Even voorstellen

Gestart door Teuntje1992, 14-11-2012 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teuntje1992

Hallo Allemaal,

Ook ik ben recent begonnen met bierbrouwen. Na al enkele vragen gesteld te hebben zal ik me ook maar even voorstellen.
Ik ben vorige zondag begonnen met brouwen en mijn biertje pruttelt lekker door:)

Ik ben Ivo, 20 jaar en woonachtig te Midden Limburg. Studeer nog aan de HEAO te Sittard.

Ik ben net zoals vele mensen begonnen met blikbrouwen. Ik wil eerst een paar concentraten uitproberen.
Gold: Is aan het gisten.
Grand cru: Is gekocht.
Tarwebier: Wordt volgende keer gekocht
Diabolo: Wordt volgende keer gekocht
Gallia: Wordt volgende keer gekocht
Pils: Wordt gekocht mits ik een koelkast heb waar mijn vat in kan.

Genoeg te doen zou ik zo zeggen.
Maar zoals vele heb ik natuurlijk ook de ambitie voor meer.
Op termijn. (na mijn concentraten)  wil ik over stappen op moutextracten. Waarin ik de Palido Dorado en ambrosius wel wil proberen.

Als ultieme doel wil ik alles zelf doen. En zou ik graag een Verboden Vrucht La Chouffe en Roquefort 8 Leffe blond maken.
Genoeg ambitie dus nog.

Jacques

Hoi Ivo,

Je zult zien dat als je met mout gaat werken het brouwen ineens veel uitdagender wordt. Misschien zou je paar blikken kunnen overslaan...

Teuntje1992

ik was al aan het denken om de Gallia en de Diabolo over te slaan. Moet als student even kijken hoe we met de centjes zitten :P

Erwin

Welkom Ivo
Mout is goedkoper dan blik.
Je hebt extra nodig: een thermometer, koelbox, siliconenslang, rvs mantel (als bazooka filter), en een grote soeppan.
Die kosten heb er je na een paar blikken al uit, en het is veel leuker!





Teuntje1992

Wat ik op de site vond van Brouwland was het niet goedkoper. Als die moutextractpakketen pakt ben je voor 10 liter 20 euro kwijt.
Terwijl met een blik ben je voor 10 liter 14,15 ( turbo gist is 11,90) kwijt.

Ik wil het wel gaan doen maar zit vooral met de aanschaf. Ook 2de hands is 100 euro voor een student nog veel zeker na de vorige investering:P even sparen dus.

Erwin

Een brouwsel van 23 liter kost mij ongeveer
- 14 pond mout = $20 (de shop schroot het voor me)
- 2oz Hop = $3
- gist hergebruik ik, of anders $3 voor korrel of $10 voor vloeibaar

Dus zeg maximaal $30 voor 23 liter, dat is 25 euro.

Kits:
Steep grain kits beginnen bij $45
Coopers blikken zijn $20 maar daar moet je DME aan toevoegen, want met dextrose is het niet te drinken
Brewferm blikken zijn hier erg duur
Kant en klare wort (23 l) van Festabrew is $33, Brew House is $40

Maar  goed, dat is hier in Canada, daar heb je niet veel aan in Nederland :)
Het wordt volgens mij tijd dat een slimme commerciële brouwer in Nederland kant-en-klare wort gaat verkopen, zoals Festabrew dat hier doet.
Gat in de markt?
Of bestaat dat al wel?

Teuntje1992

Eventueel heb je gelijk. Ik zou moeten kijken wat losse hop kost om te koken. Alleen dan mis ik natuurlijk de gemaischte mout.
binnenkort eens onderzoeken of ik de moutextractpakken inderdaad niet commercieel kan kopen maar zelf kan samenstellen.

Herman

Citaat van: Teuntje1992 op 15-11-2012  21:55 ubinnenkort eens onderzoeken of ik de moutextractpakken inderdaad niet commercieel kan kopen maar zelf kan samenstellen.
Tuurlijk kan dat, dat doet 90+% op dit forum toch ook? Gewoon een recept zoeken wat je wat lijkt. Pilsmout of palemout kun je best in wat groter volume kopen als je bij de hobby blijft. Deze heb je altijd nodig en is in bulk gewoon veel voordeliger. Hoprestjes gewoon invriezen. Brouwland is niet per se de goedkoopste leverancier, maar voor jou wel lekker in de buurt.

Teuntje1992

Citaat van: Herman op 15-11-2012  23:00 uTuurlijk kan dat, dat doet 90+% op dit forum toch ook? Gewoon een recept zoeken wat je wat lijkt. Pilsmout of palemout kun je best in wat groter volume kopen als je bij de hobby blijft. Deze heb je altijd nodig en is in bulk gewoon veel voordeliger. Hoprestjes gewoon invriezen. Brouwland is niet per se de goedkoopste leverancier, maar voor jou wel lekker in de buurt.

Ja de truc is dat ik nog niet wil gaan schroten en maischen.
Ik wil eerst hop koken als extra stap. En dan pas gaan schroten en maischen.
Of ben ik dan helemaal in de verkeerde volgorde bezig?   
( ik bedoel zoiets http://www.dewijkgaard.nl/bierbereiding-ingredienten-moutextracten-moutextract-pakketten_671/moutextractpakket-Brewferm-dorado-vr-10-ltr_5133.html)



RobinB

Niet de verkeerde volgorde, maar wel wat voorzichtig.
Kan geen kwaad, maar ook niet per se nodig, zo moeilijk is werken met mout niet.

Zoals gezegd, kan je ook zelf met moutextract aan de gang. Ga uit van licht moutextract en vul dat naar smaak aan met caramouten en evt chocomouten.
Ook met de hop en gist kan je dan eindeloos varieren.

Succes!

Erwin

Ik heb dit jaar twee keer gebrouwen met Weyermann extract, hetgeen in Europa goed te betalen is, beter dan hier, zie bijv
http://www.hobbybrauerversand.de/products/Bierkits-Malzextrakte/Weyermann/Malzextrakt-Bavarian-Pilsner-4-kg.html
Ik zou deze vorm verkiezen boven een blikbrouwsel, als ik terug naar extract zou moeten.
Het gaat hier om ongehopt wortextract.

Jacques

Citaat van: Erwin op 19-11-2012  00:48 uIk heb dit jaar twee keer gebrouwen met Weyermann extract, hetgeen in Europa goed te betalen is, beter dan hier, zie bijv
http://www.hobbybrauerversand.de/products/Bierkits-Malzextrakte/Weyermann/Malzextrakt-Bavarian-Pilsner-4-kg.html
Ik zou deze vorm verkiezen boven een blikbrouwsel, als ik terug naar extract zou moeten.
Het gaat hier om ongehopt wortextract.

Het hoppen en daarna filteren zal denk ik voor veel beginnende brouwers lastig zijn. Een blik is dan handiger. Het spreek vanzelf dat je dan wel vastzit aan de receptuur van de fabrikant.

RobinB

Nah, bij gebruik van bloemen kan je met een forse meelzeef al goed uit de weg om hop te filteren. :)

Ik zou die moutextract-pakketten links laten liggen en zelf aan de slag met licht moutextractpoeder als basis. Daar vervolgens caramout of gebrande mout bij "steepen"/"thee-trekken" (minimaisch) en hopkoken.

Kan je veel meer variëren zonder dat je hoeft te schroten en echt te maischen.
Waarschijnlijk nog goedkoper ook?

Erwin

Zo heb ik mijn hobgoblin kloon gebrouwen, met moutextract poeder (DME) en steeping grains.
Het werd een ok-bier maar lijkt niet echt op het origineel.
Het hop-filter probleem kan je eenvoudig oplossen door de hop in een staining bag te koken.
http://www.ebay.com/itm/Nylon-Straining-Hop-Bag-With-Draw-String-8in-x-9in-/150734787231

Jacques

Citaat van: RobinB op 19-11-2012  10:45 uNah, bij gebruik van bloemen kan je met een forse meelzeef al goed uit de weg om hop te filteren. :)

Ik zou die moutextract-pakketten links laten liggen en zelf aan de slag met licht moutextractpoeder als basis. Daar vervolgens caramout of gebrande mout bij "steepen"/"thee-trekken" (minimaisch) en hopkoken.

Kan je veel meer variëren zonder dat je hoeft te schroten en echt te maischen.
Waarschijnlijk nog goedkoper ook?

De caramout of gebrande mout zul je op zijn minst moeten breken...

RobinB

De chocomout allicht, maar volgens mij kan je caramouten zo steepen? Ik dacht nl dat de amerikanen het ook zo deden...

En dan nog, met een flinke vijzel is een paar honderd gram simpel te kneuzen.
Ik heb voor mijn eerste 2 bieren de hele stort (2-3kg) met een vijzel geschroot... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 19-11-2012  20:02 uDe chocomout allicht, maar volgens mij kan je caramouten zo steepen? Ik dacht nl dat de amerikanen het ook zo deden...

Als je caramouten heel toevoegt gaat er veel verloren. Maar je hebt niet zo heel veel nodig.

Vijzelen kan.

George81

Welkom en succes met brouwen! :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.