Getrapte giststarter

Gestart door hopiebier, 07-11-2012 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopiebier

Een vraag
Bij de eerste stap van het proces voeg je per liter toekomstig bier 1 gram gistvoeding toe aan het moutextract/giststarter maar moet je bij de tweede stap als je weer een liter of twee liter verse  giststarter toevoegt opnieuw gistvoeding toevoegen? Of blijft het bij slechts eenmaal?

Graag jullie mening/ervaring

Vr Gr.
 :brouwen:

RobinB

Gistvoeding is een integraal onderdeel van je startermedium in een standaardstarter. Je voegt het dus iedere keer toe. :)

Esterenbrouw

Ik heb nu geen gegevens bij de hand, maar volgens mij moet er niet per liter 1 gram gistvoeding toegevoegd worden,
maar 1 gram per 10 liter!

John

Citaat van: RobinB op 07-11-2012  23:02 uGistvoeding is een integraal onderdeel van je startermedium in een standaardstarter. Je voegt het dus iedere keer toe. :)
Bij iedere giststarter 1 keer hoeveelheid al naar gelang de hoeveelheid te vergisten wort, of bij iedere opschaling?

Erwin

Op het voorschrift van Wyeast voeding staat 2.2 gram toevoegen aan een 5 Gallon batch = 19 liter.
Het lijkt me dat een overmaat aan voeding geen merkbaar effect zou hebben, maar dat zeg ik zonder basiskennis.

William

Je moet zeker niet meer gebruiken dan strikt noodzakelijk/voorgeschreven. Vooral niet in het wort maar ook niet in een starter als die niet volledig wordt afgegoten. (smaakjes)

RobinB

Citaat van: John op 07-11-2012  23:09 uBij iedere giststarter 1 keer hoeveelheid al naar gelang de hoeveelheid te vergisten wort, of bij iedere opschaling?
Dat is exact dezelfde vraag als van hopiebier? ??? :)

Zolang je opschaalt met startermedium, lijkt me de vraag al beantwoord. :)

(voor extra duidelijkheid; ja je schaalt op met startermedium en ja daar zou ik gistvoeding in doen)

RobinB

Mbt de dosering:
Ik hanteer de dosering van SiriS YeastVit ook voor wyeastvoeding, alleen in starters die dan ook afgegoten worden.
Wyeast geeft nl geen advies voor de starter, maar voor het bier.

John

Citaat van: RobinB op 08-11-2012  07:40 u(voor extra duidelijkheid; ja je schaalt op met startermedium en ja daar zou ik gistvoeding in doen)
Dus voor de duidelijkheid voor mij; in een keer de totaal benodigde gistvoeding voor het te vergisten wort bij opstarten van giststarter toevoegen.

RobinB

Als je geen getrapte starter maakt wel inderdaad. :)

Jacques

Citaat van: Erwin op 08-11-2012  01:18 uOp het voorschrift van Wyeast voeding staat 2.2 gram toevoegen aan een 5 Gallon batch = 19 liter.
Het lijkt me dat een overmaat aan voeding geen merkbaar effect zou hebben, maar dat zeg ik zonder basiskennis.

Heb je wel eens gistvoeding geproefd? Gelet op de smaak wil je eigenlijk zo min mogelijk gistvoeding in je bier hebben. Daarom geef ik de voeding aan de starter en niet aan het hoofdwort. De starter giet ik af nadat deze gestaan heeft in een koelkast. Zo raak ik de slechte smaak van starter en die van de gistvoeding kwijt.

Erwin

Hoe zit dat eigenlijk met die Wyeast Activator gist? Daar zit een zakje voeding in die je kapot drukt zodat de boel geactiveerd wordt, en dat dump je de boel in je gistvat. Is die bijgevoegde voeding voldoende voor je hele brouwsel? En beïnvloed dat de smaak dan niet? Zou je dan niet beter dat zakje -niet- kapot kunnen drukken, zoals ook op de verpakking staat, het is een optionele handeling.

John

Citaat van: Jacques op 08-11-2012  21:12 uDe starter giet ik af nadat deze gestaan heeft in een koelkast.

Dus je doet alleen het bezinksel in je wort. Is dat vloeibaar genoeg?

RobinB

Ja, zat.
Wel even loszwenken.

John

Dus je moet het meeste van de starter wegdoen maar genoeg overlaten om zaakje los te kunnen zwenken?

RobinB

Je kan em toch nooit volledig afschenken omdat er op een gegeven moment gist mee gaat / dreigt te gaan.
Wat erover blijft is voldoende om los te zwenken en in je gistvat te gieten.

John

Ok en dan nog even; ik neem aan dat de starter eerst enkele dagen in een koeler heeft moeten staat om de gist neer te laten slaan anders giet je immers teveel goede gistcellen weg of valt dat mee?

RobinB

Ja, je moet em goed laten bezinken, kan een paar dagen duren, zodat de bovenstaande vloeistof helder genoeg is.

Roelof

Dit is wat Wyeast over een starter maken zegt.
Sorry dat het in Engels is.


Starter Recipe:
The optimal media for cell growth and health require using a malt based media (DME) fortified with nutrients. Gravity should be kept near 1.040 and cultures should be grown at 70°F.

    Recipe
    0.5 cup DME (100g, 3.5oz)
    ½ tsp Wyeast Nutrient
    1qt.(1L) H2O

    Mix DME, nutrient, and water.
    Boil 20 minutes to sterilize.
    Pour into a sanitized flask or jar with loose lid or foil.
    Allow to cool to 70°F.
    Shake well and add yeast culture.

Timing of Starter:
Because starters are inoculated at high cell densities, growth is usually maximized within 24-36 hours. The gravity of the starter should always be checked prior


to inoculation into wort to assure proper cell growth . Cultures should be used immediately, or refrigerated for up to 1 week before using. Cell viability will decrease rapidly if culture are left at ambient temperatures for extended time.

Stirring and O2:
Agitation aids in removing inhibitive CO2 from suspension as well as possibly adding small amounts of oxygen. Stirring or shaking the starter periodically or using a stir plate will improve cell growth. The use of stir plates has been shown to increase cell growth 25-50% over a non-stirred starter.

Small additions of oxygen periodically throughout the growth of a starter will replenish sterols and improve cell yield.

Caution: It is important to understand that creating a starter can increase the risk of infection by undesirable organisms. Small levels of contamination can multiply to unacceptable levels, causing undesirable effects on the finished product.


https://www.wyeastlab.com/hb_makingastarter.cfm

RobinB

Dat is de simpele ongetrapte starter inderdaad. :)

Roelof

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  17:28 uDat is de simpele ongetrapte starter inderdaad. :)
Inderdaad verkeerde topic  :(
Maar klopt het wel qua verhoudingen?

Jacques

Citaat van: Roelof op 25-05-2014  19:06 uMaar klopt het wel qua verhoudingen?

100 g moutextract op 1 liter water is een normale verhouding.
Welke gewicht een halve theelepel is weet ik niet. De ene theelepel is de andere niet.
Voor gistvoeding houd ik 1 gram per 10 liter te vergisten bier aan. Dus als ik 20 liter wort wil vergisten gaat er bij mij 2 gram gistvoeding in de starter. Meestal maak ik geroerde starters van 2 tot 2,5 liter.

RobinB

Citaat van: Roelof op 25-05-2014  19:06 uMaar klopt het wel qua verhoudingen?
Uiteraard. :)
Een teaspoon is gedefinieerd als 5 ml.

Veel kookwinkels verkopen wel gestandaardiseerde maatlepelsets.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-05-2014  21:30 uEen teaspoon is gedefinieerd als 5 ml.

Ok, weer wat geleerd. Maar hoeveel weegt dan 2,5 ml?  :)

Zelf vind ik het altijd lastig als een bepaald gewicht aangeduid wordt als een volumemaat. Gistvoeding weeg ik af, wel zo handig.

RobinB

Ik wilde het nog meten, maar het blijkt dat ik alleen nog SiriS yeastvit in huis heb.
Ook de Ikea verkoopt maatlepelsets, best handig bij het koken. Vooral wanneer er Angelsaksische recepten gebruikt worden. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.