SMG

Gestart door Hoppie, 03-02-2005 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Aha, nu kom je in mijn vakgebied, Flora en faunawet !

t.a.v. de onderstaande link,
veel plantensoorten zijn in de nieuwe AMvB vrijgesteld, dat wil niet zeggen dat je ze zomaar mag plukken maar voor het onopzettelijk vernietigen hoef je geen ontheffing aan te vragen. De planten zijn verdeeld in tabel 1,2 en 3. Tabel 1 is vrijgesteld, tabel 2 en 3 ontheffingsplichtig.

Gentianen (spec?) staan in tabel 2
Duizendguldenkruid staat niet op de lijst
Waterdrieblad tabel 2
Gagel tabel 2
Gezegende distel, niet inheems
 
als de AID je betrapt met een kofferbak vol beschermde planten staat je een fikse boete te wachten.
Het is mogelijk voor div. activiteiten een FFwet ontheffing te krijgen, bijv. educatie en onderzoek, waar ik brouwen ook onderschaar.
Maar een bezoekje aan een reformwinkel is makkelijker.

gioo


 

Job

Hoi MO,

Bijvoet is wel degelijk al eerder langs gekomen: je hebt 'm zelf al eens in dit onderwerp genoemd zelfs  :) .
Bijvoet  ( ook: gewone bijvoet ) wordt over het algemeen gebruikt als de benaming van Artemisia vulgaris, en een groot gedeelte van het  geslacht Artemisia wordt gemeenlijk aangeduid met de naam alsem ... Dus ook  absinth ( Artemisia absinthium ), citroenkruid ( Artemisia abrotanum ) en zelfs dragon ( Artemisia dracunculus ) . Meestal wordt absinth bedoeld, overigens.
In de gewone bijvoet is het aandeel thujon een stuk minder dan in absinth, maar het blijft oppassen - niet alle inhoudsstoffen zijn even onschuldig. Op zich goed, want er gaat ook een antibacteriële werking van uit ( uiteindelijk zijn al dit soort stoffen uiteindelijk bedoeld als weerstoffen ) maar het is goed om je ervan bewust te zijn.


vr. gr.

Job

EDIT:
Mijn excuses als mijn reacties zo nu en dan per ongeluk een beetje betweterig of wijsneuzerig overkomen - dat sluipt er in mijn enthousiasme soms een beetje in heb ik gemerkt. 't Is zeker niet zo bedoeld, en ik hoop dat ik er niemand mee irriteer, dat zou ik vervelend vinden. De balans tussen compleet willen zijn en helemaal niet reageren is soms lastig te vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.