Hallo, ik ben Laurens

Gestart door laurensk, 14-11-2012 00:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

laurensk

Hoi! Ik ben Laurens, 27 jaar uit Arnhem.
Morgen komt mijn starterspakket binnen en ga ik na maanden mentale voorbereiding eindelijk beginnen aan het brouwen van mijn eigen biertje! Erg spannend en ik hoop dat ik het leuk ga vinden, haha!
Hoewel er veel websites en dergelijke bestaan over het brouwen van bier zit ik toch nog met vele vragen, ik hoop er hier samen met jullie wat verder uit te komen :)


Jacques

Welkom Laurens,

Er is al heel veel geschreven over het brouwen van bier. Ook hier op het forum. Om de vele informatie te vinden kun je gebruik maken van de zoekfunctie van het forum, de tags en de wiki behorende bij het forum.

Ik raad je aan te beginnen met het lezen van de cursus blikbrouwen.

Ralph

Welkom Laurens! Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen met brouwen. Ik kom uit Angeren, da's vlakbij, dus wellicht kunnen we eens een keer samen brouwen. Laat maar een keer weten via een PB als je daar zin in hebt.

Kijk wel uit, het is verslavend! :D

Brouw ze! :brouwen:

Adrie

Welkom Laurens. Als je meer over brouwen wilt weten, ben je hier aan het goede adres. Overigens is er in Zutphen een actieve brouwvereniging waar ook twee Arnhemse leden bij zitten. Kom vooral eens langs.

laurensk

Bedankt voor de berichten :)
Mijn eerste brouwsel staat nu af te koelen voor de gist toevoeging, dat afkoelen naar 20 graden gaat niet snel. Kan niet wachten om de waterslot te zien borrelen! :D
 

Teuntje1992

Citaat van: laurensk op 15-11-2012  22:04 uBedankt voor de berichten :)
Mijn eerste brouwsel staat nu af te koelen voor de gist toevoeging, dat afkoelen naar 20 graden gaat niet snel. Kan niet wachten om de waterslot te zien borrelen! :D

Mocht je het niet gedaan hebben. Een tip. kook het brouwwater de avond van te voren;) dit scheelt een hoop namelijk!

Herman

Welkom!

Citaat van: Teuntje1992 op 15-11-2012  22:46 uMocht je het niet gedaan hebben. Een tip. kook het brouwwater de avond van te voren;) dit scheelt een hoop namelijk!
Ik snap je tip niet, waarom zou je het koken? Gewoon kraanwater is schoon genoeg.

Teuntje1992

Citaat van: Herman op 15-11-2012  22:50 uWelkom!
Ik snap je tip niet, waarom zou je het koken? Gewoon kraanwater is schoon genoeg.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit beter is voor de kwaliteit van je schuim op je bier achteraf. Tevens ie je bier dan ook steriel en heb je minder last van ongewenste bacteriën

Jacques

Citaat van: Teuntje1992 op 15-11-2012  23:10 uIk meen ergens gelezen te hebben dat dit beter is voor de kwaliteit van je schuim op je bier achteraf. Tevens ie je bier dan ook steriel en heb je minder last van ongewenste bacteriën

Koken van je brouwwater heeft geen enkele invloed op de schuimhoudbaarheid. In leidingwater zit normaal gesproken geen bacteriën die bierschadelijk zijn. Vooraf koken is dan ook niet nodig.

laurensk

Ik denk dat het te warm is geworden/gebleven van het flink warme water wat ik heb gebruikt voor het schoonspoelen van het blik en de 2 liter water met suiker. Daarvan dacht ik later ook dat ik dat wellicht verkeerd had gedaan. Ik had eigenlijk water samen met de suiker moeten koken en laten afkoelen of niet?

Teuntje1992

Citaat van: laurensk op 15-11-2012  23:17 uIk denk dat het te warm is geworden/gebleven van het flink warme water wat ik heb gebruikt voor het schoonspoelen van het blik en de 2 liter water met suiker. Daarvan dacht ik later ook dat ik dat wellicht verkeerd had gedaan. Ik had eigenlijk water samen met de suiker moeten koken en laten afkoelen of niet?

De bedoeling is dat je 2 liter water aan de kook brengt en dan de suiker toevoegt en 5 minuten laat koken en dan 10 minuten afkoelen

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Teuntje1992

Citaat van: Teuntje1992 op 15-11-2012  23:10 uIk meen ergens gelezen te hebben dat dit beter is voor de kwaliteit van je schuim op je bier achteraf. Tevens ie je bier dan ook steriel en heb je minder last van ongewenste bacteriën

Citaat van: Jacques op 15-11-2012  23:15 uKoken van je brouwwater heeft geen enkele invloed op de schuimhoudbaarheid. In leidingwater zit normaal gesproken geen bacteriën die bierschadelijk zijn. Vooraf koken is dan ook niet nodig.

Ik citeer even uit de Brewferm bijgeleverde beschrijving.

Gebruik bij het bier maken liefst gekookt en afgekoeld water. Dit komt zowel de smaak als de schuimkraag van het bier ten goede.


Ik begrijp totale onzin dus?

Herman

Voor Nederland, België, Duitsland... is dit Totale Onzin. Uiteraard moet je zuiver water gebruiken, spreekt voor zich lijkt me. Dit koken voegt niks toe, behalve aan je energierekening. Kwaad kan het ook niet, behalve voor je portemonnee...

Ik kan me voorstellen dat deze tekst in sommige landen en dus wellicht in het Frans, Italiaans of Spaans wel zinnig is, al zou ik daar dan een tekst verwachten als 'gebruik zuiver bronwater/flessenwater' of kook het kraanwater voor een zo goed mogelijk effect.

laurensk

Hallo gulle helpers,
Ik heb het gevoel dat ik zojuist mis heb gerekend met mijn Suiker 2. Mijn weegschaal werkte volgens mij niet helemaal mee. Het leek me al wat veel en mijn bier kreeg meteen een fikse schuimkraag (Diabolo blik). Heb ik teveel suiker gebruikt? En zo ja, wat doe ik nu?

Jacques

Citaat van: laurensk op 06-12-2012  22:58 uHallo gulle helpers,
Ik heb het gevoel dat ik zojuist mis heb gerekend met mijn Suiker 2. Mijn weegschaal werkte volgens mij niet helemaal mee. Het leek me al wat veel en mijn bier kreeg meteen een fikse schuimkraag (Diabolo blik). Heb ik teveel suiker gebruikt? En zo ja, wat doe ik nu?

Gewoon laten vergisten. De suiker kun je niet meer verwijderen.

laurensk

Citaat van: Jacques op 06-12-2012  23:03 uGewoon laten vergisten. De suiker kun je niet meer verwijderen.

In de ton laten of wel bottelen nu? Ik wou eigenlijk meteen bottelen; heb al 1 week hoofdgisten en 2 weken nagisting gehad.

YOz

Citaat van: laurensk op 06-12-2012  23:05 uIn de ton laten of wel bottelen nu? Ik wou eigenlijk meteen bottelen; heb al 1 week hoofdgisten en 2 weken nagisting gehad.

Als ik mij goed herinner is de suiker 2 voor de hergisting op fles. In dat geval:
Normaal gesproken laat je je wort helemaal uitvergisten zodat er geen vergistbare suikers meer in zitten. Dan voeg je een bekende (berekende) hoeveelheid suiker toe bij het bottelen zodat je de goede druk op fles hebt voor dat biertype. Dat is meestal in de richting 5 g/l kristal suiker afhankelijk van biertype.

Als een diablo pakket ca 18 l liter is, zou je in de richting van 90 gram suiker moeten toevoegen (let op dit is ruwe schatting geen precieze berekening)

Als je teveel suiker toevoegt krijg je bierbommetjes, wat zelf gevaarlijk kan worden! zoek maar op forum naar bierbommetjes.

Jacques

Citaat van: laurensk op 06-12-2012  23:05 uIn de ton laten of wel bottelen nu? Ik wou eigenlijk meteen bottelen; heb al 1 week hoofdgisten en 2 weken nagisting gehad.

Gewoon laten uitgisten omdat je niet weet hoeveel suiker je precies hebt toegevoegd. Na een paar dagen kun je bottelen met de juiste hoeveelheid suiker voor de hergisting. Veiligheid voor alles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.