Voedselveiligheid tuinslangen

Gestart door George81, 22-10-2012 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

George81

Dir is een afgesplitst topic. Zie hier voor het originele topic.



Ik heb eens met een tuinslag mijn maischketel gevuld met water van 60 graden... niet bevorderlijk voor de smaak :duimonder:

RobinB

Dat moet je ook niet met tuinslang doen!
Zelfs niet met koud water...

orangeloo

Citaat van: RobinB op 22-10-2012  22:20 uDat moet je ook niet met tuinslang doen!
Zelfs niet met koud water...

Oh en waarom dan niet. Ik leer graag bij. Ook niet als het een nieuwe slang is die alleen in de brouwerij gebruikt wordt?

Tsjerk

Citaat van: George81 op 22-10-2012  22:02 uIk heb eens met een tuinslag mijn maischketel gevuld met water van 60 graden... niet bevorderlijk voor de smaak :duimonder:

Ik doe het al jaren. Ik zelf, maar ook de keurmeesters hebben er nooit wat van geproefd.  :weetniet:
 (deze tuinslang wordt wel enkel gebruikt voor het brouwen)

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 22-10-2012  22:34 uIk zelf, maar ook de keurmeesters hebben er nooit wat van geproefd.  :weetniet:

Ik zal er de volgende keer op letten als ik een bier van jou keur... ;D ;D ;D

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 22-10-2012  22:42 uIk zal er de volgende keer op letten als ik een bier van jou keur. ;D ;D ;D

Dat wordt dan in de vrije klasse met mijn "Rubber Ale"

hansm

Citaat van: Tsjerk op 22-10-2012  22:34 uIk doe het al jaren. Ik zelf, maar ook de keurmeesters hebben er nooit wat van geproefd.  :weetniet:
 (deze tuinslang wordt wel enkel gebruikt voor het brouwen)

Besef je wel wat je doet?

Dat je zelf die weekmakers binnenkrijgt moet je zelf weten, maar je stelt anderen er ook aan bloot. Niet alleen keurmeesters, maar ook iedereen die je je bier laat proeven.  :neenee:


RobinB

Citaat van: orangeloo op 22-10-2012  22:33 uOh en waarom dan niet. Ik leer graag bij. Ook niet als het een nieuwe slang is die alleen in de brouwerij gebruikt wordt?

Nee, om de standaard PVC-slang redenen en daarnaast het feit dat de meeste tuinslang nog niet eens voedselveilig zijn. Ze kunnen naast weekmakers ook zware metalen afgeven.

Alleen eraan ruiken zou al overtuigend moeten zijn om ze niet te gebruiken?

Tsjerk

Citaat van: hansm op 22-10-2012  22:49 uBesef je wel wat je doet?

Dat je zelf die weekmakers binnenkrijgt moet je zelf weten, maar je stelt anderen er ook aan bloot. Niet alleen keurmeesters, maar ook iedereen die je je bier laat proeven.  :neenee:

De dingen in verhouding zien is hier op het forum wel vaker een probleem.

Maar ik zou het op mijn etiketten kunnen vermelden.

Anton

Als per brouwsel er zoveel weekmakers in mijn bier komt als hier wordt verondersteld dan was mijn tuinslang al lang "op" geweest.
 ;D

Oscar

Citaat van: Anton op 22-10-2012  23:26 uAls per brouwsel er zoveel weekmakers in mijn bier komt als hier wordt verondersteld dan was mijn tuinslang al lang "op" geweest.

Dat klopt. Dan zou na gebruik je tuinslang binnen de kortste keren bros zijn (ook door gebruik in de tuin). Dus dit is weer een staaltje van "mensen bang maken door gebrek aan kennis"  ;)

orangeloo

Ja al die weekmakers wil je natuurlijk niet in je bier... net als andere "slechte" metalen, :nut:
Daarom overweeg ik om al mijn sanitair kranen te vervangen door RVS kogelkranen (wel die 3delige die ik uit elkaar kan halen)
en om al mijn koperen leidingen in huis te vervangen door RVS leidingen... uiteraard ook met RVS koppelingen.   ^-^ ^-^ ^-^ ^-^

RobinB

Citaat van: Oscar op 22-10-2012  23:45 uDat klopt. Dan zou na gebruik je tuinslang binnen de kortste keren bros zijn (ook door gebruik in de tuin). Dus dit is weer een staaltje van "mensen bang maken door gebrek aan kennis"  ;)

Nee Oscar.
Wat je hier schrijft is juist invulling naar eigen belang.
Het stapelt op in je lichaam, vandaar dat ook bij lage spiegels langdurige blootstelling vermeden moet worden. Vooral als er simpele, nauwelijks duurdere alternatieven zijn.

En weer verwar je een waarschuwing met bangmakerij, een erg kwalijke tendens lijkt me...
:neenee:



George81

Ik rook duidelijk de tuinslang en ik was nog niet eens begonnen!
Toen nog even geproefd en ja hoor, rubber. Bah.
Voor mij al genoeg reden om ermee te stoppen.

Dus ik vul gewoon zoals altijd met een emmer met maataanduiding, zoveel werk is dat nou ook weer niet als je geen honderden liters maakt.

McMelloW

Gebruik van tuinslang? ??? Is dit een oude discussie die weer oplaait? Als ik zoek op tuinslang kom ik 50 hits tegen. Tuinslang aan hevelfilters, aan Spiedels etc etc. zijn die dan allemaal zo verkeerd bezig?

Tsjerk

Citaat van: George81 op 23-10-2012  12:32 uDus ik vul gewoon zoals altijd met een emmer met maataanduiding, zoveel werk is dat nou ook weer niet als je geen honderden liters maakt.

Is die emmer wel van RVS?  ::)

RobinB

Citaat van: Tsjerk op 23-10-2012  13:17 uIs die emmer wel van RVS?  ::)

Dat is niet nodig, veel emmers zijn wel voorzien van een "voedselveilig" logo. Dat is daarvoor het enige waar je op hoeft te letten. Als het dan ook nog een emmer van PP of HD-PE is, speelt de hele PVC issue niet.

Citaat van: McMelloW op 23-10-2012  12:49 uTuinslang aan hevelfilters, aan Spiedels etc etc. zijn die dan allemaal zo verkeerd bezig?

Ja.
En zeker als daar heet wort doorheen gaat.

Tsjerk

Wat was ook al nog meer slecht voor je gezondheid?

...veel vet eten, roken, te weinig bewegen, of te veel, straling van elektrische apparatuur, alcohol, de heerlijk "frisse" lucht in de grote stad, stress... en... en...   

O ja, niet vergeten: bierbrouwen in een aluminium pan  :nut:

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-10-2012  08:25 uNee Oscar.
Wat je hier schrijft is juist invulling naar eigen belang.

Nee hoor. ik heb geen belang in tuinslangen. ;)

Citaat van: RobinB op 23-10-2012  08:25 uHet stapelt op in je lichaam, vandaar dat ook bij lage spiegels langdurige blootstelling vermeden moet worden.

Hoe laag, dus vanaf welk niveau/concentratie zijn weekmakers schadelijk. En bij welke temperatuur worden weekmakers in het water opgenomen?    :weetniet: :weetniet:
Tuurlijk tuinslangen zijn niet  voedselveilig, maar er wordt een hoop geroepen onder het mom van "waarschuwing" . Allemaal goede bedoelingen hoor... maar wordt het niet eens tijd om de harde feiten hiervan uit te zoeken.


Citaat van: RobinB op 23-10-2012  08:25 uEn weer verwar je een waarschuwing met bangmakerij, een erg kwalijke tendens lijkt me.

Weer?  (Ik houd het niet bij hoor...)  ;)

[edit]
* Hier staat wat meer over de risico's van weekmakers : http://nl.wikipedia.org/wiki/Weekmaker
* Hier nog een rapport/onderzoek : http://edepot.wur.nl/41347
[/edit]

koffie

Ik google me al 2 dagen suf, elke keer als ik dit topic weer lees, maar ik kan inderdaad ook nergens harde feiten vinden.

Zitten er weekmakers in tuinslang?
Komen die weekmakers dan ook vrij? Zoja, onder welke omstandigheden?
In hoeverre zijn (de gebruikte) weekmakers schadelijk, bij welke hoeveelheden?

hansm

Je kan het natuurlijk blijven ontkennen, of zelfs verwijzen naar dat het allemaal nog niet wetenschappelijk is aangetoond (op een niet-wetenschappelijke website), maar feit blijft natuurlijk dat het wettelijk verboden is niet-voedselveilige materialen te gebruiken bij de productie van voedingsmiddelen.

Is dat dan allemaal maar onzin?

Het gevaar van roken is ook lang ontkend. Sommigen ontkennen het nog steeds. Asbest was ook niet gevaarlijk, totdat de incubatietijd zo'n 30 jaar bleek te bedragen.

Nogmaals, wat je zelf doet moet je zelf weten. Maar bedenk dat ook anderen jouw bier proeven. En die mensen zijn misschien niet zo blij met het extra risico dat ze op deze manier lopen.

William

Lijkt me geen onzin.

Zoek eens op phthalates en garden hoses. Niet alleen weekmakers maar ook lood en ander spul.

http://www.healthystuff.org/about.findings.php

RobW

Weet je nog die scooby doo touwtjes die om de week makers uit de handel genomen waren? Beetje met je handen die touwtjes knopen was al te veel risico. Het is gewoon rotzooi wat niet in je bier thuishoort.

koffie

Citaat van: RobW op 24-10-2012  01:30 uWeet je nog die scooby doo touwtjes die om de week makers uit de handel genomen waren? Beetje met je handen die touwtjes knopen was al te veel risico. Het is gewoon rotzooi wat niet in je bier thuishoort.
Pure FUD...

Je bedoelt die touwtjes die door 2 winkels zelf preventief niet verkocht werden, zonder dat dit echt nodig was?
CiteerTwee weken later concludeerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na onderzoek echter dat de touwtjes niet gevaarlijk zijn. De dosis die sabbelende kinderen binnenkrijgen is duizenden malen lager dan de hoeveelheden die tot schadelijke effecten leiden.
http://www.vwa.nl/onderwerpen/bedrijven-en-instellingen/branche/non-food-ondernemers-consumentenproducten-gebruiksartikelen/nieuwsoverzicht/nieuwsbericht/10230/weekmakers-in-scoubidou-touwtjes-niet-schadelijk

Citaat van: William op 23-10-2012  21:57 uLijkt me geen onzin.

Zoek eens op phthalates en garden hoses. Niet alleen weekmakers maar ook lood en ander spul.

http://www.healthystuff.org/about.findings.php
Ik ga die link vanavond eens even doorlezen.

Dorstige Alexander

Jonges, wel of geen weekmakers, op zich maakt het niet zoveel uit: hij kon de slang gewoon proeven in het water. Zelfs al is het niet schadelijk, het is verre van aangenaam om daarmee bier te maken.


Dit gezegd zijnde: ik zou toch ook geen tuinslang gebruiken om te brouwen, tenzij om bijvoorbeeld een tegenstroomkoeler te maken of zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.