Andechser Vollbier Hell

Gestart door Hoppenbrouwers, 27-01-2013 03:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Een poosje geleden nog een Andechser Vollbier Hell gedronken. Dit is een zeer licht helder (pilsener?) bier met een erg frisse smaak.
Op dit moment ben ik een pils aan het brouwen en de twee volgende brouwsels zijn daar varianten op. Omdat ik toch steeds terug moet denken aan dit bier zou ik het erg graag willen klonen. Veel pilsbieren lijken op elkaar maar ik vond deze erg speciaal. Een van de lekkerste die ik ooit gedronken heb. Alleen ik weet niet zo goed wat de smaakmaker daar in is. Wellicht het "meervoudige maischproces" waar ze op hun site van spreken?

Wie weet hoe ik dit het beste kan benaderen? Welke mouten, gist, etc. Iemand een idee?

Jacques

Het meervoudige maischproces is natuurlijk de decoctiemethode.

Het biertype  Helles is net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Misschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.

hansm

Een Münchener Helles is vooral veel moutiger en minder bitter dan een (Duits) pilsener. Gebruik mout van Weyermann, evt. 10 á 15 % carapils voor wat meer body en restsuikers, Duitse aromahop (ook als bitterhop) en Munich of Bavarian Lager-gist. Bitterheid rond 23 EBU, dan kom je een heel eind  :proost:

De-Geert

Citaat van: Jacques op 27-01-2013  10:05 uHet meervoudige maischproces is natuurlijk de decoctiemethode.

Het biertype  Helles is net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Misschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.
Misschien ook niet

CiteerSomit ist das ,,Andechser Vollbier Hell" ein klassisches bayerisches Vollbier
(11,5 Gewichtsprozent Stammwürze und 4,8 Volumenprozent Alkohol).

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 27-01-2013  10:05 uHet meervoudige maischproces is natuurlijk de decoctiemethode.
Hmm, ik weet niet of ik aan dat geklieder wil beginnen. Zou dat echt zoveel verschil maken in smaak met de kwaliteit van de mout van tegenwoordig? Ik lees er hier namelijk wat tegenstrijdige verhalen over...
CiteerMisschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.
Het bier spreekt me voornamelijk aan omdat het zo makkelijk doordrinkbaar is. Met 4.8% is het juist niet zo'n zwaar bier. Overdreven moutig is die ook zeker niet.
Ik weet niet of je hem in de buurt kan krijgen maar ik zou je willen aanraden om er een te proberen. Ben benieuwd wat iemand anders en in proeft. :)

Jacques

Citaat van: De-Geert op 27-01-2013  13:46 uMisschien ook niet

Hmm, de meeste Helles zijn net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Maar eerlijk gezegd heb ik mij wel eens vaker mij verbaasd over de indeling van Duitse bieren. Bieren met een heel klein verschil worden daar gezien als een heel andere biertype. Rare brouwers die Duitsers...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.