Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen en een vraag  (gelezen 3326 keer)

Offline npostma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen en een vraag
« Gepost op: 06-11-2012 11:10 u »
Hallo,

Ik ben Nick en ik had het goede idee om mijn eigen bier te gaan brouwen. Om te beginnen met blik, en later met moutextract.  Na veel gelezen te hebben mijn eerste kit
samengesteld en vorige week begonnen met het brouwen van mijn eigen eerste biertje (Weizen).

Ik heb een grote pan van 45 liter en 2 gistingsvaten van 30 l met een cilindrisch waterslot.

Ik heb momenteel het idee dat het mis gaat. Gisting zit nu op dag 3 en sinds gisteren kwam er een weege zure lucht uit het waterslot. Voordat ik ben begonnen heb ik alles schoongemaakt met kokend heet water + sulfiet oplossing. Het blik + water nadat het net van de kook af was direct in het gistingsvat gedaan + waterslot er op zodat er geen wilde gisten bij zouden moeten kunnen komen. Nadat het afgekoeld is heb ik het gist toegevoegd en direct weer het waterslot er op gezet.

Ik laat het de komende 10 dagen gewoon gaan, we zien wel wat het wordt. Wat zou ik beter kunnen doen?

Groeten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Voorstellen en een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2012 11:16 u »
Wat zou ik beter kunnen doen?

Welkom,

De twee beste dingen die je kunt doen heb je al gedaan! Je bent begonnen en je hebt je hier aangemeld.

Die gisten kunnen de vreemdste geuren produceren, nog niet druk om maken zou ik zeggen.

s7.

Offline npostma

• *
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2012 11:40 u »
Dat had ik gelezen, de reden dat ik me zorgen maak is het volgende:

Ik heb nog een hobby, aquaria, en vorig jaar kweekte ik planten op d.m.v. CO2 bemesting. Dit wordt gedaan door het vergisten van 1 kg opgelost suiker per 5 liter met een 15 ml pokon en bakkersgist op 22 a 25 graden.

Dit rook bijna het zelfde (wel een stuk penetranter), echter het restproduct na 2 weken was net zo zuur als de lucht van het vergisten.

Toen ik dit rook had ik echt een O ooo momentje :|

Moet de lucht van het gistingsproces naarmate de tijd vordert minder erg worden? Omdat ik eerlijk gezegd verwacht dat het op een gegeven moment gewoon naar bier gaat ruiken, of heb ik dat mis?

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op n been kan je niet staan
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2012 13:04 u »
Niet bang zijn. Als je zo proper gewerkt hebt als je vertelt, komt het wel goed.

Toen ik mijn eerste bier gemaakt had, was ik ook bezorgd toen ik de geur/smaak van het jonge bier rook/proefde. Is helemaal goed gekomen.

Offline npostma

• *
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2012 13:10 u »
Oke ben benieuwd, dus zelfs als het jonge bier iets zurig is moet ik het gaan navergisten?

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op n been kan je niet staan
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2012 14:08 u »
Oke ben benieuwd, dus zelfs als het jonge bier iets zurig is moet ik het gaan navergisten?

Ja.
En vooral proper blijven werken en zorgen dat alles ontsmet is. Als je dat doet, kan er weinig echt verkeerd gaan.

Jong bier is altijd wat zurig, precies groene appels. Maar dat trekt weg na een tijd, die smaak wordt opgeruimd door de gist.

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2012 14:38 u »
Welkom Nick! Ik ben ook pas sinds kort aan het brouwen en had zou mijn bedenkingen bij mijn eerste blikbrouwsels, maar nu ze een paar maandjes hebben gestaan smaken ze best aardig! Toch is het hele brouwproces zelf uitvoeren een stuk leuker hoor  :)!

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2012 16:31 u »
Welkom Nick! Ik ben ook pas sinds kort aan het brouwen en had zou mijn bedenkingen bij mijn eerste blikbrouwsels, maar nu ze een paar maandjes hebben gestaan smaken ze best aardig! Toch is het hele brouwproces zelf uitvoeren een stuk leuker hoor  :)!
Uit eigen ervaringen: de rijptijd van de meeste blikbrouwsels in de beschrijvingen is aan de korte kant. Langer of zelf veel langer geduld hebben en laten staan is zeker de moeite waard.

Offline npostma

• *
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2012 17:31 u »
Vandaar :-) ik was het ook niet van plan om het na 2 weken te drinken... Mijn idee was het 2 maand te laten vergisten op fles.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2012 17:41 u »
Ik denk ook dat het wel goed komt. Als je alles afgevuld hebt in flesjes kan je na een tweetal weken misschien eens een flesje proeven. De Weizens zijn vaak het lekkerste wanneer deze vers gedronken worden. Als je dan elke week een flesje probeert, kun je ook proeven wat er gebeurt met je bier wanneer dit op de fles zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2012 20:56 u »
Allereerst welkom op dit forum Nick!

Mijn idee was het 2 maand te laten vergisten op fles.

Zodra de suikers die je toegevoegd hebt tijdens het bottelen en eventuele suikers die nog niet vergist waren verbruikt zijn is er geen sprake meer van vergisting. Dat kan na een week of 2 tot 3 het geval zijn. Daarna is er alleen sprake van rijpen. De eerste maanden wordt de smaak van een bier steeds beter. Na een paar maanden wordt de smaak weer minder. Wanneer dat punt bereikt wordt is moeilijk aan te geven. Er zijn behoorlijk veel factoren die hierbij een rol spelen. Een belangrijke factor is de zwaarte van het bier. Maar ook de pH en de wijze waarop je gewerkt hebt tijdens het brouwen en bottelen spelen een rol.

Tags: beginner