Vreemd resultaat na gisten

Gestart door draok, 25-05-2014 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

draok

Hallo mede hobbybrouwers, ik heb al een paar keer een kleine batch lekkere biertjes gebrouwen (daarover later meer), maar nu heb ik een vreemd resultaat na het gisten. Sowieso was er dit keer geen zichtbare activiteit in het waterslot, maar na 6 dagen de deksel eraf gehaald en er is wel degelijk activiteit geweest. Flinke alcohollucht (begin SG was 1090, eind SG nog niet gemeten). Maar dit keer was er geen schuim. wel een schuimrandje aan de wand. Op het jongbier dreven allemaal kleine 'klontjes". Het ruikt niet zuur, wel flink alcoholisch. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

Paul

draok


William

Welke gist en bij welke temperatuur vergist?

draok

De ingredienten:
- pilsmout, caramout, munichmout, roastmout
- tijd tussen schroten en maischen is 1 dag
- kooktijd 1,5u
- hop: golden
- nottingham gist
- tem tijdens gisten; kamertemp (tussen 19 en 23)

William

Waarschijnlijk heeft het deksel van de emmer de emmer niet gasdicht afgesloten.

Aan de hoprand te zien is het schuim niet heel hoog gekomen wat kan komen door de gist in combinatie met een relatief hoge temperatuur (23°C) die misschien nog wel hoger is geweest als je niet temperatuurgecontrolleerd vergist. Je krijgt dan wat meer hogere alcoholen die niet bevorderlijk zijn voor schuimstabiliteit.

De klontjes zijn waarschijnlijk hopharsen.

Ik zou het sg eens meten en kijken hoever ie is. Niets aan de hand lijkt me.

draok

Bedankt voor de geruststelling!

SG is nu 1020 (dus inderdaad een zwaar alcoholisch biertje van zo'n 10%)

Ga dan toch maar nog een weekje laten lageren en dan gewoon bottelen.

Proost!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.