ONK & biertypen

Gestart door citrasimcoe, 09-11-2012 00:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Omdat het me leerzaam lijkt om mee te doen aan het ONK van 2013 kijk ik naar de omschrijving van biertypen: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen#biertypen_omschrijvingen
Dit is de indeling die voor het ONK gebruikt wordt toch?

Werkt het zo dat je een bier instuurt en daarbij aangeeft welk biertype het is?

Nu zie ik dat biertype Blond in klasse C staat terwijl ik vaak een blond brouw met start SG 1058 wat neerkomt op 5,8% vol.alc. Met dit bier kan ik niet meedoen in klasse A?

Oscar

Citaat van: Aart op 09-11-2012  00:43 uNu zie ik dat biertype Blond in klasse C staat terwijl ik vaak een blond brouw met start SG 1058 wat neerkomt op 5,8% vol.alc. Met dit bier kan ik niet meedoen in klasse A?

Gewoon inzenden in Klasse C. De keurmeester proeft echt dat er net geen 6% alc in zit... ;) en zo strak zijn die grenzen niet.

Jacques

Citaat van: Aart op 09-11-2012  00:43 uNu zie ik dat biertype Blond in klasse C staat terwijl ik vaak een blond brouw met start SG 1058 wat neerkomt op 5,8% vol.alc. Met dit bier kan ik niet meedoen in klasse A?

Een begin SG van 1058 geeft vaak meer dan 6% vol. Stel dat je een eind SG hebt van 1012. De vergistingsgraad is dan 79,3%, hetgeen niet ongebruikelijk is. Het bier heeft dan 6,5% vol. alc. En dat is weer een heel gebruikelijk alcoholgehalte voor een blond. Zoals Oscar ook al schrijft gewoon inzenden in klasse C.

hansm

Citaat van: Aart op 09-11-2012  00:43 uOmdat het me leerzaam lijkt om mee te doen aan het ONK van 2013 kijk ik naar de omschrijving van biertypen: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen#biertypen_omschrijvingen
Dit is de indeling die voor het ONK gebruikt wordt toch?

Werkt het zo dat je een bier instuurt en daarbij aangeeft welk biertype het is?

Nu zie ik dat biertype Blond in klasse C staat terwijl ik vaak een blond brouw met start SG 1058 wat neerkomt op 5,8% vol.alc. Met dit bier kan ik niet meedoen in klasse A?

De biertypentypenindeling kan je vinden op de BKG-site en de LABO-site (maar die laatste doet het nu even niet zie ik  :( )

RobinB

De labo-site was gisteren ook al down... :(

Een klasse A blond is/was al jaren een wens van meerderen op dit forum en er zijn commerciƫle voorbeelden. Hier zijn al vele discussie over geweest, maar het BKG/LABO wil er gewoon niet aan (= persoonlijke voorkeur BKG/LABO)
Waarom deze dan ook niet ingevoerd wordt, maar de obscure, niet verkrijgbare "bittere blond" wel blijft mij altijd nog een raadsel.
Voor mij is het geen issue meer, omdat ik toch niet meer instuur. :)

citrasimcoe

Dank voor alle reacties!

Citaat van: Oscar op 09-11-2012  01:09 uGewoon inzenden in Klasse C. De keurmeester proeft echt dat er net geen 6% alc in zit... ;) en zo strak zijn die grenzen niet.
OK goed om te horen.

Citaat van: Jacques op 09-11-2012  07:39 uEen begin SG van 1058 geeft vaak meer dan 6% vol. Stel dat je een eind SG hebt van 1012. De vergistingsgraad is dan 79,3%, hetgeen niet ongebruikelijk is. Het bier heeft dan 6,5% vol. alc.
Met de S-33 komen we bij dit bier meestal op een eind SG van 1018-1020. Met bottelsuiker erbij komt ie dan volgens onze berekeningen tussen de 5,5 en 5,8%.

Citaat van: hansm op 09-11-2012  09:08 uDe biertypentypenindeling kan je vinden op de BKG-site en de LABO-site (maar die laatste doet het nu even niet zie ik  :( )
Is daar de indeling anders dan de indeling/omschrijving van de wiki?

Citaat van: RobinB op 09-11-2012  09:20 uEen klasse A blond is/was al jaren een wens van meerderen op dit forum en er zijn commerciĆ«le voorbeelden. Hier zijn al vele discussie over geweest, maar het BKG/LABO wil er gewoon niet aan (= persoonlijke voorkeur BKG/LABO)
Waarom deze dan ook niet ingevoerd wordt, maar de obscure, niet verkrijgbare "bittere blond" wel blijft mij altijd nog een raadsel.
Voor mij is het geen issue meer, omdat ik toch niet meer instuur. :)
Ja het verbaast mij ook dat er geen klasse A blond is. Ook omdat er in klasse C al de sterke blond is. Maar goed, ik kom net kijken dus ga me er niet mee bemoeien  :)

hansm

Citaat van: Aart op 09-11-2012  11:41 uIs daar de indeling anders dan de indeling/omschrijving van de wiki?

Dat zou kunnen. Dat ligt er maar aan in hoeverre de Wiki gelijkloopt met de laatste aanpassingen bij het BKG en het LABO.
Bij wedstrijden is de LABO-indeling leidend. Maar op dit moment loopt de Wiki niet achter, dacht ik.

Jacques

Citaat van: Aart op 09-11-2012  11:41 uMet de S-33 komen we bij dit bier meestal op een eind SG van 1018-1020. Met bottelsuiker erbij komt ie dan volgens onze berekeningen tussen de 5,5 en 5,8%.

Dan heb je een vergistingsgraad die onder het gemiddelde van deze gist zit.
Met de gebruikelijke vergistingsgraad van de S-33 (72%) en bottelsuiker kom ik uit op 6%.
Meestal gebruik je wat suiker bij een dubbel en heb je een grotere vergistingsgraad. 6,5% is dan ook goed haalbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.