Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blikbrouwen: suiker I later toevoegen  (gelezen 5606 keer)

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Blikbrouwen: suiker I later toevoegen
« Gepost op: 02-11-2012 12:23 u »
Ik ga vandaag aan mijn tweede blik beginnen: Brewferm Grand Cru. Ik wil graag de tip die ik heb gelezen in de online cursus blikbrouwen toepassen door suiker I na de hoofdgisting toe te voegen. Nu weet ik alleen niet precies hoe dat dan met de hoeveelheid water zit. In de handleiding staat dat ik 500 gram suiker met 2 liter water moet vermengen. In de cursus wordt gesproken door na de hoofdvergisting een suiker oplossing toe te voegen met 2 keer zoveel water als suiker. In dit geval mis ik 1 liter water op het totaal. Moet ik dan 1 liter water alvast extra toevoegen aan het begin en dan na de hoofdvergisting een oplossing maken met 1 liter water?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BierHenk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Blikbrouwen: suiker I later toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 02-11-2012 12:32 u »
Ik zou zelf dus de complete 2 liter water achterwege laten vr de vergisting. Na de hoofdvergisting dus 2 liter water koken en daarin de suiker oplossen. Wl koelen, want 2 liter kokend water vindt je gist niet fijn!

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-11-2012 12:41 u »
Ik zou zelf dus de complete 2 liter water achterwege laten vr de vergisting. Na de hoofdvergisting dus 2 liter water koken en daarin de suiker oplossen. Wl koelen, want 2 liter kokend water vindt je gist niet fijn!

Door die 2 liter pas helemaal later toe te voegen, heeft dat geen invloed op de smaak? Totale brouwhoeveelheid is 9 liter waarvan dan maar 7 tijdens de hoofdvergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 02-11-2012 13:12 u »
Dat heeft inderdaad een invloed op de smaak. Je krijgt iets meer esters als een zwaardere wort hebt. Daar staat weer tegenover dat je het bier weer verdund. En dus ook het gehalte aan esters weer naar beneden brengt.
Als je een klein gistvat hebt is misschien later toevoegen wel handig.
Zo zijn er dus diverse overwegingen te maken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 02-11-2012 15:09 u »
Ik zou een deel (2 l) jongbier aftappen om de suiker in op te lossen. Wel ook even koken.
Zo krijg je geen verdunning. :)

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-11-2012 18:58 u »
Bedankt voor de reacties. Laatste tip klinkt goed. Ik heb er nu toch maar voor gekozen om suiker I meteen toe te voegen. Volgende batch ga ik een van jullie tips proberen.

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Jatochnietan?
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2013 22:07 u »
Ook ik heb gelezen dat het beter voor het bier is om de suiker 1 na de hoofdvergisting toe te voegen.
Op dit moment zit er een blik Muntons Irish Stout in het vat.
Afwijkingen t.o.v. de beschrijving:
- Hierop heb ik een zakje Danstar Nottingham gestrooid, die o.a. voor Stout bier geschikt zou zijn.
- Hoeveelheid: 18,5 liter + 1,5 liter (bij suikertoevoeging) i.p.v. 23 liter.
- 950 g suiker i.pv. 1000 g.
Begin SG: 1027.
Het vat staat op zolder bij een dagtemperatuur tussen de 18 en 20 graden.

Na 4 dagen hoofdgisting ongeveer 1 blub per minuut en een SG van 1014.
Omdat ik hieruit heb afgeleid dat de hoofdgisting is afgelopen heb ik 1 liter water gekookt en hierin 950 g suiker opgelost (50/50 brouwsuiker en rietsuiker).
Deze oplossing in een schoon vat gegoten en d.m.v. een slang op de aftapkraan het jongbier op de bodem laten lopen. Het gistbezinksel heb ik weggegooid omdat dit toch uitgewerkt is en er nog genoeg levend gist in het jongbier zou zitten.
Het SG was daarna 1032.
D.m.v. het rekenblad zou ik bij een eind SG van 1010 op ongeveer 4,5-4,8% uitkomen.
Door minder watertoevoeging hoop ik en volle smaak en een "normaal" alcoholpercentage te krijgen.

Er komen nu geen luchtbellen meer uit het waterslot. Op het forum heb ik hierop antwoord gezocht, maar nog niet gevonden.
Heb ik iets fout gedaan?
Wie kan me wijzer maken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2013 22:40 u »
De gist had je beter kunnen laten zitten tot de toegevoegde suikers weer vergist waren. Het kan zijn dat de vergisting zeer moeizaam verloopt omdat je te weinig gist hebt.

Een andere reden dat het waterslot niet werkt kan een lek in de afdichting van je gistvat zijn.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2013 22:41 u »
Ook geen klein schuimlaagje/kringetje op het jongbier?

Ik zou de suiker toegevoegd hebben in het vat zonder de gistkoek weg te doen en al wat eerder. Die hoeveelheid gist die er nog in zit is voldoende voor de hergisting op fles, maar of het ook voldoende is voor zo'n suikerstort van circa 50 g per liter  :weetniet:

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Jatochnietan?
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2013 23:13 u »
Er zit wel schuim op het bier en bij de hoofdvergisting werkt het waterslot goed.
Toch kan ik mij herinneren dat op het forum gezegd wordt dat het verstandig is om de oude gist af te voeren omdat dit uit elkaar kan vallen en bijsmaakjes kan geven.
Als de suiker eerder toegevoegd moet worden, kan dit dan net zo goed bij het aanmaken van het wort meegeroerd worden?

2 weken geleden heb ik een Diabolo gebotteld.
Deze heb ik op dezelfde manier gedaan.
Gemeten SG's:
Bij aanmaak: 1054
Dag 3: 1022, suiker toegevoegd
Dag 10: 1012, en gebotteld met 7gr./liter
Hiervan nog geen flesje geproefd, hij staat nu 10 dagen na te gisten.

Hopelijk wordt het met de Stout nog wat, zal over een paar dagen het SG nogmaals meten.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2013 23:18 u »
Er zit wel schuim op het bier
...
 hij staat nu 10 dagen na te gisten.
Als er schuim op staat heb je vergisting, waarschijnlijk sluit je deksel toch niet helemaal goed af.

Als het in de fles zit is het hergisting, geen nagisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2013 23:23 u »
Toch kan ik mij herinneren dat op het forum gezegd wordt dat het verstandig is om de oude gist af te voeren omdat dit uit elkaar kan vallen en bijsmaakjes kan geven.
Als de suiker eerder toegevoegd moet worden, kan dit dan net zo goed bij het aanmaken van het wort meegeroerd worden?

Dat verwijderen dan de gist doe je als de hoofdgisting, inclusief de verlate suikergift I, voorbij is.
Je hebt dan veel gist en suiker. Hierdoor krijg je een snelle vergisting.

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Jatochnietan?
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2013 12:57 u »
Bedankt voor de reacties.
Misschien is het een idee om dit in de cursus "Blikbierbrouwen" te verduidelijken voor andere beginnende brouwers.
Volgende keer zal ik de suikeroplossing met jongbier koken en in het vat toevoegen zonder over te hevelen.
Kan ik dit na afkoeling er gewoon inkiepen dan?
Of is hier nog een bepaalde methode voor aan te bevelen?
Bijvoorbeeld met een trechter en een slangetje door het waterslotgaatje tot op de bodem er rustig in laten lopen? Dit om besmettingen te voorkomen?
Of moet er juist wat zuurstof bij, door het deksel eraf te halen?
En moet de suikeroplossing dan ook even doorgeroerd worden?

Wel veel vragen, maar dit komt voort uit leergierigheid.  :leren:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2013 20:05 u »
Misschien is het een idee om dit in de cursus "Blikbierbrouwen" te verduidelijken voor andere beginnende brouwers.

Volgens mij staat het nu al duidelijk.

Citaat
Nagisting/lagering
Als de hoofdgisting afgelopen is en ook de eventueel later toegevoegde suiker vergist is, wordt het tijd om het bier over te hevelen voor de nagisting.

Na het koelen van het wort en voor de start van de vergisting mag er zuurstof bij het bier komen. Pas als de vergisting eenmaal gestart is moet je oppassen met zuurstof.
Voorafgaand aan het koelen moeten excessen voor wat betreft zuurstofopname wel voorkomen te worden. Dus niet met een staafmixer roeren bijvoorbeeld. Of van een hoogte wort laten kletteren. Normaal contact met de buitenlucht is dan geen probleem.
Na de start van de vergisting is alle zuurstof uit den boze.

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Jatochnietan?
« Reactie #14 Gepost op: 14-01-2013 22:58 u »
Zojuist het SG weer gemeten: 1029.
Omdat het in dagen maar 3 punten is gezakt, heb ik weinig hoop om de 1010 te gaan halen.
Bij het blik zat ook een zakje gist.
Dit heb ik er nu opgestrooid en gelijk nadat het waterslot weer gevuld was, begon het te borrelen als een malle.
Ben benieuwd wat het straks gaat worden.

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Jatochnietan?
« Reactie #15 Gepost op: 14-01-2013 22:59 u »
5 dagen voor 3 punten.

Tags: