"Omgekeerde HERMS"

Gestart door havu, 17-11-2012 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

havu

Een tijdje geleden heb ik mijn gedachtenspinsels over een HERMS waarbij de stromingsrichting van onder naar boven is op het forum gezet.
Laatst heb ik het in praktijk gebracht. Ca 14 kg mout op ca 37 l maischwater (anders stroomt de boel over) op deze manier behandeld. Een Ikea vergiet aan de oppervlakte, en eerst het wort van onder wegzuigen en in de vergiet terugbrengen. Daarna stromingsrichting omdraaien, en wat je ziet is een heel "losse" bostel. Onderin heel waterig, bovenin aan de buitenkant van de Ikea vergiet (€ 10) een beetje een ophoping van moutdeeltjes, maar de vloeistofstroom is duidelijk groter dan bij de normale stromingsrichting.
Ik heb niet kunnen meten, maar op het oog significant groter.

Ik verwacht dat hierdoor de temperatuur in het maischwater homogener is.

Ik heb de omgekeerde stromingsrichting afgewisseld met de normale, en aan het einde van het maischen uitsluitend de normale stromingsrichting toegepast (maar dan heb ik ook altijd een goede flow).
Ik heb geen bijzonder sterke pomp - Iwaki md20- en toch leverde dit experiment voldoende voordelen op om het de volgende keer weer toe te passen.

Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

Hans

JAVAL

Hans,
Nog geen ervaring, maar het komt wel overeen met mijn theoretische (gevoelsmatige) verwachtingen. Ik vind je experiment heel interessant, geeft nieuwe inzichten, kan het pad effenen voor nieuwe toepassingen.
Jaap   

RobinB

Een soort "omgekeerde herms(rims)" is natuurlijk al jaren te koop onder de noemer Speidel Braumeister... ;)
Die staan echter niet echt bekend om hun bijster goede rendement?

Ben benieuwd welke voordelen je zoal tegen bent gekomen?

havu

Citaat van: RobinB op 18-11-2012  00:27 uEen soort "omgekeerde herms(rims)" is natuurlijk al jaren te koop onder de noemer Speidel Braumeister... ;)
Die staan echter niet echt bekend om hun bijster goede rendement?

Dat klopt (= heb ik gelezen op het forum ;D)

Met een Speidel kan je
  • niet spoelen
  • geen hoge mout/maischwater verhouding toepassen
In mijn experiment had ik een gewone HERMS, zodat ik gewoon kon spoelen, dik maischen (ik had de indruk dat ik dikker zou kunnen gaan dan gebruikelijk doordat de flow in het begin al voldoende hoog is) en met filterwerking (weet onvoldoende van Speidel of dit daarmee ook goed gaat). Het enige voordeel tov gewone HERMS is de goede flow in het begin van hè maischen en de homogenere temperatuur (is een paar keer genoemd op het forum bij preferente stromingspaden in een HERMS)

Tenminste, dat hoop/verwacht ik. Lastig te meten in eerste experiment.

Hans

Raymond293

Je kan prima spoelen met een Speidel, geen probleem.
Met een paar kleine aanpassingen kan je een Speidel ook gebruiken voor brouwsels met grote moutstort, maar dat vergt wel een bepaalde vorm van creativiteit :)

RobinB

Waarom zou je niet kunnen spoelen bij een Speidel? ???

Van preferente banen heb ik geen last in mijn HERMS en mijn rendement is vergelijkbaar met mijn traditionele installatie (handgeroerd). Ik denk daarom dat je je veel moeite op de hals haalt voor weinig (if any) winst.
Maar als je dat leuk vindt, succes! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.