Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ít Smisje Dubbel  (gelezen 1280 keer)

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
ít Smisje Dubbel
« Gepost op: 04-02-2005 01:50 u »
ít Smisje Dubbel

Herkomst:   De Regenboog Brugge BelgiŽ
Gedronken:   04/02/05 in droog Leute glas
Drink temp: +/- 11GrdC
Tht:      2e kw /07
Gekocht:  Juni 2003
Fles:      0.33l, hergisting
Etiket info:   ít Smisje Dubbel afgevuld 5 jaar voor vervaldatum. Plaatje getekend door Bill Golem.
Alcohol:  9%
Prijs:      1.60
Fles:       Type Duvell met ťťn etiket
Etiket:      Eenvoudig en grappig. Een smit met op zijn aambeeld een glas bier met twee staande ďscoutingĒ honden die er glimlachend bij staan. Links in kleine letters: Donker bier van hoge gisting met hergisting op fles. IngrediŽnten: mout, hop, dadels, kandij, honing gist en water.  (7 van 10)

Kleur:       Donker, diep rood, bijna robijn. (10 van 10)
Schuim:   Stevig, zeer lang houdend en plakkend. (10 van 10)
Geur:      Lichte hoparomaís  honing, alcohol.  (7.5 van 10)
Smaak:      Complexe diepe smaak. Ale ingredienten laten zich in de loop van de slok proeven. Mooi in balans. Glijd naadloos door naar de nasmaak. Moutig, zoetig, krachtig. (9 van 10)
Afdronk:    Eerst honing dan ja bijna hoparoma-achtig, vervolgens mout en afsluitend weer een zachte warme honing tint. (9 van 10)

Beoordeling: Slecht/Matig/Redelijk/Goed/ Zeer goed         Zeer goed. In eerste instantie. Doch mijn vrouw rook ijzer dus ik deed de ijzerproef en rook inderdaad heel lcht een ijzergeur. Dat verklaard het schuim. MM wat te doen, tja de andere zaken blijven zoals ze zijn, erg goed, dus ik blijf bij Zeer goed.

Ik kocht dit bier in Brugge, waar we tot twee jaar terug veel kwamen.
Op deze vakantie heb ik meerdere keren gesproken met de brouwer. De naam komt van het feit dat de brouwerij een pand behuisd waar vroeger een smederij gelegen was. Er wordt op een schaal van enkele hectoliter gebrouwen en de verkoop geschied enkel in de direte omgeving van en in Brugge. Bij "Het Brugse Beertje" staat het bier op de kaart en loopt de bierliefhebber grote kans de brouwer tege het lijf te lopen.
Helaas brouwde ik toen nog niet anders had ik wel geprobeerd meer los te krijgen omtrent de receptuur en dergelijke. Ach er zit niets anders op dan maar weer eens naar Brugge te gaan, (en dat is een straf :))

:degroeten:

Wim

Tags: