(Korrel)gistmanagement en temperatuur

Gestart door seed7, 09-11-2012 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Gisteren, via Braukaiser kwam ik bij Brewers Friend's blog over de updates aan hun "Pitching Rate Calculator".

Na daar een beetje me gespeeld te hebben vroeg ik me af, waarom zit daar geen temperatuur variabele in? MrMalty blijkt dat ook niet te hebben. Volgens de specificaties van b.v. US-05 is deze over een zeer breed temperatuur bereik in te zetten, vanaf 15°C. Gevoelsmatig zou ik bij en dergelijk lage temperatuur voor een Ale toch wat meer gist willen toe voegen. Terecht?

s7.

Adrie

Dat denk ik wel. Voor bijvoorbeeld een Alt ga ik altijd halverwege de hoeveelheden voor een bovengist en een  ondergist zitten.

RobinB

Fermentis geeft een dergelijke relatie wel voor hun ondergisters en verschillende enttemperaturen.
Geen van de calculators is alles omvattend noch perfect.

Het zijn hooguit richtlijnen waarbij je altijd je verstand moet blijven gebruiken. :)

Oscar

CiteerYeast is 220 days old, the viability is estimated at 0%.

 ;D ;D ;D ;D ;D

En dit is de grens :   Yeast is 143 days old, the viability is estimated at 0%.    ;D ;D ;D

RobinB

Wat weer de beperkingen van de calculators aangeeft.
Vaak is er na een jaar nog wel iets op te kweken, sporadisch wordt ook na 2 jaar genoemd.

Die vitaliteits schatting is iets waar ik liever niks mee doe.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 10-11-2012  09:17 uWat weer de beperkingen van de calculators aangeeft.
Vaak is er na een jaar nog wel iets op te kweken, sporadisch wordt ook na 2 jaar genoemd.

Die vitaliteits schatting is iets waar ik liever niks mee doe.
Als de vitaliteit daalt, heeft dat ook effect op de kwaliteit van de gist? Stel je heb meer dan genoeg tijd om een goede starter te maken, kun je dan met gist met een zogenaamde vitaliteit van 0% nog steeds een kwalitatief goede starter maken? Of zijn de cellen daar te uitgeput/uitgemergeld voor?

RobinB

Op zich is het theoretisch mogelijk om uit één gistcel een vitale starter te maken waarmee je je bier vergist.
Dus ook dat kleine aantal cellen uit een "0%" zakje is op te kweken tot een goede starter (behalve bij ècht 0% ;) ).

Er zijn erchter wel valkuilen:
- het duurt erg lang voor de starter aanslaat: risico op besmetting/infectie
- alle dode cellen lijken op aanwezige gist, dit vertroebelt (letterlijk) je schatting van de hoeveelheid gist

Om dat te omzeilen zou je de gist kunnen uitplaten en dan vanaf de kolonie klein beginnen en opschalen, zodat er steeds een goede gist/wort ratio is.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 10-11-2012  20:26 uOm dat te omzeilen zou je de gist kunnen uitplaten en dan vanaf de kolonie klein beginnen en opschalen, zodat er steeds een goede gist/wort ratio is.
Hoe gaat uitplaten in zijn werk en is deze methode aan te raden?
Ik heb er al op gezocht maar geen goed resultaat gevonden

RobinB

Agarplaten gieten en daarop enten + reinstrijken.
Je hebt dus petri schaaltjes nodig, agar, een entnaald en bij voorkeur een bunsenbrander.

Verder netjes aseptisch werken, kolonies leren herkennen (romig wit) en je kan los! :)

seed7

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-11-2012  20:35 uIk heb er al op gezocht maar geen goed resultaat gevonden

Eureka Brewing Blog: Agar Plates helpt je misschien verder.

s7.

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 10-11-2012  20:47 uEureka Brewing Blog: Agar Plates helpt je misschien verder.

s7.
Oke... wow. Zijn er echt mensen hier ndie op deze manier banken aanleggen? Ziet er wel profi uit allemaal.
Wellicht een idee voor later.

RobinB

Ja, globaal wel, alleen vries ik mijn gisten in ipv op agar bewaren. Makkelijker omdat het minder bewerkelijk is.

seed7

in de serie posts door Eureka worden vier verschillende methoden (kopje Yeast banking) beschreven, waaronder invriezen.

s7.

RobinB

Hier op het forum is er ook al veel over invriezen geschreven:
Tags:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=571
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=12

(Recente) topics:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19787.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20485.0.html

Het komt er uiteindelijk op neer dat je een eindconcentratie van 10-20% glycerol in je invriesmedium wilt hebben. Das het belangrijkste, de rest is niet significant.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.