nadat ik bij een brouwwinkel Gluhwein-kruiden mélange vond.

Ik wil er eigenlijk een experiment aan wagen, misschien een paar kleine 5l batches bier met gluhweinkruiden maken.

Het zou natuurlijk een soort gruit bier kunnen worden, alleen dan met gluhweinkruiden, of juist een stout of een quadrupel met kruiden of een tripel (ipv koriander) , nou jah keuze zat.  Ik heb nog aardig wat moutresten, dus ik kan alle kanten op.

Misschien ben ik helemaal niet zo origineel bezig en zijn er mensen die met deze kruiden gewerkt hebben in combinatie met bier? (Of iemand kent een commercieel bier)

Wat voor type bier zou gecomplimenteerd worden met deze kruiden (of andersom)?

Zie de kruidensamenstelling:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2017 10:59 u »
Ik heb het al vaker gebrouwen. Zopie. Dat is dus geen warme chocomel.
Toen er nog geen CV in huizen zat en mensen bier uit gezondheidsoverwegingen dronken omdat water ziek maakte, dronk men in koude tijden het dagelijks bier warm. Dagelijks bier was toen vergelijkbaar met laag alcoholische Vlaamse Bruine. Of Faro. Dat is dus een basis. Dubbel kan ook. Of Alt.
Probeer eens zou ik zeggen.
Hier nog wat info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koek-en-zopie

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #9 Gepost op: 15-12-2017 11:03 u »
Ja, dat is ook wel het proberen waard, binnenkort een proeverijtje en we proberen altijd iets origineels te proeven.

Alleen vraag ik met af waarmee de Gluhwein kruiden goed zou combineren, en dat bier dan koud drinken. :proost:
Dus bier met Venkel, kaneel, foelie, gember, oranjeschil, citroenschil, kruidnagel, piment.
Ik neig naar iets van zwaar blond/tripel achtig. Daar zou kruidig wel bij passen denk ik.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2017 11:30 u »
Zo ja kan mij dat toegestuurd worden?
Zonderik XII.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2017 14:09 u »
Er staat in de laatste editie van "bier!" (magazine) een artikel/recept voor gluhbier en zopie... (pagina 79) voor degene die het lezen.

Kort samengevat:
Gluhbier:
1 liter kriek (niet te zoet)
2 perssinaasappels
12 kruidnagels
Suiker na behoefte.

Kruidnagels in sinaasappels steken. Bier op temperatuur brengen. Niet koken. Op laag vuur sinaasappels  20 min laten trekken. Pan afgelopen houden ivm aroma's.

Ben zelf erg benieuwd. Ga het binnenkort uit proberen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2017 14:21 u »
Suiker na behoefte.
Dus je doet eerst je behoefte erin, en dan pas de suiker?

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2017 15:44 u »
Dus je doet eerst je behoefte erin, en dan pas de suiker?

Hahaha :lol:

Tags: