Vergeten de brouwemmer schoon te maken

Gestart door koenkremer, 12-11-2012 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koenkremer

Ik heb afgelopen donderdag mijn eerste poging tot bierbrouwen gestart.
En zoals (bijna) elke beginner maakte ik een fout
want ik ben namelijk vergeten de brouwemmer te desinfecteren. Dit kwam door samenloop van omstandigheden. Doordat het kraantje van een  brouwemmer lekte. (Bleek later we hadden het kraantje verkeerd bevestigt. Een erg falende fout, maar dat doet er niet toe.) Ik heb toen snel een andere brouwemmer gepakt zonder kraantje. Die wilden we anders gebruiken om het bier daarin overhevelen  daarom had ik hem niet schoongemaakt want dat zou pas 10 dagen later moeten. Maar daardoor vergat ik hem te desinfecteren door de snelheid waarmee ik moest handelen. Nu drijft er wat plastic in het bier van de emmer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken tijdens het overhevelen via een hevelslang?

Alvast bedankt voor de reactie
koen kremer

Pim

Ik neem aan dat het wort nu staat te vergisten ? In dat geval zou ik nu even niets doen en hopen dat je geen infectie oploopt. Na de (hoofd)vergisting kan je overhevelen door een zeefje om zo het plastic er uit te halen. Geloof niet dat er op dit moment veel meer aan te doen valt.

hansm

Door een zeefje zou ik niet doen. Dat is vragen om oxidatieproblemen.

Het plastic drijft, dus gewoon vanaf de bodem overhevelen (met zo'n droesemkap) en stoppen als het plastic in de buurt van de inlaat van je hevel komt.

koenkremer

Ik ben aan het blikbrouwen met concentraten zeg maar, en nu is het met de eerste vergisting bezig. Bedankt voor de tips ik heb tijdens het roeren na het toevoegen van suiker al kleine stukjes eruit gehaald doormiddel van een zeef doorheen te roeren

Pim

Citaat van: hansm op 12-11-2012  17:20 uDoor een zeefje zou ik niet doen. Dat is vragen om oxidatieproblemen.
Ik gebruik regelmatig zeefjes... kaasdoek, RVS-gaas... pisbakkenstaal is niet het juiste materiaal maar ik ging even van uit dat de meeste forumbezoekers dat zelf ook zouden kunnen verzinnen    ;D
En dan even "vissen" ipv het hele brouwsel door die zeef te halen.

hansm

Citaat van: Pim op 12-11-2012  19:37 uIk gebruik regelmatig zeefjes... kaasdoek, RVS-gaas... pisbakkenstaal is niet het juiste materiaal maar ik ging even van uit dat de meeste forumbezoekers dat zelf ook zouden kunnen verzinnen    ;D
En dan even "vissen" ipv het hele brouwsel door die zeef te halen.

Ik bedoelde, dat als je het jongbier overhevelt door een zeef je heel veel zuurstofinslag/opname hebt (tenzij je het geheel onder het vloeistofoppervlak zou houden. Zie zuurstofopname leidt tot oxidatie van het bier.

Kleine_Schriek

Je kunt aan de kant van "in het vat" een stukje ontsmet RVS schuurspons (zilverkleurig, alleen RVS) in de uiteinde van de slang duwen met een pluk RVS erbuiten, dat houdt zelfs hopblaadjes tegen bij het overhevelen.


koenkremer

Citaat van: Kleine_Schriek op 13-11-2012  09:11 uJe kunt aan de kant van "in het vat" een stukje ontsmet RVS schuurspons (zilverkleurig, alleen RVS) in de uiteinde van de slang duwen met een pluk RVS erbuiten, dat houdt zelfs hopblaadjes tegen bij het overhevelen.

Bedankt voor de tip ik denk dat ik deze ga gebruiken.

George81

Laat me raden... je had de rubber ring aan de binnenkant gedaan?

Dat staat namelijk NIET in de instructies bij het Brewferm startpakket en die fout heb ik ook gemaakt.

koenkremer

Citaat van: George81 op 13-11-2012  15:46 uLaat me raden... je had de rubber ring aan de binnenkant gedaan?

Dat staat namelijk NIET in de instructies bij het Brewferm startpakket en die fout heb ik ook gemaakt.

Er zit een dubbele ring op en had beide aan buitenkant gedaan haha
maar moest dus 1 aan buiten en binnenkant faal


George81

Na een stuk of 18 vergistingen kan ik je vertellen dat alleen buiten nodig is ;)
Bij mijn 2 emmers kreeg ik ook maar 1 rubber ring meegeleverd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.