Nieuwbouw HERMs Huysbrouwery Coymans

Gestart door KJ!, 12-11-2012 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KJ!

Van het weekend lekker bezig geweest - dus hierbij alvast wat foto's.  De spullen hebben de nodige jaren op zolder gelegen, en tot nu toe steeds met de bekende pannen en koelbox in de keuken gestaan.  Nu toch een garage gebouwd, oude auto er in, keukenblok er in gezet, wandje getegeld, afzuigkapje gescoord, - en nu eindelijk aan de slag met de wel bekende gamellen...

Het Brouwhok:


De goodies:
 

Gaten boren:


In elkaar zetten en is het waterdicht?
  Gelukkig, beide zijn waterdicht..........


De deksel gaat ook sneuvelen:


NU de RVS scharnieren nog, die heb ik nog niet binnen..



Al met al toch wel een hele dag bezig geweest.  Lastigste was het boren van de gaten in RVS. Helaas ontstond er bij alle gaten flinke rafels erg hard RVS aan de binnenkant van de ketels wat er met een dremel stukje bij beetje afgeslepen moest worden...  tijdrovend klusje.

Dat moet handiger kunnen denk ik...

Volgende akties zijn slangen, quick disconnets & alle benodigde kranen in een paneeltje monteren...

 :brouwen:
 

RobinB

Ziet er niet gek uit!
Ook een heel aardige lokatie. :)

Coenm

Ziet er veelbelovend uit, ook die mooie t1 die erbij staat in de schuur!

Auke0611

Hallo KJ.

Goed bezig...
Mooie spulletjes heb je daar al klaarliggen, volgens mij kun je binnenkort los!

Ik ben nu ook zover dat ik aan de gaten toe ben.
Zoals je al melde dat het niet eenvoudig was om de gaten te boren, ben ik benieuw of er iemand is die een beter idee heeft om de gaten er scherp in te krijgen.

Groet Auke

KJ!

Het probleem was een beetje dat het rvs heel snel te warm werk ondanks koeling, en dan snijdt je het niet meer weg bij iedere boortrap - maar druk je het eigenlijk naar binnen.  Als het dan afgekoeld is is het erg hard en moeilijk af te bramen..

Niet handig maar ik wist ook even geen alternatieve manier.  Plasmasnijder of zo?


Citaat van: Auke0611 op 12-11-2012  21:43 uHallo KJ.

Goed bezig...
Mooie spulletjes heb je daar al klaarliggen, volgens mij kun je binnenkort los!!!!!

Ik ben nu ook zover dat ik aan de gaten toe ben.
Zoals je al melde dat het niet eenvoudig was om de gaten te boren, ben ik benieuw of er iemand is die een beter idee heeft om de gaten er scherp in te krijgen.

Groet Auke

KJ!

 ;D  die T1 heb ik jaren geleden in USA gekocht - toen waren ze nog niet zo gewild... vond men ze eigenlijk schroot...

Citaat van: Coenm op 12-11-2012  21:28 uZiet er veelbelovend uit, ook die mooie t1 die erbij staat in de schuur!

Raymond293

Leuke brouwschuur, ik weet zeker dat dit een goede plek wordt om te brouwen :)

Etn82

En het leuke van Steenbergen is, dat je bij Cafe Z'Onder Zeil heel veel inspiratie op kan doen qua unieke en lekkere bieren.  :biersmile:

KJ!

Ah, we hebben met een kenner te maken :-)

Klopt! Remy heeft altijd aardige bieren...  :P

Pim

Citaat van: KJ! op 12-11-2012  21:51 uHet probleem was een beetje dat het rvs heel snel te warm werk ondanks koeling, en dan snijdt je het niet meer weg bij iedere boortrap - maar druk je het eigenlijk naar binnen.  Als het dan afgekoeld is is het erg hard en moeilijk af te bramen..

Niet handig maar ik wist ook even geen alternatieve manier.  Plasmasnijder of zo?
Goed smeren en langzaam boren ! RVS is tuig om te behandelen maar wanneer je blijft smeren (en koelen) met olie en je boor langzaam (!) laat draaien dan gaat het goed. Tja, en scherp gereedschap natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. En dan bij iedere trap een nieuw druppeltje olie.

Plasmasnijder is een optie maar dan moet je wel een hééééél erg vaste hand hebben om niet nog meer chaos te maken dan je nu al hebt. Ik zou het niet aanraden.

Robbert

ik maak gebruik van cobaltstalen boren, deze heeft mijn vader liggen ivm zijn hobby (metaalbewerken) en zijn geschikt voor RVS, langzaam boren, goed smeren, en scherpe boren.

De Cobaltstalen boren blijven langer scherp, dus dat werkt fijn. Nadeel is dat ze duur zijn.

Robbert

Remy

Citaat van: Etn82 op 12-11-2012  22:54 uEn het leuke van Steenbergen is, dat je bij Cafe Z'Onder Zeil heel veel inspiratie op kan doen qua unieke en lekkere bieren.  :biersmile:
Citaat van: KJ! op 12-11-2012  23:26 uAh, we hebben met een kenner te maken :-)

Klopt! Remy heeft altijd aardige bieren......  :P

Heren beide bedankt!

Ziet er goed uit KJ! Ik ben zeer benieuwd naar je bieren.
Mocht je het leuk vinden kom dan eens naar een bierproeverij @ZZ daar zijn meestal nog meer hobbybrouwers.
Het begint bij mij ook weer te kriebelen om weer eens te gaan brouwen (het is al weer veel te lang geleden).

McMelloW

Citaat van: KJ! op 12-11-2012  20:14 uDat moet handiger kunnen denk ik...
Misschien, een iets kleiner gat van buitenaf boren en dan het laatste stukje van binnen naar buiten boren. Kan natuurlijk alleen als je ruimte genoeg hebt.

Cisdevésser

CiteerDat moet handiger kunnen denk ik...

Kan ook handiger met een trekpons.
Helaas wat duur in aanschaf, dus probeer er ergens eentje te lenen...

groetjes....Cis

KJ!

Vraagje voor de iwaki ervaringsdeskundigen... wat is de beste koppeling om slangen aan een iwaki te koppelen?


 

RobinB

Ik gebruik een Gardena waterdief. :)

John

Stukje siliconen slang met slangklem met aan de andere kant  een camlock koppeling.

KJ!

Ik heb mijn oude gistkast maar eens tevoorschijn gehaald. (Jaartje of 8 oud denk ik). Kan alleen maar verwarmen en heeft een thermostaat van een CV ketel... en verwarmt met een lamp, lucht circulatie door een oude ventilator... Weer eens wat anders dan al het STC-1000 "geweld", die toen nog niet beschikbaar was... 

Werkt ook prima overigens :-)

 

Jacques

Citaat van: KJ! op 10-12-2012  14:37 uIk heb mijn oude gistkast maar eens tevoorschijn gehaald. (Jaartje of 8 oud denk ik). Kan alleen maar verwarmen en heeft een thermostaat van een CV ketel... en verwarmt met een lamp, lucht circulatie door een oude ventilator... Weer eens wat anders dan al het STC-1000 "geweld", die toen nog niet beschikbaar was... 

Werkt ook prima overigens :-)

Als je niet kunt koelen controleer je niet de vergistingstemperatuur! De gist produceert tijdens de gisting warmte. Die moet afgevoerd kunnen worden. Indien dat niet het geval is vergist je snel op een te hoge temperatuur.

KJ!

Ja, klopt.  Ik gebruikte de kast voorheen in een niet geisoleerde en onverwarmde garage.  Ik moest egenlijk alleen bijwarmen...

Ik ga eens kijken hoe hij nu gaat werken.  De (brouw)garage hou ik op 12 graden..


heijligers

Zoals Jacques opmerkt moet er actief gekoeld worden. Je gistvat in een koele garage in een geïsoleerde kast zetten zal niet voldoende koeling geven, waardoor de vergistingstemperatuur te ver zal oplopen tijdens de hoofdvergisting. Ik zou het zo niet doen., zoals je hebt beschreven.

Oscar

Citaat van: heijligers op 11-12-2012  18:47 u0Oals Jacques opmerkt moet er actief gekoeld worden. Je gistvat in een koele garage in een geïsoleerde kast zetten zal niet voldoende koeling geven, waardoor de vergistingstemperatuur te ver zal oplopen tijdens de hoofdvergisting.

Of die 12 °C voldoende is weet ik niet, maar het zou best nog wel eens mee kunnen vallen.  Mijn bier stond vorige week tijdens de hoofdvergisting ook in een koelkast in een koude schuur (schatting ± 5 °C) de koeling is niet aan geweest (vergistingstemp van 22 °C )  :).

Pim

Citaat van: heijligers op 11-12-2012  18:47 u...moet er actief gekoeld worden.....
Zal natuurlijk afhangen van de gewenste temperatuur maar stel dat je wil vergisten op 18° dan is het geforceerd binnenhalen van een omgevingstemperatuur van 12° toch ook actief te noemen !
Het gaat er volgens mij maar om dat je voldoende koelt om binnen een redelijke termijn de gewenste temperatuur te bereiken. Of je dat doet met behulp van een compressor-koeling of met koudere omgevingslucht maakt dan niet uit.

John

De isolatie van de koelkast zal ook de koude (tijdelijk) buiten houden. Zal dus wel even duren voordat de temp. in de koelkast duidelijk omlaag gaat.

Pim

Heb het laatst geprobeerd in mijn gistkast: Temperatuur buiten de kast ongeveer 14 graden en de gewenste vergistingstemperatuur was 19 graden. Koude lucht werd door een ventilator naar binnen gezogen. Natuurlijk kon aan de andere kant van de gistkast de warme lucht ontsnappen.

Tijdens de vergisting bleef te temperatuur van het gistvat (op de wand gemeten, geïsoleerd van de omgeving dmv een droge spons) keurig op de gewenste waarde.

Als controller gebruikte ik de Tcontrol van Henielma. In het begin liep de ventilator regelmatig maar zeker niet constant. Na een paar dagen liep hij nagenoeg niet meer en weer even later kwam de verwarming af en toe in om bij te verwarmen.

Dat is toch prima!  Natuurlijk werkt dit niet in de zomer wanneer de omgevingstemperatuur boven de 20 graden zit  ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.