Gardena watermeter

Gestart door koffie, 21-10-2012 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Gardena heeft tegenwoordig (sinds kort?) een watermeter in zijn assortiment: http://www.gardena.com/nl/campagnes-en-noviteiten/campagnes/watermeter/



De prijs valt wel mee: 22.95

Op deze manier kun je redelijk makkelijk je maischpan en spoelwaterpan vullen zonder te kliederen met jerrycans om zo te meten hoeveel liter je nodig hebt.
Ik neem serieus in overweging om zo'n apparaatje aan te schaffen :)

RobinB

Ook wel handig om de hopbewatering bij te houden. :)

heijligers

Citaat van: koffie op 21-10-2012  21:33 uOp deze manier kun je redelijk makkelijk je maischpan en spoelwaterpan vullen zonder te kliederen met jerrycans om zo te meten hoeveel liter je nodig hebt.
Ik meet altijd gewoon met een lineaal van een paar kwartjes. ALs je weer hoe groot je pan is weet de software hoe ver van de rand hij vol moet.
Dit werkt natuurlijk alleen bij cilindrische pannen.

orangeloo

BrouwVisie geeft aan hoeveel cm je onder de rand de maischpan moet vullen.
Best makkelijk met een meetlatje te meten zonder al te veel geknoei.
Spoelwater meet ik niet, maar wel de hoeveel wort voor het koken, dit geeft BrouwVisie ook aan in cm onder de rand.
BrouwVisie is goedkoper als gardena, maar inderdaad een mooi apparaatje als je de functie in BrouwVisie niet gebruikt. :brouwen:

Addopaddo

Of een rechthoekige. :clownsmile:

koffie

De onderkant van mijn pan is sowieso al bol ..

Oscar

Citaat van: heijligers op 21-10-2012  22:01 uDit werkt natuurlijk alleen bij cilindrische pannen.

Nee hoor, ook bij vierkant, rechthoekige, veelhoekige pannen...Als de wanden maar recht zijn en de bodem plat en het volume per meeteenheid gelijk zijn... ;)

orangeloo

Ik heb 2 fusten, jawel met bolle bodem en geen strakke wanden, maar dan werkt het ook hoor.
De bolle bodem is geen probleem omdat dat alleen maar de eerste liters zijn, die moet je toch nooit meten.
Daarna zit er nauwelijks verschil in de liters in de pan en de cm die BrouwVisie aan geeft.
Ik heb dit zelf per liter uit getest. Iedere keer 1000 gram water afgewogen en dan de cm onder de rand opgeschreven.
Ik heb nu BrouwVisie na uitvoerig testen ingesteld op bruto inhoud 47 liter en hoogte 38,3 cm.

McMelloW

Citaat van: koffie op 21-10-2012  22:15 uDe onderkant van mijn pan is sowieso al bol ..
Je kan eenvoudig zelf een maatlat maken.
Gewoon ieder keer 1000 gram water in de pan. De lat er recht op inzetten en een streepje zetten waar de lat nat is. Als je klaar bent de streepje iets inzagen met ijzerzaagje. Klaar is kees.

De-Geert

Jongens, jongens. Tuurlijk kan je ook op andere manieren volume meten, maar dit is gewoon een zeer  goede tip! :duimop:

Gerb

Doen jullie dat echt zo met een meetlatje? Dan is zo'n watermeter toch makkelijker, of ben ik nou gek? Ik heb een emmer met een maatverdeling aan de binnenkant.

Albertus

Citaat van: Gerb op 22-10-2012  08:23 uDoen jullie dat echt zo met een meetlatje? Dan is zo'n watermeter toch makkelijker, of ben ik nou gek? Ik heb een emmer met een maatverdeling aan de binnenkant.

Zo werk ik ook. Daarom zie ik wel wat in deze watermeter, dan kan ik rechtstreeks uit de kraan vullen.
De spiraal in mijn warmwatervat is vast gemonteerd daarom werken maatlatjes niet.

Bert

William

Zou deze watermeter echt een volumemeter zijn. d.w.z. is er verschil in volume bij warm of koud water? (ik lees het niet 1-2-3 op de site)

Albertus

Van de site van Gardena:
CiteerDe innovatieve GARDENA watermeter maakt de doelgerichte besproeiing mogelijk, meten is weten. In een oogopslag ziet u 1) het waterverbruik per dag, 2) het waterverbruik per seizoen, 3) het waterverbruik per besproeiing 4) de huidige waterstroom in liter per minuut. De verbruikte water hoeveelheid kan worden afgelezen op elk gewenst moment op de grote display en daardoor gecontroleerd. Door een enkele knop voor alle functies is de watermeter eenvoudig te gebruiken. De nieuwe watermeter van GARDENA maakt een einde aan nattevingerwerk. De watermeter zorgt ervoor dat u een betere controle heeft op het waterverbruik en hoe u dit in de hand kunt houden. Dit is goed voor de tuin, het milieu en uw portemonnee. De watermeter werkt op batterijen en kan direct worden aangesloten op de kraan, op een tuinspuit, op een sproeier of op een pomp. De robuuste en slagvaste watermeter klikt u op de schroefdraad kraanstuk of slangstuk en levert direct belangrijke gegevens door middel van actieve meting. Een geïntegreerde batterij-indicatie weergave stelt nauwkeurige bediening. Deze innovatieve meter maakt mensen bewust van het waterverbruik

Het is dus ook een flowmeter. Aardig om de stromen in je brouwinstallatie te meten.

Bert

hansm

Citaat van: Albertus op 22-10-2012  09:34 uVan de site van Gardena:
Het is dus ook een flowmeter. Aardig om de stromen in je brouwinstallatie te meten.

UIt de handleiding:

Watertemperatuur: 5 – 40 °C Debiet: 2 – 30 l/min
Omgevingstemperatuur: 5 – 60 °C Werkdruk: 12 bar
Meettolerantie: ± 5 % (minstens ± 0,5 l) Meetbereik: debiet max 1800 l/h

Niet geschikt dus voor brouwtemperaturen  :-\

William

Citaat van: hansm op 22-10-2012  11:32 uWatertemperatuur: 5 – 40 °C Debiet: 2 – 30 l/min

Da's nou weer jammer. Ik ga voor zo'n ding niet speciaal koud water tappen en dat vervolgens verwarmen.

koffie

Ik ben nog in dubio: blijven emmeren (letterlijk en figuurlijk) met de 5 en 10 liter jerrycans van de keuken naar de schuur of zo'n meter gebruiken.
Voordeel van jerrycans is dat ik 9 van de 10 keer al op mijn inmaischtemperatuur zit. Wanneer ik de meter ga gebruiken in combinatie met mijn nieuwe watervoorziening in de schuur dan heb ik alleen koud (buiten)kraanwater.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.