Aanschaf platenkoeler

Gestart door Robin K, 25-10-2012 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin K

Dit is een afgesplitst topic



Citaat van: mukkel op 25-10-2012  18:41 uWe zijn ook bezig met te bestellen uit China. (geen groepsaankoop, gewoon voor onszelf)
In ons geval gaat het om een platenkoeler van hrale.

Is deze platenkoeler zoveel goedkoper dan uit Duitsland?

Markenrick

Citaat van: Robin K op 25-10-2012  19:39 uIs deze platenkoeler zoveel goedkoper dan uit Duitsland?

Ja, denk erom dat DHL ook niet de goedkoopste is! + importtax

mukkel

De prijs zou iets zijn van 41-42 US$ ipv 134 euro.
Maar de verzendkosten zijn verschillend.

Ben nu aan het bekijken (natuurlijk met een eigenbrouwsel in de hand) of we toch niet kunnen gaan voor de B3-12/20.
Weet alleen niet goed of deze tegen de hoge temperaturen kan en hoeveel deze kan koelen. Volgens de berekeningen, die ik heb laten uitvoeren door hrale zelf, was voor ons de B3-23/30 beter.

Iemand ervaring met de B3-12/20?

koffie

Deze kost je inclusief verzenden 81,07
Ik gebruik deze om direct na het koken te koelen en kom daarbij op een uitloop van van 20 - 22 graden (afhankelijk van de buitentemperatuur en doorloopsnelheid).

HermanH

Ik heb deze platenkoeler daar onlangs (4 sept. 2012) ook gekocht, hier de totale onkosten ervan op mijn faktuur:

Ihre bestellten Produkte nochmals zur Kontrolle:

Edelstahl Wärmetauscher 50 Platten / Plattenwärmetauscher max. 9
Artikel Nr.: 50675, 73,05 €
Lieferzeit: 1-2 Tage
Zwischensumme: 73,05 €
DPD - Deutscher Paketdienst (1 Paket(e) 1 x 3 kg ): 13,32 €
19% MwSt.: 13,79 €
Summe, brutto: 86,37 €


Grtz, HermanH.

mukkel

@koffie, bedankt voor de link. Ziet er goed uit.
Koffie of HHerman, hoeveel wort koel je dan, op welke tijdspanne?

Maar om het verhaal van hrale even verder te zetten, ze vragen 65US$ verzend kost en aanvaarden ook betalingen via paypal.
Ze vragen zelfs welke aansluitingen we willen, het wordt dus op maat gemaakt. Maar denk inderdaad, dat ik beter voor de Duitse variant ga.

PS Ben nieuw op het forum, maar er is hier toch heel wat kennis aanwezig.

Gerb

De snelheid is afhankelijk van de temperatuur van het koelwater, maar over het algemeen koel ik 25 liter in een minuut of 10-15.

Markenrick

Hier een 30 plaats voor 64 euro, en als je 'm voorstelt 54 inclusief verzenden (zoals ik ook deed) wordt dat hoogstwaarschijnlijk geaccepteerd.

http://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Plattenwarmetauscher-30-Platten-0-36m-65KW-Solar-Pol-Heizung-NEU-/130731572303?pt=L%C3%BCftungs_Klimatechnik&hash=item1e70357c4f

Brouwer Luk

Ik heb dit jaar ook 1 gekocht van Wiltec. Op het moment van mijn aankoop was het totaal bedrag te betalen lager bij amazon.de dan bij wiltec zelf.

Dorstige Alexander

Citaat van: Gerb op 26-10-2012  10:09 uDe snelheid is afhankelijk van de temperatuur van het koelwater, maar over het algemeen koel ik 25 liter in een minuut of 10-15.

Snelheid van het koelwater, snelheid van het te koelen wort, temperatuur van het koelwater, aantal platen in de koeler etc etc


Dat alles speelt mee natuurlijk.


mukkel

Er is enerzijds waar deze te kopen, maar ook welk type. (en dus ook hoeveel platen)

Ik ben daarom eens wat gaan google/wikipedia bezocht.

Eerst wil ik berekenen welke warmte-overdracht nodig is, dit is onafhankelijk van de koeler, maar de warmte die uit het wort moet.

Energie van water 4,18 joule / gram C  (of in woorden 1 gram water, 1 graad opwarmen kost 1 joule, of 1 watt 1 seconde lang)
gewicht van het wort 1060 gr/liter
Aantal liter 120 liter (in ons geval)
Aantal graden koelen (of opwarmen) 75 graden Ik ga ervan uit dat er nog wat warmte verlies hier en daar is.

Dan kom ik op een totaal van 39877200 of 11 kWh
Dus als ik alles wil koelen in 15-20 min heb ik een koeler (in ideale omstandigheden) nodig van 33-44 kW.

Bij de platenkoelers op dieterhoeven.de staan de vermogens er niet bij, maar shop.wiltec.info wel. (bedankt koffie)

Daarna moet ik gewoon zorgen dat onze pompen het drukverlies aankunnen, en een beetje extra nemen omdat de platenkoeler niet ideaal is natuurlijk.
Ik kom dan op wiltec op de versie met 30 platen.

Iemand een beter idee om te bepalen welk type te nemen? Of zijn er fouten in de berekening?

Markenrick


EBC

Citaat van: mukkel op 26-10-2012  15:03 uEr is enerzijds waar deze te kopen, maar ook welk type. (en dus ook hoeveel platen)

Ik ben daarom eens wat gaan google/wikipedia bezocht.

Eerst wil ik berekenen welke warmte-overdracht nodig is, dit is onafhankelijk van de koeler, maar de warmte die uit het wort moet.

Energie van water 4,18 joule / gram C  (of in woorden 1 gram water, 1 graad opwarmen kost 1 joule, of 1 watt 1 seconde lang)
gewicht van het wort 1060 gr/liter
Aantal liter 120 liter (in ons geval)
Aantal graden koelen (of opwarmen) 75 graden Ik ga ervan uit dat er nog wat warmte verlies hier en daar is.

Dan kom ik op een totaal van 39877200 of 11 kWh
Dus als ik alles wil koelen in 15-20 min heb ik een koeler (in ideale omstandigheden) nodig van 33-44 kW.

Bij de platenkoelers op dieterhoeven.de staan de vermogens er niet bij, maar shop.wiltec.info wel. (bedankt koffie)

Daarna moet ik gewoon zorgen dat onze pompen het drukverlies aankunnen, en een beetje extra nemen omdat de platenkoeler niet ideaal is natuurlijk.
Ik kom dan op wiltec op de versie met 30 platen.

Iemand een beter idee om te bepalen welk type te nemen? Of zijn er fouten in de berekening?

Hmmm...

Hou er rekening mee dat je een ondergister tot misschien 10 ºC wil terugkoelen.
En dat een gemiddelde bovengister tot 18 ºC terug moet kunnen.
En dat je leidingwater in de zomer wel eens 19 ºC kan worden.
En dat je dan, met een zeer goede koeler, nog steeds tenminste 5x meer water zal verbruiken dan je bier koelt.
Neem liever een koeler met minder langere platen dan meer korte.

Ik weet niet hoe die wiltec eruit ziet...
   

orangeloo

Hmmm, volgens mij is er over deze discussie al heeeeeel veeeeel geschreven, :nut:
vandaar deze verwijzing: mss kan Mukkel eerst deze eens lezen.  :brouwen:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=post;quote=281092;topic=13443.0

En nu we toch aan het verwijzen zijn: DE zoekfunctie TAGS werkt ook nog steeds.

Citaat van: orangeloo op 03-12-2011  21:57 uIk ben ff aan het zoeken naar een 50 platenkoeler en heb de volgende gevonden:
Deze is 90 KW en kost €69,95 excl. verzending
en Deze 103 KW en kost €84.90 excl. verzending.

Zou er veel verschil zitten tussen deze 2, want mijn Duits is allerbelabberdst.
Ja en ik weet dat dat 13 KW is maar dat bedoel ik natuurlijk niet hé  :nut:

JanEric

Citaat van: Markenrick op 26-10-2012  15:34 uhttp://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Plattenwarmetauscher-Warmetauscher-45KW-Solar-/140759338180?pt=L%C3%BCftungs_Klimatechnik&hash=item20c5e90cc4

49 euro+10 (maar als je 'm voorstelt 49 inkl. porto, doet íe 't ook..)

Blijkbaar niet altijd, heb hem een voorstel gedaan voor 54 euro inclusief verzending. maar dat werd afgewezen.
Ik ga hem desondanks toch bestellen, goedkoper kan ik hem tot nu toe niet vinden.

MICMAC

Citaat van: JanEric op 06-11-2012  12:00 uBlijkbaar niet altijd, heb hem een voorstel gedaan voor 54 euro inclusief verzending. maar dat werd afgewezen.
Ik ga hem desondanks toch bestellen, goedkoper kan ik hem tot nu toe niet vinden.

Heb je al eens gekeken op onderstaande site, weet niet of het goedkoper is.

www.poel-shop.de

Joost81

Citaat van: JanEric op 06-11-2012  12:00 uBlijkbaar niet altijd, heb hem een voorstel gedaan voor 54 euro inclusief verzending. maar dat werd afgewezen.
Ik ga hem desondanks toch bestellen, goedkoper kan ik hem tot nu toe niet vinden.

Even bellen met een lokale CV installateur wil ook wel eens wat opleveren. Dan kost het je hooguit een paar flesjes bier.

orangeloo

Citaat van: Joost81 op 06-11-2012  12:30 uEven bellen met een lokale CV installateur wil ook wel eens wat opleveren. Dan kost het je hooguit een paar flesjes bier.

Dat zijn meestal maar 12 platen wisselaars, en niet altijd de mooiste... :nut:
Maar het is (zeker in de winter) te doen... :brouwen:

Hier heb ik hem gekocht, goede levering.

orangeloo

Citaat van: JanEric op 06-11-2012  12:00 uBlijkbaar niet altijd, heb hem een voorstel gedaan voor 54 euro inclusief verzending. maar dat werd afgewezen.
Ik ga hem desondanks toch bestellen, goedkoper kan ik hem tot nu toe niet vinden.

Het scheelt niet veel, maar een paar €, maar het is goedkoper... ^-^

http://shop.wiltec.info/shopping_cart.php/cat/c511_Waermetauscher.html

Twonky

Even voor alle nieuwe mensen hier....

Zelf gebruik ik een tuinslang tegenstroom koeler zoals hier beschreven is:
http://www.twortwat.nl/t-4/nieuws.detail?item_id=1226085627&type=4&back=1&page=/artikelen

Ik koel ook in een keer terug naar 20 graden alleen is schoonmaken een koud kunstje, het bier gaat immers door 1 leiding zonder hoekjes e.d. waar zooi in kan blijven hangen.
Ik heb zelf ook een tegenstroom koeler gehad, maar als je daar na het reinigen een pompje op zette dan kwam er nog van alles uit... het lukte mij niet goed dat kreng schoon te krijgen (lag misschien aan mij hoor  :nut: )

Hoe dan ook een tuinslang tegenstroom koeler is redelijk eenvoudig zelf te maken, en toen ik er naar zat te kijken was het duurste onderdeel de dikke tuinslang. En nu zag ik laatst bij het tuincentrum dat ze vijver leidingen hadden die hier denk ik goed voor te gebruiken zouden zijn, en die waren ook niet heel duur....

Zelf ben ik heel erg te spreken over deze manier van koelen, veel beter dan een platen koeler, vandaar dat ik het even onder de aandacht wilde brengen... en wie weet is er wel iemand met connecties in China die dit kan laten maken (voor de links handigen onder ons)

Zwaai
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.