Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen: Danstar Munich of Fermentis WB-06?  (gelezen 16686 keer)

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
Re: Weizen: Danstar Munich of Fermentis WB-06?
« Reactie #25 Gepost op: 19-04-2013 13:13 u »
Voor een vergelijking zou ik de korrels gewoon afwegen, al is dat volgens Oscar grote onzin  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

ThomasM

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19-04-2013 13:23 u »
Als je meer wort gaat vergisten lijkt het me logisch dat je meer gist gebruikt. Gewoon aanhouden wat op het pakje staat?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #27 Gepost op: 18-05-2013 19:48 u »
Vandaag mijn 'Wijze Baard Yeast series" gebotteld.

De WB-06 ziet er als een echte weizen uit, en heeft een duidelijke banaangeur en smaakt vol en romig. Lijkt een mooie weizen te worden.

De Munich is helemaal helder en ruikt naar maltbier. Helaas smaakt die ook zo  :o

Misschien dat hergisting op de fles nog iets van verbetering voor de Munich zorgt? Maar ik ben tot dusver niet zo enthousiast over de Munich.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ▄bung macht den Meister
« Reactie #28 Gepost op: 18-05-2013 20:18 u »
Vandaag mijn 'Wijze Baard Yeast series" gebotteld.

De WB-06 ziet er als een echte weizen uit, en heeft een duidelijke banaangeur en smaakt vol en romig. Lijkt een mooie weizen te worden.

De Munich is helemaal helder en ruikt naar maltbier. Helaas smaakt die ook zo  :o

Misschien dat hergisting op de fles nog iets van verbetering voor de Munich zorgt? Maar ik ben tot dusver niet zo enthousiast over de Munich.
Hoe warm heb je de Munich vergist?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 18-05-2013 20:35 u »
Hoe warm heb je de Munich vergist?

Ik geloof 19 ║C hoofd- en 20 ║C nagisting.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 18-05-2013 20:43 u »
Ik geloof 19 ║C hoofd- en 20 ║C nagisting.
Hmm, zou toch goed moeten zijn.
Ik heb van een professionele brouwer gehoord dat hij altijd vergist op 18 ║C en dat bier is zo bananig dat je het moet schillen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 18-05-2013 21:26 u »

Slechter dan mijn versie die je geproefd hebt? Of hetzelfde?

Hmm, zou toch goed moeten zijn.
Ik heb van een professionele brouwer gehoord dat hij altijd vergist op 18 ║C en dat bier is zo bananig dat je het moet schillen.
Met deze gist?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 18-05-2013 21:29 u »

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 18-05-2013 21:44 u »
Slechter dan mijn versie die je geproefd hebt? Of hetzelfde?

Omdat de mijne nog geen koolzuur heeft is het een beetje scheve vergelijking, maar die 'malt-bier-lucht' die ik vandaag bij de mijne rook, staat me echt behoorlijk tegen. Hopelijk trekt dat nog weg. Maar tot die tijd smaakte die van jullie mij een stuk beter.

Gelukkig beloofde de WB-06 wel een echte weizen te worden.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 18-05-2013 22:57 u »
Hier staat dat je het beste kan vergisten van 12░ t/m 18░C

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #35 Gepost op: 18-05-2013 23:21 u »
Hier staat dat je het beste kan vergisten van 12░ t/m 18░C

Mja, dat is niet de info van de fabrikant. Lijkt me ook niet echt goed gaan op 12 ║C, zou daar niet een copy-paste foutje ingeslopen zijn?
Hier de info vd fabrikant:
http://www.danstaryeast.com/sites/default/files/munich_datasheet.pdf

Hun voorbeeldvergisting (grafiek) verloopt op 20 ║C. :)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 18-05-2013 23:48 u »
maar die 'malt-bier-lucht' die ik vandaag bij de mijne rook, staat me echt behoorlijk tegen.
Van de website van Danstar: "Aroma is estery to both palate and nose with typical banana notes. Does not display malodours when properly handled."Ik vraag me af wat ze daar dan mee bedoelen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 19-05-2013 07:35 u »
Van de website van Danstar: "Aroma is estery to both palate and nose with typical banana notes. Does not display malodours when properly handled."Ik vraag me af wat ze daar dan mee bedoelen.

Elke gist moet je op een goede manier behandelen. Maar het kan zijn dat de ene gist wat sneller een smaakafwijking geeft dan een andere.
Wat ze precies bedoelen zou je kunnen vragen.

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
  • Drink matig, maar regelmatig
« Reactie #38 Gepost op: 09-08-2013 12:15 u »
Ik heb een week geleden een Weizen gebrouwen met de Danstar Munich, ervaringen tot nu toe positief!

1) De gist stinkt niet (i.t.t. de WB-06), maar ruikt mild en zoet.
2) Hoofdvergisting verliep snel en constant, vergistingsgraad ligt inmiddels rond 80%.
3) Jongbier ruikt lekker naar Weizen, weet niet of dit nog verandert maar op dit moment ruikt het precies zoals je van een Weizen verwacht.
4) Volgens de instructies is beluchten niet nodig, enige wat je hoeft te doen is de gist uitstrooien in (steriel) water van 30-35 graden, dan 15 minuten ongemoeid laten, daarna even schudden/roeren, weer 5 minuten wachten en daarna stapsgewijs mengen met afgekoelde wort (om temperatuur gelijk te krijgen). Op dat moment even iets meer werk dan bij de WB-06, maar dat je niet hoeft te beluchten maakt dat weer ruimschoots goed.

Nog te vroeg om echte conclusies te trekken, maar tot nu toe ben ik over de Danstar heel tevreden!

Offline michielr

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #39 Gepost op: 09-08-2013 12:43 u »
Op welke temperatuur heb je vergist?

Ik heb in het verleden een aantal lekkere bieren gemaakt met de WB06, binnenkort ga ik ook eens de munich proberen (heb al een tijdje twee zakjes in de koelkast liggen). Ik twijfel nog over de temperatuur waarop ik ga vergisten.

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 09-08-2013 13:10 u »
Op welke temperatuur heb je vergist?

Ik heb in het verleden een aantal lekkere bieren gemaakt met de WB06, binnenkort ga ik ook eens de munich proberen (heb al een tijdje twee zakjes in de koelkast liggen). Ik twijfel nog over de temperatuur waarop ik ga vergisten.

De hoofdvergisting heeft plaatsgevonden op een hoge temperatuur, ik heb namelijk (nog) geen gistkast.

Gistvat stond in de koelste ruimte van het huis, maar met dit weer was het daar nog steeds tussen de 24 en 27 graden. Inmiddels is het er iets koeler (tussen 22 en 24 graden).

Na het koelen van het wort heb ik het gistvat wel eerst een tijdje buiten gezet (het was laat op de avond en rond een graad of 19), om toch te proberen de temperatuur iets omlaag te krijgen. Maar grootste deel van de hoofdvergisting heeft dus plaatsgevonden op 24 tot 27 graden.

Vergisting ging dan ook vrij snel, in een dag of twee was het wel gepiept!

Ik heb begrepen dat je bij een hoge vergistingstemperatuur meer esters krijgt, maar dat lijkt me bij een Weizen niet zo'n probleem  :biersmile:

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 09-08-2013 13:33 u »
Ik heb een week geleden een Weizen gebrouwen met de Danstar Munich, ervaringen tot nu toe positief!

1) De gist stinkt niet (i.t.t. de WB-06), maar ruikt mild en zoet.
2) Hoofdvergisting verliep snel en constant, vergistingsgraad ligt inmiddels rond 80%.
3) Jongbier ruikt lekker naar Weizen, weet niet of dit nog verandert maar op dit moment ruikt het precies zoals je van een Weizen verwacht.
4) Volgens de instructies is beluchten niet nodig, enige wat je hoeft te doen is de gist uitstrooien in (steriel) water van 30-35 graden, dan 15 minuten ongemoeid laten, daarna even schudden/roeren, weer 5 minuten wachten en daarna stapsgewijs mengen met afgekoelde wort (om temperatuur gelijk te krijgen). Op dat moment even iets meer werk dan bij de WB-06, maar dat je niet hoeft te beluchten maakt dat weer ruimschoots goed.

Nog te vroeg om echte conclusies te trekken, maar tot nu toe ben ik over de Danstar heel tevreden!

Ik heb goede resultate geboekt met de Danstar Munich :)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 09-08-2013 13:44 u »
Ik heb goede resultate geboekt met de Danstar Munich :)
Op welke temperatuur had je vergist en voor hoe lang? Het lijkt bij deze gist vrij essentieel te zijn met welke temperaturen je vergist. (Dat is natuurlijk bij alle gisten zo maar bij de Munich kun je dan verschil maken in redelijk goed en Úcht heel goed bier)

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 09-08-2013 16:06 u »
Op welke temperatuur had je vergist en voor hoe lang? Het lijkt bij deze gist vrij essentieel te zijn met welke temperaturen je vergist. (dat is natuurlijk bij alle gisten zo maar bij de Munich kun je dan verschil maken in redelijk goed en Úcht heel goed bier)
Weet iemand wat de ideale temperatuur is voor deze gist?

Stond gek genoeg niet in de instructies en ook niet op het pakje zelf, tenminste kon het nergens vinden!

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 09-08-2013 16:15 u »
Weet iemand wat de ideale temperatuur is voor deze gist?

Stond gek genoeg niet in de instructies en ook niet op het pakje zelf, tenminste kon het nergens vinden!
Daar is hier het een en ander over besproken. :)

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 09-08-2013 19:06 u »
Op welke temperatuur had je vergist en voor hoe lang? Het lijkt bij deze gist vrij essentieel te zijn met welke temperaturen je vergist. (dat is natuurlijk bij alle gisten zo maar bij de Munich kun je dan verschil maken in redelijk goed en Úcht heel goed bier)

23 ║C. En dan heb ik geen bananengeurtjes maar dat wilde ik ook niet.  Mocht je dat wel willen, dan zul je een stukje hoger moeten gaan zitten.
Vergisting was binnen een dag of 4 klaar.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #46 Gepost op: 10-08-2013 00:22 u »
Lijkt het toch dat ook deze gist zich "normaal" gedraagt en meer banaan-esters produceert bij een hogere temperatuur. Rond de 24 ║C lijkt een "sweet spot" voor banaan-esters. :)

Dat geeft Fermentis ook aan voor hun WB06.

Tags: