Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gamellen  (gelezen 66963 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Gamellen
« Reactie #50 Gepost op: 20-04-2008 15:04 u »
Klopt, dat was het!

Dank je wel, JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #51 Gepost op: 20-04-2008 15:10 u »
In Geldrop staat de "werkvoorraad" (10 tot 20 stuks), in Helmond heeft "De Kinderen" nog een voorraadje staan.
Toen ik anderhalve maand geleden gamellen kocht had een van de medewerkers het over een voorraad van meer dan honderd   :hoera:.

Bert

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 16-08-2008 22:59 u »
En gaten boren aan de bovenkant, zodat de warmte tussen de dubbele wand doorstroomt en aan de bovenkant kan ontsnappen. Zo krijg je een uiterst efficiënte verwarming.
Hoi Adrie,

Kan je even uitleggen waarom je gaten moet boren aan de bovenkant? Volgens mij krijg je evengoed een efficiënte verwarming, als de warme lucht niet aan de bovenkant kan ontsnappen;
Uiteindelijk zal de lucht bovenaan ook de maximale temperatuur bereiken want warme lucht is lichter dan koudere lucht.

Groeten,
alessi

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 16-08-2008 23:47 u »
Die lucht kan niet goed stromen zonder gaten. Ik heb eenzelfde probleem gehad met fusten, daar bleef lucht onder hangen. Die dingen waren met geen mogelijkheid op te warmen. Een paar gaten zodat de lucht ging stromen en nu zijn het prima brouwketels.

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #54 Gepost op: 17-08-2008 15:35 u »
Je moet je verbrandingsgassen kwijtraken (CO2 en H2O). Zonder gaten heb je gewoon geen vlam!

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 18-08-2008 21:50 u »
Je moet je verbrandingsgassen kwijtraken (CO2 en H2O). Zonder gaten heb je gewoon geen vlam!

??? Ik heb ondertussen gelezen dat de meeste mensen inderdaad. gaten boren, maar toch vraag ik mij nog het volgende af: stromen die verbrandingsgassen dan niet gewoon langs de buitenkant van de gamellen? De brander staat toch enkele centimeter onder de gamel. Het lijkt me sterk dat je dan gewoon geen vlam zou hebben ...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 18-08-2008 21:55 u »
Ik heb het geprobeerd zonder gaten. Geen vlam, geen vuur, geloof me nou maar. Of probeer het zelf!

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 18-08-2008 22:00 u »
Hoi MO,

Interessante informatie! Als het bij jou niet lukte, dan zal het wel zo zijn.
Ik probeer gewoon te redeneren waarom iets niet werkt, en zo'n informatie uit de eerste hand is altijd mooi meegenomen ...
Dan stoot deze ezel zich niet aan dezelfde steen waaraan een andere ezel zich reeds gestoten heeft  :biersmile:

alessi

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #58 Gepost op: 22-08-2008 11:31 u »
Albertus wist mij gisteravond te melden dat de gamellen in prijs zijn gestegen naar € 40 per stuk. Ze worden blijkbaar schaarser en daardoor duurder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 22-08-2008 11:44 u »
Dit komt denk ik veel meer omdat de prijs van gebruikte metalen tegenwoordig de pan uit rijist.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 22-08-2008 12:22 u »
Dit komt denk ik veel meer omdat de prijs van gebruikte metalen tegenwoordig de pan uit rijst.

Dat klopt maar gedeeltelijk denk ik. De prijs voor schoon koper ligt nu rond de € 4 per kilo. Voor RVS en gegalvaniseerd metaal ligt dit lager.
Ik denk dat de verkoper er achter is gekomen dat een gamel een ethisch verantwoorde vervanging voor een fust is en veel goedkoper dan een RVS pan. Iemand heeft de man wijzer gemaakt dan nodig  ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 22-08-2008 12:51 u »
Ik beloof niets maar ik ga proberen of er iets met de prijs gedaan kan worden op de hobbybrouwen dag. Van 27 naar 40 euro is natuurlijk nogal een sprongetje.
Overigens: ik heb vorig jaar voor de zekerheid een extra gamel ingekocht. Dat blijkt een uitstekende zet geweest te zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 22-08-2008 13:07 u »
Dat klopt maar gedeeltelijk denk ik. De prijs voor schoon koper ligt nu rond de € 4 per kilo. Voor RVS en gegalvaniseerd metaal ligt dit lager.

Die gamellen zijn niet licht. Weet iemand hoeveel een gamel weegt?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #63 Gepost op: 22-08-2008 15:43 u »

:weetniet: Even naar de garage om te wegen.

Bert

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #64 Gepost op: 22-08-2008 15:46 u »

22 kg  :shelp:
Inclusief deksel ;D

Bert

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #65 Gepost op: 22-08-2008 15:48 u »
Van 27 naar 40 euro is natuurlijk nogal een sprongetje.
Overigens: ik heb vorig jaar voor de zekerheid een extra gamel ingekocht. Dat blijkt een uitstekende zet geweest te zijn.

Had ik maar gamellen gekocht in plaats van aandelen ;D.

Bert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 22-08-2008 16:31 u »
22 kg  :shelp:
Inclusief deksel ;D

Dan is denk ik € 40 per gamel nog steeds een koopje. Komt neer op nog geen € 2 per kg.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #67 Gepost op: 22-08-2008 16:36 u »
Het grootste deel hiervan zit hem natuurlijk in het gegalvaniseerd staal buitenom. Das niet zo duur volgens mij :)
Ondanks dat ze duurder zijn geworden, blijft het goedkoop een 40 l RVS-ketel voor € 40!

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #68 Gepost op: 22-08-2008 16:48 u »
Het grootste deel hiervan zit hem natuurlijk in het gegalvaniseerd staal buitenom. Das niet zo duur volgens mij :)
Ondanks dat ze duurder zijn geworden, blijft het goedkoop een 40 l RVS-ketel voor € 40!

Er van uitgaande dat de wand van de rvs ketel ongeveer 1 mm dik is, zal er niet meer dan 5 kg rvs in de gamel zitten.

Bert

Offline Plezierbiermaker

• Vol lid
  • Land: be
  • bier maakt het brouwen aantrekkelijk
« Reactie #69 Gepost op: 29-09-2008 21:35 u »
Ha niet te geloven die gamellen blijven een goed onderwerp niet.
So wat plezierbiermaker is back in time.
Lekker verhuist mooi brouwerijtje in de garage met gamellen en een ouderwetse roerstok.
Ik heb van mijn twee gamellen een fijn dinkske gemaakt.
Ketel een is brouw en filterketel geworden met het voordeel dat mijn wort niet meer aanbrand op de bodem.
Ketel twee is de kookketel. En mijn spoelwater wordt opgewarmd in een ouderwetse kookketel.
Heb ik van mijn inmiddels overleden brouwoma gekregen samen met een dikke enveloppe aan recepten en geheimen.
 het mooiste wat ik kreeg met een berichtje erbij. LIEVE GUYKE VERLOEDER MIJN BROUWSELS NIET MAAR GEBRUIK ZE.
EN STOP NIET VOOR JE WEET DAT ONZE KLEINE BROUWTRADITIE NIET VERLOREN GAAT. VEEL LIEFS VAN U MOEMOEKE
Je hoort nog van,
bierduppie,
i'm back

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #70 Gepost op: 08-06-2009 09:10 u »
In een voorsteltopic werd verwezen naar Sietsma te Heerhugowaard. Volgens diens site worden gamellen aangeboden v.a. €30,= :idea:

Ik denk dat men zich totaal niet druk maakt om de kleur groen.  :D

Offline Dikke Dries

• Junior lid
  • **
  • Okay nog eentje dan
« Reactie #71 Gepost op: 23-09-2010 10:46 u »
Ik zag deze oude topic net. Dit is precies wat ik nodig heb. ben benieuwd of ze deze gamellen nog steeds hebben. Ik zag wel dat ze een behoorlijke inflatiecorrectie hebben toegepast op die dingen. Ze kosten nu 40 eurie p/stk. Ga ze zo toch maar effe bellen.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #72 Gepost op: 23-09-2010 18:01 u »
Ik zag deze oude topic net. Dit is precies wat ik nodig heb. ben benieuwd of ze deze gamellen nog steeds hebben. Ik zag wel dat ze een behoorlijke inflatiecorrectie hebben toegepast op die dingen. Ze kosten nu 40 eurie p/stk. Ga ze zo toch maar effe bellen.
Denk wel dat ze er nog zijn, het einde begint in zicht te komen.  Er komen nu ook gamellen die met kleurtjes gemerkt zijn: vroeger, toen ze nog voor warm eten gebruikt werden, konden ze zo herkennen in welke gamellen ze alle witte rubberen ringen hadden opgeborgen tijdens de stalling.

Offline Dikke Dries

• Junior lid
  • **
  • Okay nog eentje dan
« Reactie #73 Gepost op: 24-09-2010 18:29 u »
Ik heb even geinformeerd, ze hebben ze nog steeds in voorraad. Ik dacht ik laat t nog even weten voor de liefhebbers.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #74 Gepost op: 08-03-2011 09:50 u »
Heb ook navraag gedaan: kosten nu voortaan 40 euro per stuk. Voorheen 27 euro! Was geen mouw aan te passen ook niet als ik er 3 zou afnemen.

Groet John