Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SMG  (gelezen 26162 keer)

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
Re: SMG
« Reactie #25 Gepost op: 22-02-2005 09:21 u »
De vraag is natuurlijk of het te evenaren is.
hop verving het gruit natuurlijk niet alleen maar wegens de remmende werking op organismen.
Maar blijg het vooral probern hoor, want in de Koyt mis ik niets.

:degroeten:

Wim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 23-02-2005 07:36 u »
Hoi Wim,

Wordt het toch Gagel denk ik.
Maar dat is weer niet supermarktgruit.
misschien groene thee in combi met grapefruit voor de grove bitterheid.
Alhoewel er duizend wegen naar Rome zijn in dit geval.
Jeneverbes lijkt me ook lekker.  :idea:

Offline wim

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 23-02-2005 07:57 u »
Kook anders eens wat kruidenmengeltjes en proef. (desnoods neem je qua hop een zeer neuraal bier en mik je daar wat verschillende mengels bij)

Waar haal je Gagel vandaan trouwens?
Want als je het daadwerkelijk gaat plukken, een NG (natuur gruit) is natuurlijk beter dan een SMG

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 23-02-2005 09:04 u »
Kijk eens wat een vreemde ingredienten ik vond op http://www.xs4all.nl/~ocam44/hopspecial/eenrank.htm (een vertaald artikel uit  Zymurgy 4, 1997 )

"Gedurende de laatste tienduizend jaar is een waar heksenbrouwsel aan ingrediënten gebruikt om moutdranken smaak te geven: berk, spar en eik, gember, muurbloem, zwarte peper, alsem, Spaanse peper, jeneverbessen, hei, veenbes, klimop, sinaasappel- en citroenschillen, cardamon, foelie, salie, dadelsap, honing, ginseng, gentiaanwortel, brandnetel, paardebloem, polei, wintergroen en mint, mosterd en mierikswortel, om er een aantal te noemen"

"Maar de aanvoer van hop in de 17e eeuw was onregelmatig en gedurende lange tijd moesten de Amerikaanse brouwers vertrouwen op import en eigen vindingrijkheid. De gebruikelijke vervangers van hop bevatten gember, saffraan, walnootbast, berk en spar. Sparrenbier (met sparappels gekruid bier), rijk aan vitamine C, werd op zeereizen meegenomen ter voorkoming van scheurbuik. Een recept voor sparrenbier werd oorspronkelijk gepubliceerd in The American Economical Housekeeper in 1850 en herdrukt in Early American Beverages ( Bonanza Books, 1966) en luidt als volgt:
 “Neem drie gallons (1 US gallon = 3,79 liter) handwarm water, drie halve pinten (1 US pint = 0,473 liter) melasse siroop, een eetlepel sparren essence, en dezelfde hoeveelheid suiker; meng alles goed door elkaar en voeg dan een gill (¼ pint) gist toe, laat het een nacht staan en bottel het de volgende morgen. Binnen 24 uur is het gereed voor gebruik.”

Boombier, dat lijkt me toch wel wat.

Offline wim

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 23-02-2005 12:10 u »
Daar zeg je wat MO jammer genoeg weet ik geen mooie berken hier in Amsterdam anders had ik al veel langer geleden al eens berkenbier gebrouwen.

En Hoppie, n het toch even over bomen gaat, zijn kastanjes niet ook bitter?
(en dit schrijvend denk ik ook aan amandelen die wel ens erg bitter kunnen zijn.)

Wim

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 23-02-2005 12:29 u »
Hey Wim,

Of de Wilde of de Tamme-kastanje is niet eetbaar.
Ik meen de tamme.

Amandelen is "tricky" : Cyanides, met name HCN (blauwzuur).  <<<< Van Martin geleerd.

Staat ook in likeurboek

Offline wim

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 23-02-2005 14:38 u »
tamme is eetbaar

Tja  blauwzuur.
Bitter wordt dus niet voor niets door orgnismen her/gekend als zijnde niet eetbaar.

Wim

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 23-02-2005 16:47 u »
Oh Ja  :idea:

Zo zat het : De tamme is eetbaar, en groeit in het wild, terwijl de wilde zowel in het wild als in de stad groeit (Hier althans).De kans om een tamme tegen te komen is kleiner volgens mij. ::)

:D Flippe dus..................

Offline wim

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 23-02-2005 18:00 u »
Het wordt tijd voor een zomerse Hobbybrouwen.nl wandel en pluk dag in een mooi natuurgebied.
Lekker wat berken melken, zuring voor de nieuwe lowbach plukken, gagel opsnorren, en met veel geluk willicht nog wat wilde hop :) ;)

Wim

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 23-02-2005 20:39 u »
Hey Wim,

Strak plan !  :proost2:

Ik woon net toevallig op loopafstand van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland.

http://home.planet.nl/~marcel.tettero/ZuidKennemerland.html

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 24-02-2005 11:26 u »
Nog een gek idee: gooi een liter tonic bij je bier. De hoeveelheid suiker is nog wel te overzien, en ik weet dit niet zeker, maar volgens mij is tonic water, koolzuur, suiker en kinine. Dat is nog eens een mooie bitterstof!

Offline wim

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 24-02-2005 12:43 u »
Ehmm Mo er was onlang de discussie over drugs in bier.
Deze wil je toch niet aanzwengelen met Kinine?
(al is de waarde natuurlijk erg laag in Toni, ze weten wel wat ze doen.
In ieder geval zijn we weer terug bij de supermarkt ;)

He eigenlijk helemaal geen slecht idee.
Wat doet kinine mbt warmte, (ivm eerst een groot deel tonic wegkoken om zo een hogere bitterheid te verkrijgen zonder het bier te veel te verdunnen?)

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 24-02-2005 13:05 u »
Ik ben dol op het aanzwengelen van discussies, en 1 L tonic op 20 L bier geeft natuurlijk geen rare effecten. Denk ik.

Mijn chemisch gevoel zegt dat kinine heel stabiel is. Een idee is inderdaad om bv 3 L tonic te nemen en dit in te dampen tot bv 500 ml.

Voor de fun heb ik de chemische structuur bijgevoegd. Kinine is voor mij zeer interessant omdat het een katalysator is voor asymmetrische organische C-C vormende reacties, bv Michael reacties. Interessant he?

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #38 Gepost op: 24-02-2005 16:52 u »
wat als we buiten kinine ook nog enkele paracetamollletjes toevoegen................
Hoezo hoofdpijn, neem nog een biertje    :proost2:

Offline wim

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 24-02-2005 19:05 u »
Zeg MO er vinden toch veel racties plaats bij het vergisten vn bier. Zou een katalysator toevoegen de boel niet uit balans kunnen brengen. (en werkt Kinine niet gistnegatief?)

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 25-02-2005 08:51 u »
Wim,
nee, maak je daar maar geen zorgen over.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 25-02-2005 09:23 u »
Hey brouwtoppers,

Kinine kan niet als hopalternatief voor de volle 100%.
Kinine proeft alleen bitter bij de afdronk.

Bij de eerste slok proef je dit niet.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #42 Gepost op: 25-02-2005 14:45 u »

Kinine proeft alleen bitter bij de afdronk.

Datzelfde geldt voor hopbitterheid, bitter kun je alleen waarnemen achterop je tong.

Johannes

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 25-02-2005 18:28 u »
Hoi Johannes,

Dat weet ik, maar hop bestrijkt toch een groter gedeelte van de tong.
Als ik het vergelijk met geluid heeft hop een groter frequentiebereik.
Kinine bestijkt niet het volledige bitterheidsspectrum, of deze moleculen worden op een kleiner gedeelte van de tong opgenomen. Dit is ook het geval met sommige zuren.
Daarbij heeft hop meer smaak, waardoor het op meerdere plaatsen van de tong gedetecteerd wordt, waardoor de hersenen dit asocieren met bitterheid. Daarom ervaart men bier met nahoppen toch wat bitterder.

Hoe dan ook, het is toch anders. Ik heb grapefruitschillen gekookt. Echt heel anders dan hop.
Probeer het maar eens met een tonic. Dan weet je wat ik bedoel.

Ik denk dat grapefruit of tonic voor 60% gebruikt kan worden als hop alternatief.

Groetjes,

Hoppie

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #44 Gepost op: 25-02-2005 22:24 u »
Hoppie,

Ok, ik begrijp wat je bedoelt, ik zal het eens proberen.

Johannes

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #45 Gepost op: 12-03-2005 08:27 u »
Wat zijn er toch veel ontzettend leuke onderwerpem op dit forum !
Saillant detail : om de mogelijk negatieve gezondheidseffecten van kinine als bitterstof in tonic te beperken, is er een vervangingsmiddel gemaakt uit een extract van ....... witlof ! :)

Alsem ( absintalsem ) zal ook een duidelijk merkbare bitterheid toevoegen, maar het bevat Thujon, en dat heeft bij langdurig gebruik geen fijne eigenschappen - het tast de hersenen aan en er wordt wel gezegd dat de "krankzinnigheid" die Vincent van Goch ertoe dreef om zijn eigen oor af te snijden veroorzaakt werd door het overmatig gebruik van "Absinth", een likeur die overdadig met dit kruid op smaak gebracht is. Niet voor niets is het in veel landen verboden..... Overigens bevat ook salie deze stof, zij het in mindere mate, net zoals o.a. bijvoet en boerenwormkruid.

Ik denk dat er met de gewone paardebloem wellicht best wat te bereiken is ?

Naast berkenbast is wellicht ook wilgenbast interessant, het bevat salicylzuur ( het werkzame bestanddeel van aspirine dus eigenlijk ) en dat is ook een vrij sterke bitterstof. Maar veel van deze stoffen zijn schadelijk bij wat hogere doseringen, bij hop is dat volgens mij niet echt een gevaar.

Toch hele leuke experimenten ! Maar wel maat houden alsjeblieft...

vr. gr.

Job

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 12-03-2005 20:29 u »
Heb laatst een Frans bier gedronken van Jenlain die gearomatiseerd was met Absinth. Smaakte niet eens zo heel gek, maar (natuurlijk) wel heel kruidig.
Heb mijn beide oren nog. Ben dan ook geen kunstenaar.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #47 Gepost op: 26-03-2005 09:49 u »
Zojuist las ik in het Duitse forum een thread waarin vervangers van hop werden besproken. Behalve hennep en wiet was er ook een overzicht met producten die aan bier toe te voegen zijn:

http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=8

De producten zijn hier kort omschreven en ook de latijnse namen ervan zijn voorhanden.

Een paar voorbeelden:

Acacia, anijs, bonenkruid, brandnetel, chilipeper, peterselie, radijs, etc. etc. Ik zou zeggen: Hoppie, ren naar de winkel en leef je uit! :D

Groet uit zonnig Oslo!

Eduard samenvol

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 16-01-2006 10:47 u »
even afstoffen en we maken dit onderwerp weer actueel. Een collega begon over bittere kruiden. In dit stuk staat dat bijvoet werd gebruikt om bier aan te bitteren, zo het een onderdeel van gruit zijn geweest? Ik zag dat bijvoet nog niet was genoemd in dit onderwerp. Op een andere plek staan deze kruiden nog vernoemd: Typische bitterstofplanten zijn: Gentiaan, Duizendguldenkruid, Waterdrieblad, Gezegende Distel. Dus Hoppie: nix supermarkt, gewoon de paden op, de lanen in!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #49 Gepost op: 16-01-2006 10:51 u »
Bekijk wel eerst even de lijst van beschermde plantensoorten in Nederland, want gentianen (welke zou goed zijn, er zijn vele soorten?) en waterdrieblad zijn beschermd en mag je dus niet plukken.

Tags: gruit kruiden