Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergeten de brouwemmer schoon te maken  (gelezen 3235 keer)

Offline koenkremer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergeten de brouwemmer schoon te maken
« Gepost op: 12-11-2012 17:04 u »
Ik heb afgelopen donderdag mijn eerste poging tot bierbrouwen gestart.
En zoals (bijna) elke beginner maakte ik een fout
want ik ben namelijk vergeten de brouwemmer te desinfecteren. Dit kwam door samenloop van omstandigheden. Doordat het kraantje van een  brouwemmer lekte. (Bleek later we hadden het kraantje verkeerd bevestigt. Een erg falende fout, maar dat doet er niet toe.) Ik heb toen snel een andere brouwemmer gepakt zonder kraantje. Die wilden we anders gebruiken om het bier daarin overhevelen  daarom had ik hem niet schoongemaakt want dat zou pas 10 dagen later moeten. Maar daardoor vergat ik hem te desinfecteren door de snelheid waarmee ik moest handelen. Nu drijft er wat plastic in het bier van de emmer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken tijdens het overhevelen via een hevelslang?

Alvast bedankt voor de reactie
koen kremer

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Land: nl
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
Re: vergeten de brouwemmer schoon te maken
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2012 17:15 u »
Ik neem aan dat het wort nu staat te vergisten ? In dat geval zou ik nu even niets doen en hopen dat je geen infectie oploopt. Na de (hoofd)vergisting kan je overhevelen door een zeefje om zo het plastic er uit te halen. Geloof niet dat er op dit moment veel meer aan te doen valt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2012 17:20 u »
Door een zeefje zou ik niet doen. Dat is vragen om oxidatieproblemen.

Het plastic drijft, dus gewoon vanaf de bodem overhevelen (met zo'n droesemkap) en stoppen als het plastic in de buurt van de inlaat van je hevel komt.

Offline koenkremer

• *
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2012 18:51 u »
Ik ben aan het blikbrouwen met concentraten zeg maar, en nu is het met de eerste vergisting bezig. Bedankt voor de tips ik heb tijdens het roeren na het toevoegen van suiker al kleine stukjes eruit gehaald doormiddel van een zeef doorheen te roeren

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2012 19:37 u »
Door een zeefje zou ik niet doen. Dat is vragen om oxidatieproblemen.
Ik gebruik regelmatig zeefjes... kaasdoek, RVS-gaas... pisbakkenstaal is niet het juiste materiaal maar ik ging even van uit dat de meeste forumbezoekers dat zelf ook zouden kunnen verzinnen    ;D
En dan even "vissen" ipv het hele brouwsel door die zeef te halen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2012 21:03 u »
Ik gebruik regelmatig zeefjes... kaasdoek, RVS-gaas... pisbakkenstaal is niet het juiste materiaal maar ik ging even van uit dat de meeste forumbezoekers dat zelf ook zouden kunnen verzinnen    ;D
En dan even "vissen" ipv het hele brouwsel door die zeef te halen.

Ik bedoelde, dat als je het jongbier overhevelt door een zeef je heel veel zuurstofinslag/opname hebt (tenzij je het geheel onder het vloeistofoppervlak zou houden. Zie zuurstofopname leidt tot oxidatie van het bier.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
Re: Vergeten de brouwemmer schoon te maken
« Reactie #6 Gepost op: 13-11-2012 09:11 u »
Je kunt aan de kant van "in het vat" een stukje ontsmet RVS schuurspons (zilverkleurig, alleen RVS) in de uiteinde van de slang duwen met een pluk RVS erbuiten, dat houdt zelfs hopblaadjes tegen bij het overhevelen.

Offline koenkremer

• *
« Reactie #7 Gepost op: 13-11-2012 15:17 u »
Je kunt aan de kant van "in het vat" een stukje ontsmet RVS schuurspons (zilverkleurig, alleen RVS) in de uiteinde van de slang duwen met een pluk RVS erbuiten, dat houdt zelfs hopblaadjes tegen bij het overhevelen.

Bedankt voor de tip ik denk dat ik deze ga gebruiken.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2012 15:46 u »
Laat me raden... je had de rubber ring aan de binnenkant gedaan?

Dat staat namelijk NIET in de instructies bij het Brewferm startpakket en die fout heb ik ook gemaakt.

Offline koenkremer

• *
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2012 16:16 u »
Laat me raden... je had de rubber ring aan de binnenkant gedaan?

Dat staat namelijk NIET in de instructies bij het Brewferm startpakket en die fout heb ik ook gemaakt.

Er zit een dubbele ring op en had beide aan buitenkant gedaan haha
maar moest dus 1 aan buiten en binnenkant faal

Offline George81

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-11-2012 16:24 u »
Na een stuk of 18 vergistingen kan ik je vertellen dat alleen buiten nodig is ;)
Bij mijn 2 emmers kreeg ik ook maar 1 rubber ring meegeleverd.

Tags: