Vraag: Recepten voor moutextract brouwen

Gestart door Hop Meester, 07-11-2012 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hop Meester

Als beginner ben ik overgeschakeld op moutextract pakketten. Er vergisten nu 2 complete pakketten van Brewferm (Furioso en Gregorius). :groots:

Graag zou ik de komende maanden verder experimenteren met recepten enkel op basis van moutextracten. Dus de minimaisch methode.
Het is moeilijk om enkele recepten te vinden. :-[

Hebben jullie enkele recepten?

Mijn doelen zijn om de volgende maanden kennis te verdiepen rond 3 bieren:
- Een bleek bier, type Tripel
- Een donker bier, type Oud Vlaams Bruin of Dubbel
- Een bleek bier, type Duvel of Hopus

Alle tips zijn welkom.

Je kan mijn brouw experimenten volgen op mijn bierbrouw dagboek: www.bierbrouwland.nl

hobbybob

In BrouwVisie kun je gwoon een recept maken qua stijl en dan ook nog eens extracten selecteren ipv mout.

Alhoewel mijn ervaringen met extracten ( poeder ) zal een bleke tripel of een bleek bier wel eens wat donkerder uit kunnen vallen, maar dat mag geen probleem zijn.
Om een echt bleek(licht qua kleur)  bier te brouwen met extraxten is mij tegen gevallen iedere keer. Sinds dit jaar brouw ik ( eigenlijk dit jaar weer gestart na een brouwstop van 3 jaar ) alleen nog maar volmout, oude koffiemolen ( gietijzer ) en gaan met die banaan ( niet in de smaak )

En ik heb hierdoor veel meer controle qua kleur tov extract bovendien vind ik de biertjes veel beter smaken ( maar dat kan ook zijn door de gedane arbeid voor een dagje brouwen 6 uur is zomaar voorbij )


RobinB

Er zijn wel meerdere extractrecepten te vinden, ff beter zoeken. Ik weet niet of Jacques ze getagd heeft?

Mbt het omzetten van mout naar moutextract in BrouwVisie:
Er zit een foutje in de mout database dat je nog even moet corrigeren:
- het potentieel extract van de moutextracten moet je op 100% zetten

Daarnaast (maar dat is logisch) je brouwzaalrendement ook op 100% zetten.
Dan komt het helemaal goed. :duimop:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.