Jopen Koyt

Gestart door Adrie, 13-11-2012 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Met onze brouwvereniging willen we graag de Jopen Koyt gaan klonen. Maarrrrr waar haal je gagel vandaan? De nieuwe oogst om zelf te plukken komt pas eind maart/begin april en dat is natuurlijk een beetje laat. Hebben jullie een bron van gagel?

RobinB

Mijn gagel plantje is dit voorjaar ineens dood gegaan... :'(
Gagelblad zou je misschien nog kunnen plukken in de natuur, maar het is een beschermde plant, dus mag niet...

Raymond293

Er zitten toch meer kruiden dan gagel in Koyt?
Ben wel geïnteresseerd in deze kloon... Interessant bier met een mooie smaak. Ben benieuwd hoe het je vergaat. :)

MO

Wij hebben de Koyt vandaag ontleed met de Osse brouwclub. De meningen waren verdeeld of het nu een lekker bier was of niet. Wie gaat er voor de 40% haver? Wel of geen special B?

Anton

Of het al dan niet lekker is maakt niet uit ;), maar om het te klonen hebben we o.a. gagel nodig. En waar haal je die vandaan?

Esterenbrouw

Adrie, ik heb onlangs gagel via Ebay in Engeland gekocht.

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 13-11-2012  22:51 uEr zitten toch meer kruiden dan gagel in Koyt?

Natuurlijk. Maar die kun je overal vinden. Gagel is een ander verhaal.

Citaat van: Esterenbrouw op 13-11-2012  23:55 uAdrie, ik heb onlangs gagel via Ebay in Engeland gekocht.

Heb je ook een link?

RGeraads

Ik heb ook even gekeken en ik denk dat deze link bedoeld wordt.

Adrie

Citaat van: RGeraads op 14-11-2012  09:29 uIk heb ook even gekeken en ik denk dat deze link bedoeld wordt.

Zo, dat is niet goedkoop.

EBC

In Middelburg zit een 'kruidenwinkel' met een fors aanbod, wellicht kan je daar eens navragen...

www.valeriaserratura.nl

Ronald_

Heb je al geprobeerd informatie te winnen via de Jopen brouwerij? Zij hosten het ONK toch ook met dit als kloonbier?

Ik kan me voorstellen dat ze de kruiden los beschikbaar kunnen stellen/ doorverkopen. De mix is dan 'het geheim' van een goede kloon.

EBC

Citaat van: RGeraads op 14-11-2012  09:29 uIk heb ook even gekeken en ik denk dat deze link bedoeld wordt.

Dat ziet er uit als de blaadjes, en die moet je niet hebben.

Misschien stuurt deze club naar Europa? http://www.wildweeds.com/index.html

Het groeit hier in Limburg trouwens in het wild... plan een weekendje weg en je kunt een paar katjes plukken.

Adrie

Citaat van: EBC op 14-11-2012  09:49 uDAt ziet er uit als de blaadjes, en die moet je niet hebben.
Het groeit hier in Limburg trouwens in het wild... plan een weekendje weg en je kunt een paar katjes plukken.

Ja, hier groeit het ook zat. Punt is dat de katjes pas weer eind maart/begin april beschikbaar zijn. En dat is laat als je een paar proefbrouwsels wilt maken voordat je de ultieme kloon te pakken hebt.

Herman

't Wort Wat leden hebben via Jopen toegang tot gagel. Het zou sportief zijn als ze dit ook aan anderen beschikbaar stellen, bijvoorbeeld te bestellen bij 't Wort Wat (ze organiseren het ONK ook ten slotte).

Ebje

Bij dit tuincentrum kun je de gagelplant het hele jaar door bestellen. Ik ken de plant zelf niet, maar is het zeker dat alleen de katjes bruikbaar zijn en niet de blaadjes?  :weetniet:

http://www.directplant.nl/myrica-gale/gagel/p34203c1

RobinB

Blaadjes ruiken ook wel, maar minder aromatisch dan de katjes. :)

hobbybob

Afgelopen jaar wat routes van natuur monumenten gelopen en allee aanwezige gagel plantjes staan netjes genoteerd hiero
Komende voorjaar eens ff een ronde maken ;D

Kleine_Schriek


Ebje

Hier is nog een link naar een Schotse leverancier. Ook al zo duur, acht euro voor 25 g... :(
Ze leveren wel aan Europa. Het zijn wel weer de gedroogde blaadjes, geen katjes.

https://www.totallyherby.com/order/


jelle

Citaat van: hobbybob op 18-12-2012  11:55 uAfgelopen jaar wat routes van natuur monumenten gelopen en allee aanwezige gagel plantjes staan netjes genoteerd hiero
Komende voorjaar eens ff een ronde maken ;D
in april heb je de verse katjes maar dat is wel kort dag voor het brouwen van de Koyt kloon.
Je moet ook nog de bergamot hebben :weetniet:

RobinB

Earl grey thee? ;D

jelle

Citaat van: RobinB op 24-12-2012  18:10 uEarl grey thee? ;D
Thee is voor zieke mensen. ;)

NicovK

Namens 'T Wort Wat wilde ik nog even zeggen dat ook wij van Jopen GEEN gagel hebben gekregen. Wel hebben wij de beschikking over een klein partijtje ingevroren (niet gedroogd) gagelblaadjes. Dit partijtje is ons ter beschikking gesteld door een van onze leden. (voor de leden) Op 2-2-2013 gaan wij hier tijdens onze gezamenlijke brouwdag een Koyt bier van brouwen. Er zal zeker wat over gaan blijven, maar ik heb op dit moment nog geen goede oplossing om bevroren/ontdooide blaadjes aan jullie te geven. Een idee wat ik heb is om een paar gram in een plastic zakje te doen  en deze in ontdooide toestand aan de liefhebbers te versturen. In welk geval de geïnteresseerde mij een aan zichzelf (voldoende gefrankeerde) envelop moet opsturen zodat ik direct na het ontdooien op de brouwdag alles op de post kan doen.
Laat maar even weten wie er geïnteresseerd is dan stuur ik je mijn adres. Kosten: € 0,00!

William

Leuk voor de geïnteresseerden. Misschien kun je de ontdooide blaadjes vacuum verpakken in een zakje. Dat zal de houdbaarheid wel verbeteren.

Herman

Nico,

Zouden ze de blaadjes gebruiken en niet de katjes? Ik heb wel interesse als er wat overblijft, wellicht kan je het dan in februari meenemen naar de BKG cursus? Maar als je liever verstuurd is dit ook prima natuurlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.