Jodium

Gestart door John, 05-11-2012 09:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Kan iemand me vertellen hoe/waar ik aan jodiumtinctuur (als reagens voor zetmeel)  2% kan komen; mijn apotheek zegt het niet (meer) zelf te maken...

Albertus

Gewoon bij Brouwland, bestelnr 059.010.9

Bert


Joost81

Ik gebruik gewoon een flesje betadine jodium van het Kruidvat. Werkt ook uitstekend.

BierHenk

Wat een dure jongens.. EUR 175 per liter.. Het lef!

Deze is beter, kun je meteen een poosje vooruit. (of delen natuurlijk, idee voor een gezamenlijke inkoop?)

bazje

Waarom per se een percentage van 2% ?

Betadine voldoet niet voldoende?

Mijn laatste 20 brouwsels heb ik overigens helemaal geen jodiumproef meer gedaan...

Oscar

Citaat van: bazje op 05-11-2012  12:53 uMijn laatste 20 brouwsel heb ik overigens helemaal geen jodiumproef meer gedaan...

Nee daar hebben we toch een refractometer voor tegenwoordig... ;)

John

Citaat van: Oscar op 05-11-2012  13:39 uNee daar hebben we toch een refractometer voor tegenwoordig... ;)
Met een refractometer kun je toch geen zetmeel "zien"?

Betadine heb ik ook in huis; die is van zichzelf zo donker dat ik de verkleuring naar blauw niet kan zien. Maar dank voor tips; ik heb enkele apotheken gevraagd; die hadden het niet (leek mij niet zo'n heel moeilijke vraag), helemaal niet gedacht aan Brouwzaken...

Adrie

Citaat van: John op 05-11-2012  16:08 uMet een refractometer kun je toch geen zetmeel "zien"?

Dat klopt. Maar je kunt wel regelmatig een monster bekijken. Bijvoorbeeld na een uur maischen elke 5 minuten. Als het aantal graden brix constant blijft, is alle zetmeel omgezet.

John

Ben ik niet helemaal mee eens: kan toch ook iets anders zijn waardoor Brix waarde niet toeneemt. Kan goed zijn dat zetmeel in korrel blijft. Er zal in dat geval ook geen zetmeel omgezet worden. En jodium zal dat dan laten zien.

Joost81

Citaat van: John op 05-11-2012  16:08 uMet een refractometer kun je toch geen zetmeel "zien"?

Betadine heb ik ook in huis; die is van zichzelf zo donker dat ik de verkleuring naar blauw niet kan zien. Maar dank voor tips; ik heb enkele apotheken gevraagd; die hadden het niet (leek mij niet zo'n heel moeileijke vraag), helemaal niet gedacht aan Brouwzaken...

Ik doe met een lepeltje wat wort met bostel op een wit schoteltje en daar doe ik een druppel betadine bij. De verkleuring is dan heel duidelijk te zien. Probeer maar eens net na het inmaischen en aan het eind van het maischen dan zie je duidelijk het verschil.

Adrie

Citaat van: John op 05-11-2012  16:39 uBen ik niet helemaal mee eens:kan toch ook iets anders zijn waardoor brix waarde niet toeneemt. Kan goed zijn dat zetmeel in korrel blijft. Er zal in dat geval ook geen zetmeel omgezet worden. En jodium zal dat dan laten zien.

Als dat zetmeel niet omgezet kan worden heb je ook niks aan de zetmeeltest. Je weet dan dat er nog wat zit, maar wat doe je dan met die info?

Oscar

Citaat van: Adrie op 05-11-2012  16:30 uDat klopt. Maar je kunt wel regelmatig een monster bekijken. Bijvoorbeeld na een uur maischen elke 5 minuten. Als het aantal graden brix constant blijft, is alle zetmeel omgezet.

Eigenlijk is het veel simpeler. Vandaag heb ik 25 liter bier gebrouwen met gewenst SG 1075. 25 maischwater gebruikt . Dus dan weet je dat je einde maischen boven die 1075 (19 brix) moet zitten, dus zo rond de 20 brix. Als je dat behaalt heb weet je dat zo'n beetje alles is omgezet. En bij een bepaalde maischdikte kun je berekenen (redelijk goed inschatten) wat je maximale brix waade van je maisch is.  :brouwen: 

En uiteindelijk weet je ook wel dat bij een bepaald schema je zetmeel is omgezet  aan het einde.

Zo'n zetmeel test kan alleen handig zijn als je tijd wilt winnen en dus na 5 min op 72°C al weet dat je klaar bent met maischen en kunt doorstoken  :)  :brouwen:

John

@Adrie: mijn sproeikop van mijn herms werkt nog niet optimaal, laatst bleek dat na normale maïschschema alle zetmeel nog niet was omgezet. Flink roeren (en 30 min geduld) heeft toen voor een keer geholpen. Was voor een keer toch een oplossing dus.

RobinB

Maar dat zie je zoals gezegd ook aan het SG.
Als er een substantieel deel niet is omgezet, merk je dat aan een lager SG (of brix) dan verwacht.

bazje

Citaat van: John op 05-11-2012  17:20 u@Adrie: mijn sproeikop van mijn herms werkt nog niet optimaal, laatst bleek dat na normale maïschschema alle zetmeel nog niet was omgezet. Flink roeren (en 30 min geduld) heeft toen voor een keer geholpen. Was voor een keer toch een oplossing dus.

Ik heb eens een dubbelbok gebrouwen waar ik ook steeds maar verkleuring bleef houden bij de zetmeelproef.
Ik heb geloof ik wel 8 of 9 keer de proef gedaan en na de 10e keer de zetmeel maar voor lief genomen.
Waarom het zetmeel niet meer werd omgezet is tot op heden voor mij nog steeds een raadsel.

Het bier haalde overigens de 4e prijs tijdens het BONK op het OBBK.
Het recept gebruik ik nog steeds en geen last meer gehad van het niet meer omzetten van zetmeel.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 05-11-2012  17:12 uEigenlijk is het veel simpeler. Vandaag heb ik 25 liter bier gebrouwen met gewenst SG 1075. 25 maischwater gebruikt . Dus dan weet je dat je einde maischen boven die 1075 (19 brix) moet zitten, dus zo rond de 20 brix. Als je dat behaalt heb weet je dat zo'n beetje alles is omgezet. En bij een bepaalde maischdikte kun je berekenen (redelijk goed inschatten) wat je maximale brix waarde van je maisch is.

En uiteindelijk weet je ook wel dat bij een bepaald schema je zetmeel is omgezet  aan het einde.

Als je zo professioneel ook werkt...

Hopbier

Ronald_

Ja, wat dan?

Als je te kort zou maischen wordt je bier niet slechter..

Drents Hopbier

Citaat van: Ronald_ op 06-11-2012  16:47 uJa, wat dan?

Als je te kort zou maischen wordt je bier niet slechter..

Als je met 'zo rond de' en 'zo'n beetje' en 'redelijk goed'  werkt, werk je niet professioneel. En je bier wordt misschien niet slechter, maar waarschijnlijk wel anders dan je bedoelde.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 06-11-2012  17:24 uEn je bier wordt misschien niet slechter, maar waarschijnlijk wel anders dan je bedoelde.

Nee hoor, komt over het algemeen heel goed uit... :) Zetmeelproef doe ik alleen nog als ik bij een brouwerij brouw waar tijd een serieuze factor is... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.