Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Andechser Vollbier Hell  (gelezen 3087 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Andechser Vollbier Hell
« Gepost op: 27-01-2013 03:05 u »
Een poosje geleden nog een Andechser Vollbier Hell gedronken. Dit is een zeer licht helder (pilsener?) bier met een erg frisse smaak.
Op dit moment ben ik een pils aan het brouwen en de twee volgende brouwsels zijn daar varianten op. Omdat ik toch steeds terug moet denken aan dit bier zou ik het erg graag willen klonen. Veel pilsbieren lijken op elkaar maar ik vond deze erg speciaal. Een van de lekkerste die ik ooit gedronken heb. Alleen ik weet niet zo goed wat de smaakmaker daar in is. Wellicht het "meervoudige maischproces" waar ze op hun site van spreken?

Wie weet hoe ik dit het beste kan benaderen? Welke mouten, gist, etc. Iemand een idee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Andechser Vollbier Hell
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2013 10:05 u »
Het meervoudige maischproces is natuurlijk de decoctiemethode.

Het biertype  Helles is net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Misschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2013 10:50 u »
Een Münchener Helles is vooral veel moutiger en minder bitter dan een (Duits) pilsener. Gebruik mout van Weyermann, evt. 10 á 15 % carapils voor wat meer body en restsuikers, Duitse aromahop (ook als bitterhop) en Munich of Bavarian Lager-gist. Bitterheid rond 23 EBU, dan kom je een heel eind  :proost:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2013 13:46 u »

Het biertype  Helles is net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Misschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.
Misschien ook niet

Citaat
Somit ist das „Andechser Vollbier Hell“ ein klassisches bayerisches Vollbier
(11,5 Gewichtsprozent Stammwürze und 4,8 Volumenprozent Alkohol).

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2013 14:18 u »
Hmm, ik weet niet of ik aan dat geklieder wil beginnen. Zou dat echt zoveel verschil maken in smaak met de kwaliteit van de mout van tegenwoordig? Ik lees er hier namelijk wat tegenstrijdige verhalen over...
Citaat
Misschien is dat de reden waarom het bier je aanspreekt.
Het bier spreekt me voornamelijk aan omdat het zo makkelijk doordrinkbaar is. Met 4.8% is het juist niet zo'n zwaar bier. Overdreven moutig is die ook zeker niet.
Ik weet niet of je hem in de buurt kan krijgen maar ik zou je willen aanraden om er een te proberen. Ben benieuwd wat iemand anders en in proeft. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2013 17:29 u »
Misschien ook niet

Hmm, de meeste Helles zijn net een heel klein beetje zwaarder dan pils. Maar eerlijk gezegd heb ik mij wel eens vaker mij verbaasd over de indeling van Duitse bieren. Bieren met een heel klein verschil worden daar gezien als een heel andere biertype. Rare brouwers die Duitsers...

Tags: