Lage vergistingsgraad

Gestart door Pizzabakker, 21-10-2012 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pizzabakker

Mijn laatste twee bieren zijn uitvergist maar wel erg hoog uitgekomen. De blond is van 1068 naar 1028 gegaan en de dubbel van 1062 naar 1040! Duidelijk te weinig vergistbare suikers. Waar kan dit aan liggen?

Pizzabakker

Hier de recepten:

 Naam recept    verjaardagsbier 37
 Kenmerk   
 Biertype    Blond(e)
 Aantal liters    16
 Gewenst begin SG    1065(7,1 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement    75,0 %
Algemeen
 Omschrijving    Waarde
 Totaal water    27,15 liter
 Maischdikte    4,50 l/kg
 Maischwater    17,15 liter
 Spoelwater    10,00 liter
 Kooktijd    90 Min.
 Berekende kleur    8 EBC (BrouwVisie)
 Berekende bitterheid    25 EBU (Glenn Tinseth)
Mout
 Moutnaam    % Stort    Massa    Kleur
 Pilsmout 3 EBC    89,29%    3895 gr    3 EBC
 Kristalsuiker    10,71%    467 gr    0 EBC
Hop
 Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd    Bitterheidsaandeel
 Brewers Gold (D)    7,10%    12 gr    90 Min.    12 EBU
 Cascade    7,00%    24 gr    15 Min.    11 EBU

 Opmerkingen    -
Gist
 Omschrijving    Waarde
 Gistsoort    Safale US-05
 Gist toegevoegd als    Giststarter
 Volume starter    0 ml
 Beluchtingstijd    0 uur
 Temperatuur giststarter    0°C

 Opmerkingen    -
maischschema
 Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1    65°C    75 Min.    4,5 l/kg

en de dubbel:


Naam recept    Schele Rene
 Kenmerk   
 Biertype    Dubbel
 Aantal liters    17
 Gewenst begin SG    1062(6,8 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement    75,0 %
Algemeen
 Omschrijving    Waarde
 Totaal water    29,44 liter
 Maischdikte    3,76 l/kg
 Maischwater    19,24 liter
 Spoelwater    10,20 liter
 Kooktijd    90 Min.
 Berekende kleur    88 EBC (BrouwVisie)
 Berekende bitterheid    29 EBU (Glenn Tinseth)
Mout
 Moutnaam    % Stort    Massa    Kleur
 Pilsmout 3 EBC    96,00%    4618 gr    3 EBC
 Chocolademout    4,00%    192 gr    900 EBC
Hop
 Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd    Bitterheidsaandeel
 Brewers Gold (D)    7,10%    10 gr    90 Min.    12 EBU
 Cascade    7,00%    20 gr    20 Min.    13 EBU

 Opmerkingen    -
Gist
 Omschrijving    Waarde
 Gistsoort    Safbrew T-58
 Gist toegevoegd als   

 Opmerkingen    -
maischschema
 Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1    45°C    15 Min.    3,8 l/kg
 2    52°C    20 Min.    3,8 l/kg
 3    67°C    45 Min.    3,8 l/kg
 4    72°C    10 Min.    3,8 l/kg
 5    78°C    5 Min.    3,8 l/kg

Jacques

Dit probleem kom vaker voor. Bijna altijd is het een vergistingsprobleem. Dat wil zeggen dat te weinig actieve gist gebruikt is. Dan wel een tekort aan voedingstoffen (mineralen, vitamines en opgeloste eiwitten).

Hoeveel gist heb je toegevoegd?
Hoe oud was de gist?
Heb je gistvoeding gebruikt?
Vond de vergisting plaats bij een constante temperatuur?

Tip: om ervaringen van anderen te vinden op dit forum kun je de zoekwoorden "gestokte vergisting" gebruiken.

Pizzabakker

De blonde is vergist op een zakje us-05, op de gistkoek van de hoofdvergisting heb ik nogmaals hetzelfde bier vergist. Dit is bijna uitvergist en gaat ook rond de 1028 terechtkomen. De dubbel is met een zakje t-58 vergist. Ik gebruik mrmalty's calculator de hoeveelheid zou moeten kloppen.
Verder zijn beide bieren op 19 graden vergist en na 4 dagen met een graad per dag omhoog tot 23 graden.

Ook de vorige 2 batches bleven hoog hangen maar die heb ik met wat suiker toch in de drinkbare alcoholzone kunnen krijgen. Is dat allemaal gestokte vergisting?

Zou gistvoeding nodig zijn bij deze bieren?

Als na het maischen het SG klopt heb je dan ook genoeg vergistbare suikers? Ik vermoed dat er hier iets misgaat.

RobinB

Citaat van: Pizzabakker op 21-10-2012  22:17 uDuidelijk te weinig vergistbare suikers.

Nou, ik zou eerder zeggen: duidelijk te weinig vergiste suikers.
Kan me, vooral in dat tweede geval, niet voorstellen dat er zo weinig vergistbare suikers waren. :)

Pizzabakker

Dus 2 graden overshoot tijdens het maischen of te grof schroten kan het niet zijn als ik zo hoor.
Waarom ging het vergisten van mijn eerste 2 bieren van extractpoeder prima en sinds ik volmout brouw niet meer?

Jacques

Citaat van: Pizzabakker op 21-10-2012  22:55 uZou gistvoeding nodig zijn bij deze bieren?

Als na het maischen het SG klopt heb je dan ook genoeg vergistbare suikers? Ik vermoed dat er hier iets misgaat.

Je maischschema's zouden meer dan voldoende vergistbare suikers moeten opleveren.

Gistvoeding gaat bij mij bij elke bier. Bij vloeibare gist gebruik ik meer bij het aanmaken van een starter. Bij gedroogde gist maar een derde van de aanbevolen hoeveelheid om een beperkt smaakeffect te hebben.

Pizzabakker

Dan ga ik ook maar eens aan de gistvoeding.
1g per 10 liter voor de gist toevoegen lees ik. (en daar dan een derde van?)

Gerb

Ik gebruik bijna nooit gistvoeding en ik heb altijd prima vergistingen. Maar het ligt duidelijk wel aan de vergisting, aangezien je wort hebt verkregen met een goede hoge dichtheid. Die heb je gemeten neem ik aan? Hoe lang heb je gewacht tussen brouwen en bottelen? Heb je al gebotteld en/of een paar flesjes geopend?

Jacques

Citaat van: Pizzabakker op 21-10-2012  23:25 uDan ga ik ook maar eens aan de gistvoeding.
1 g per 10 liter voor de gist toevoegen lees ik. (En daar dan een derde van?)

In dit geval zou ik op 1 g per 10 l gaan zitten. Door mij wordt minder gistvoeding gebruikt om zo min mogelijk smaakinvloed te hebben. Bij een gestokte vergisting moet je een nadere afweging maken. Door de voorschreven hoeveelheid te gebruiken heb je eerder kans dat de vergisting weer op gang gaat.

De-Geert

Citaat van: Pizzabakker op 21-10-2012  22:17 uMijn laatste twee bieren zijn uitvergist maar wel erg hoog uitgekomen. De blond is van 1068 naar 1028 gegaan en de dubbel van 1062 naar 1040! Duidelijk te weinig vergistbare suikers. Waar kan dit aan liggen?
Ik mag hopen dat je ze (vooral die laatste) nog niet gebotteld hebt, dat kan nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

Misschien kan je nog iets zeggen over de vergisting; temperatuur, hoe lang duurde het tot ze "uitgegist" waren, etc?


Pizzabakker

De bieren zijn nog niet gebotteld.
Mijn vrienden een dubbel van 3.5% voorzetten zou inderdaad tot gevaarlijke situaties leiden. :neenee:
De blond is van 5 october en na 7 dagen gelagerd op 1028. Alle gist is uitgezakt het bier is nagenoeg helder.
De dubbel is van 15 okober, de hoofdvergisting is nu afgelopen en ik meet dus 1040, dat gaat in de lagering niet nog 25 punten zakken.

Misschien dat gistvoeding nog helpt. Wordt wel volgende maand ivm gestokte financien.

De-Geert


Pizzabakker

Gestart op 19 graden en na 4 dagen elke dag een graad omhoog tot 23 graden

De-Geert

Dat zou het probleem niet moeten zijn.

Wat versta je onder "lageren"?
En, misschien een stomme vraag, hoe meet je SG? Hydrometer/refractometer? Ontgast of niet?




Etn82

Even een heel andere vraag. Hoe heb je de korrelgist bewaard? Misschien is de conditie van de gist achteruit gegaan door een sub-optimale bewaring.


En hoe is deze toegevoegd aan het wort?

BierHenk

Als de bliksem zien dat je een pakje nieuwe gist scoort en gewoon opnieuw het traject in.

Pizzabakker

CiteerWat versta je onder "lageren"?
Als de hoofdvergisting klaar is (schuim is verdwenen maar de gist is nog in suspensie en de bluppen komen minder dan 1x per 2 minuten.
Dan hevel ik over van een 20l mandfles naar een andere en zet ik het jongbier op kamertemperatuur weg.

CiteerHoe heb je de korrelgist bewaard?
Aangeschaft begin september, sindsdien bewaard in de koelkast bij 4 graden.
De T-58 heeft 4 dagen staan blazen als een gek, dus de vergisitng kwam goed op gang maar is helaas bij 1040 gestopt.
De gist heb ik op het wort gestrooid na terugkoelen naar 25 graden.

CiteerHydrometer/refractometer? Ontgast of niet?
Refractometer

CiteerAls de bliksem zien dat je een pakje nieuwe gist scoort en gewoon opnieuw het traject in.
Ik heb nog een zakje us-05 misschien kan ik daarmee de dubbel nog in het gareel krijgen?

De-Geert

Citaat van: Pizzabakker op 22-10-2012  11:18 uRefractometer
Stop de tijd!

Ben je er van bewust dat je SG niet direct kan aflezen van een refractometer omdat er alcohol gevormd is? Daarvoor moet je omrekenen!

Gerb

We zijn er uit! Komt het toch nog goed. Gebruik de rekentool van HansHalberstadt (dacht ik)

Pizzabakker

CiteerBen je er van bewust dat je SG niet direct kan aflezen van een refractometer omdat er alcohol gevormd is?
Eeh nee dus  :weetniet:

Volgens welke formule moet ik omrekenen? Kan dat ook in BrouwVisie? Of is het makkelijker om gewoon mijn hydrometer te gebruiken?

PS. Wat een geweldig forum is dit toch, na een paar vragen heen en weer gewoon de koe bij de horens!

Raymond293

Kijk, er moest een logische verklaring voor zjn!
Goed gedaan Sherlock Holmesen... ;D

Pizzabakker

Ik heb intussen het rekentooltje gevonden op de homepage en het blijkt dat mijn blond 1007 is en de dubbel 1025.
Ik heb zojuist een rondedans gedaan  :proost:

BierHenk

Citaat van: Pizzabakker op 22-10-2012  13:24 uIk heb intussen het rekentooltje gevonden op de homepage en het blijkt dat mijn blond 1007 is en de dubbel 1025.
Ik heb zojuist een rondedans gedaan  :proost:
Gefeliciteerd. :groots:

De-Geert

Citaat van: Pizzabakker op 22-10-2012  13:24 uIk heb zojuist een rondedans gedaan  :proost:
Dat lijkt me een goed idee  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.