Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk bier op 18 graden  (gelezen 3414 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Welk bier op 18 graden
« Gepost op: 31-10-2012 09:26 u »
Even een andere benadering.
Aangezien de vergistkast nog wel even vol zit was ik van plan komend weekend een bovengister in huis te vergisten op 18 graden. Is er een lijst met bieren die deze temperatuur nodig hebben bij de hoofdgisting? En met welke korrelgisten zouden deze dan vergist kunnen worden?
Had zelf al ergens barley wine gelezen op 18 graden met de T-58. IPA met US-05.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Welk bier op 18 graden
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2012 10:08 u »
Alle bovengisters, geen ondergisters. Doe maar een Belg.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2012 10:09 u »
Alle bovengisters, geen ondergisters. Doe maar een Belg.
Er zijn toch genoeg bovengisters die je het beste op 22 graden gedijen. Ik zocht er nu een die 18 graden als ideale temperatuur heeft.
En welke Belg? Heb je een suggestie?

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2012 10:24 u »
Je moet de temperatuur niet als een factor zien die heel veel invloed heeft. Bij jou thuis zal het ook niet altijd 18 graden zijn. Er is natuurlijk wel een verschil tussen 18 en 22 graden, maar dat heeft naar mijn mening alleen invloed op de fruitigheid van het bier en de snelheid van vergisting. Brouw een bier dat niet enorm fruitig hoeft te zijn, zoals een Palm of zo.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2012 10:34 u »
Ik zou ook een bovengister adviseren, maar juist geen Belg.
Eerder een Engelse of Amerikaanse ale?

Voor een Belg kan je wel wat fruitigheid gebruiken, vergisten op 18 ºC levert waarschijnlijker een cleaner bier. Dat past meer bij de Amerikaanse ale en (iets minder) de Engelse ale.
De vergistingstemperatuur is een belangrijke factor voor de smaak van je bier door sturing van de mate van aanwezigheid van het gistprofiel van de gebruikte gist.

De Amerikaan uiteraard met amerikaanse hoppen en de US05 (indien korrel).
De Engelse uiteraard met Engelse hoppen en de S04 of Windsor (indien korrel).

:)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2012 10:51 u »
Ik zou ook een bovengister adviseren, maar juist geen Belg.
Eerder een Engelse of Amerikaanse ale?

Voor een Belg kan je wel wat fruitigheid gebruiken, vergisten op 18 ºC levert waarschijnlijker een cleaner bier. Dat past meer bij de Amerikaanse ale en (iets minder) de Engelse ale.
De vergistingstemperatuur is een belangrijke factor voor de smaak van je bier door sturing van de mate van aanwezigheid van het gistprofiel van de gebruikte gist.

De Amerikaan uiteraard met amerikaanse hoppen en de US05 (indien korrel).
De Engelse uiteraard met Engelse hoppen en de S04 of Windsor (indien korrel).

:)
Dan zou het een APA/IPA kunnen worden. De keuze voor korrelgist in dezen ligt meer in het tijdsbestek. Er is nu geen tijd meer om nog een starter te maken dus ik ben gebonden aan de korrel.
Mbt de hoppen in de APA/IPA Cascade heb ik nog, simcoe en amarillo zijn niet leverbaar. Zat te denken aan tomahawk er bij te doen of zou alleen Cascade voldoende zijn?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2012 11:54 u »
Je moet de temperatuur niet als een factor zien die heel veel invloed heeft.

Nou de temperatuur van vergisten heeft best wel veel invloed! Maar bij 18°C kun je iedere bovengister vergisten Belg, Amerikaan, Engels, Nederlands (!)  ;) En zoals Robin zei: Je krijgt dan een mooi redelijk clean bier  :biersmile:

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2012 12:20 u »
Bij nader inzien is een IPA denk ik dan wel een betere optie. Als je zonder temperatuurcontrole in een huis gaat vergisten, verwacht ik niet dat de temperatuur zo constant blijft, vandaar mijn opmerking. Bij 18 graden ('gemiddeld') met uitschieters naar boven en naar beneden zal het bier wel redelijk fruitig worden.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 31-10-2012 12:37 u »
Bij nader inzien is een IPA denk ik dan wel een betere optie. Als je zonder temperatuurcontrole in een huis gaat vergisten, verwacht ik niet dat de temperatuur zo constant blijft, vandaar mijn opmerking. Bij 18 graden ('gemiddeld') met uitschieters naar boven en naar beneden zal het bier wel redelijk fruitig worden.
In huis hangt ook een thermostaat. Het vat komt te staan in de trapkast met een isolerende mantel er omheen. Daarbij heb ik in het hele huis vloerverwarming en volgens de digitale thermometer schommelt de temperatuur niet meer dan 0.5 graden. (als de buitendeur wat langer open staat daar gelaten natuurlijk)

Ik vraag me alleen af hoeveel warmte de gist zelf gaat produceren.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #9 Gepost op: 31-10-2012 13:26 u »
Ik vraag me alleen af hoeveel warmte de gist zelf gaat produceren.
Ik zou vooral het vat niet isoleren, want de gist produceerd veel warmte.
Mijn laatste dubbel op 21 graden in de koelkast ging prima, maar tijdens de heftige hoofdvergisting heeft de koeling zowat constant staan draaien om de temp in het vat op 21 graden te houden. De luchttemperatuur in de koelkast daalde daarbji tot 14-15 graden.  :gistsmile:
Met een beetje fantasie kun je wel bedenken wat er dan in jou geisoleerde gistvat gaat gebeuren.  :o

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 31-10-2012 13:48 u »
Ik zou vooral het vat niet isoleren, want de gist produceerd veel warmte.
Mijn laatste dubbel op 21 graden in de koelkast ging prima, maar tijdens de heftige hoofdvergisting heeft de koeling zowat constant staan draaien om de temp in het vat op 21 graden te houden. De luchttemperatuur in de koelkast daalde daarbji tot 14-15 graden.  :gistsmile:
Met een beetje fantasie kun je wel bedenken wat er dan in jou geisoleerde gistvat gaat gebeuren.  :o
Oke... Dan gaat ie er dus clean in  ;)
Mocht de temperatuur te hoog oplopen kan het vat ook tijdelijk naar de gang. Daar is het meestal 2 graden koeler.
Bedankt voor de tip.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31-10-2012 20:13 u »
Even een andere benadering.
Aangezien de vergistkast nog wel even vol zit was ik van plan komend weekend een bovengister in huis te vergisten op 18 graden. Is er een lijst met bieren die deze temperatuur nodig hebben bij de hoofdgisting? En met welke korrelgisten zouden deze dan vergist kunnen worden?
Had zelf al ergens barley wine gelezen op 18 graden met de T-58. IPA met US-05.

Kijk eens op deze pagina van de wiki.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 01-11-2012 08:48 u »
Belgen doen het ook prima op 18 graden. Ik heb goede ervaring met de Belgian Ardennes (Chouffe) en de Belgian Ale (Chimay). Ook bij die temperatuur produceren die gisten genoeg esters en nauwelijks hogere alcoholen en dat laatste is vooral gunstig. Vergeet niet dat de commerciëlen vergisten in hoge gistingstanks die esterproductie onderdrukken. Dan kun je best op 22 graden vergisten zonder teveel esters. Maar wij, met onze ondiepe gistvaten, moeten daar dan voor compenseren.

De twee laatste bieren die ik heb gemaakt zijn vergist met Chouffe bij 18 graden en die hebben genoeg esters. Het Chouffe smaakprofiel zit er goed en duidelijk in. Je kunt echt niet zeggen dat dit cleane bieren zijn in de zin van bieren met een Amerikaanse gist of een alt- of Kölsch gist.

Ook Engelse gisten doen het uitstekend bij 18 graden met voldoende fruitigheid.

Eigenlijk is ondertussen 18 graden mijn standaard vergistingstemperatuur. Pas aan het eind van de vergisting, als de ester- en hogere alcoholenproductie goeddeels is gebeurd, zet ik de bieren op hogere temperaturen voor een goede uitvergisting, maar als je voldoende actieve gist toevoegt is dat eigenlijk ook niet nodig.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 01-11-2012 13:29 u »
Hey Adrie bedankt! Als ik het begin van de vergisting de temperatuur op 18 graden houdt zonder dat ik deze keer kan koelen, is het dan wellicht handiger als ik in de eerste paar dagen zorg dat het vat wat koeler staat gezien de warmte productie van de gist? Gist wordt de US-05, weet jij hoe deze het doet op 18 graden? En krijg ik dan nog wel genoeg ester productie?
Ik wil aan het eind van de vergisting het vat dan gaan isoleren om zo een iets hogere temperatuur te krijgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze manier gaat werken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 01-11-2012 14:02 u »
De US05 is van zichzelf al redelijk clean, dat wordt op 18 er niet minder op.
De beleving van fruitigheid en esterigheid is ook grotendeels persoonlijke voorkeur.
Wat de een voldoende esters/gistprofiel vind, kan de ander te clean vinden. Andersom kan het zijn dat wat de een voldoende esters/gistprofiel vind, dat de ander dat teveel vind.
Persoonlijke smaak en voorkeur komt vervolgens weer terug in adviezen.

Wat wel te meten is, is de absolute hoeveelheid van bepaalde esters die door een gist wordt gemaakt bij verschillende temperaturen. Dan zie je een duidelijke afname van 18 grc tov 22 grc en een soort maximum rond 24 grc. :)

Tags: