Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aangestoken brouwer  (gelezen 1793 keer)

Offline Ooievaar

• Vol lid
  • Land: nl
  • A je to!
Aangestoken brouwer
« Gepost op: 31-10-2012 12:51 u »
Hoi,

Tijdens het paasweekend ben ik bij een rondleiding van de La Chouffe brouwerij geweest en is het idee ontstaan om ook te gaan brouwen. Zoals dat vaak gaat met ideeŽn is het voor een aantal maanden blijven gisten totdat ik erachter kwam dat een oom van mijn vrouw vroeger veel gebrouwen heeft. Hij brouwt inmiddels niet meer, maar hij vond het erg leuk dat ik het wilde oppakken en om deze rede kon ik dus zijn spullen lenen.

Ik ben me op dat moment gaan inlezen op internet en kwam op het hobbybrouwen forum terecht. Hier is het pas echt "misgegaan". ik ben besmet, wat een berg informatie  :nut: en kennis  :groots:.

Inmiddels heb ik dankzij het DWBG mijn eerste batch kunnen brouwen op de biermaakdag, welke nu nog in de gistfles zit. Ik ben van plan binnenkort te bottelen, zodra het waterslot is uitgewerkt (duurt echter al wel 3 weken. :weetniet:.). Maar geduld is een schone zaak.

In ieder geval wil ik iedereen alvast bedanken voor alle informatie.

groeten Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: Aangestoken brouwer
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2012 13:21 u »
Welkom Sjoerd.

3 weken pruttelen is niet zo heel erg lang, zeker als het niet al te heftig gaat. Wat heb je gebrouwen (type)?
Op welke temperatuur heb je het staan?

Groeten en veel sterkte met je  brouwverslaging  :brouwen:

Offline Ooievaar

• Vol lid
  • A je to!
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2012 13:38 u »
Bedankt voor je snelle reactie.

We hebben 6 oktober een dubbel gebrouwen.

Het pruttelt inderdaad gestaag door. Ik denk dat de duur van de nagisting door de temperatuur moet komen. Op zijn zachts gezegd heb ik op dit moment ruimtegebrek thuis. Mede hierdoor heb ik de gistfles enkele malen voorzichtig moeten verplaatsen, ik kwam er toen achter dat op de plekken waar ik hem had staan de temperatuur behoorlijk kan fluctueren (tussen de 17 (misschien wel lager 's nachts) en 22 graden). 

Ik heb vorige week ruimte gemaakt in de schuur en een mooie tweedehands tafelmodel koelkast gekocht. Als echte Delftenaar wil ik de temperatuur natuurlijk zo constant mogelijk houden en het liefst op afstand regelen/in de gaten houden. Daarom wil ik Tcontrol gaan gebruiken. Het zal de kwaliteit in ieder geval ten goede komen bij het volgende brouwsel.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2012 13:56 u »
Welkom!

En goed om te horen dat we weer een brouwer in onze contreien rijker zijn!

Veel succes gewenst!

MvG,

Etienne

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2012 20:16 u »
Welkom Sjoerd,

Veel succes met de hobby!

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2012 21:14 u »
Citaat
Tijdens het paasweekend ben ik bij een rondleiding van de La Chouffe brouwerij geweest

Grappig, ik heb op dezelfde plek en ongeveer dezelfde tijd besloten zelf te gaan brouwen!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2012 23:36 u »
Grappig, ik heb op dezelfde plek en ongeveer dezelfde tijd besloten zelf te gaan brouwen!

Pizza en bier combineert altijd...:-)

Tags: