Waterig eindresultaat

Gestart door Bas_Pierik, 17-10-2012 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas_Pierik

Hallo,

Ik lees hier al een maandje of 6 nuttige informatie, maar nu loop ik vast.
Mijn laatste pilsje is wat waterig, en ik kan er niet achter komen waar het aan ligt.

Het recept:
7 liter maischwater
1,9 kg pils mout
40 gram 200 EBC mout

Maischschema
53 - 10 min
63 - 30 min
73 - 20 min
78 - 1 min

Aangespoeld tot 10 liter

60 minuten gekookt.

Hop:
30 min 35 g chech Saaz
5 min 5 g chech Saaz

Iets kristal suiker toegevoegd
Begin SG 1052
gist s-23.

Het resultaat is een bitter biertje met een zurige waterige nasmaak. Het biertje mag best wel wat zurig zijn, maar een waterig biertje vind ik niet lekker.

Wat heb ik fout gedaan met mijn pils?

Jacques

Hoe oud is het bier?
Bij welke temperatuur heb je het bier vergist?

Mijn Japils Brandbier was in eerste instantie ook wat waterig (weinig body) nadat het wat langer gestaan had bij kamertemperatuur kreeg het meer body.

RobinB

Naast de vergisting, kan je ook met je moutbasis wel wat meer bereiken?
Je zou bijvoorbeeld een deel munich kunnen toevoegen voor wat meer moutigheid en/of een lichtere Cara (in groter aandeel) gebruiken. Bijvoorbeeld carapils of carahell geeft ook volheid.

Evt zou je zelfs met het maischschema aan de gang:
Eiwitrust eruit, tijden vd 63-73 stappen omdraaien
Of een eenstapsmaisch op 68 grc ervan maken?

bertarna

Citaat van: Jacques op 17-10-2012  23:03 uHoe oud is het bier?
Bij welke temperatuur heb je het bier vergist?

Mijn Japils Brandbier was in eerste instantie ook wat waterig (weinig body) nadat het wat langer gestaan had bij kamertemperatuur kreeg het meer body.

Zo iets had ik ook bij mijn la trappe kloon, had niks van body in het begin maar nu vind ik het beter dan de echte la trappe.
Zeg ik zonder overdrijven

Bas_Pierik

Bedankt voor de snelle reacties!

van 5-9 tot 18-9 vergist op 11 graden
van 18-9 tot 27-9 "gelagerd" op 12 graden
27-9 gebotteld en 2 dagen koud gezet, daarna 7 dagen warm gegist op fles
8-10 koud gezet
17-10 eerste biertje geprobeerd. Eerste slok was lekker, maar hoe meer ik er van dronk, hoe irritanter de waterige smaak werd.



koffie

Laat inderdaad nog maar even staan, dat gaat helemaal goed komen als je 'm rust gunt :)

heijligers

Citaat van: Bas_Pierik op 18-10-2012  11:51 u27-9 gebotteld en 2 dagen koud gezet, daarna 7 dagen warm gegist op fles

Waarom heb je hem na het bottelen eerst koud gezet en nirt direct warm?
Waarom heb je de hergisting maar 7 dagen de tijd gegeven?

Ik zou hem nog wat langer warm wegzetten voor meer body.

Bas_Pierik

Citaat van: heijligers op 18-10-2012  13:03 uWaarom heb je hem na het bottelen eerst koud gezet en niet direct warm?
Waarom heb je de hergisting maar 7 dagen de tijd gegeven?

Ik zou hem nog wat langer warm wegzetten voor meer body.

Ik had ergens gelezen dat het beter was om hem eerst koud weg te zetten, en dan pas na een tijdje warm. Ik dacht dat een hergisting van 9 dagen in totaal wel genoeg was. Het gist hoeft niet heel veel suiker te vergisten dacht ik zo.

RobinB

Citaat van: Bas_Pierik op 18-10-2012  13:08 uIk had ergens gelezen dat het beter was om hem eerst koud weg te zetten, en dan pas na een tijdje warm.
Hihihi, das precies verkeerd om! ;D
Ook kan je niet ver-/hergisten op de klok (9 dagen), maar moet het bier in alle aspecten goed zijn vóór je het koel zet. Dat controlleer je dus door om de week oid eentje te openen.

Bas_Pierik

Citaat van: RobinB op 18-10-2012  18:03 uHihihi, das precies verkeerd om! ;D
Ook kan je niet ver-/hergisten op de klok (9 dagen), maar moet het bier in alle aspecten goed zijn vóór je het koel zet. Dat controlleer je dus door om de week oid eentje te openen.

Toen ik hem koud had gezet, heb ik er van te voren eentje opengemaakt, omdat ik een weizen een keer te vroeg koud had gezet, en dus geen schuimkraag. Na een tijdje warm te hebben gestaan (en dus weer vergist) zat er wel een schuimkraag op.

Jacques had volgens mij ooit ergens in een topic gezet, dat je bij het vergisten op fles, het verstandig is om hem eerst koud te laten staan, en dan pas warm. Waarom?, geen idee! Ik volg meestal gewoon de raad op die hier op forum wordt geplaatst.

Maar als ik het dus goed begrijp, moet de pils gewoon nog een paar weken rijpen, en dan is de waterige smaak weg?

hansm

Citaat van: Bas_Pierik op 17-10-2012  21:50 uMaischschema
53 - 10 min
63 - 30 min
73 - 20 min
78 - 1 min


Hoe lang heeft het hele maischproces geduurd? Of belangrijker nog, hoe snel ging het opwarmen? Hoe lang ben je in totaal onder de 60 ºC gebleven met je maisch?

Onder de 60 ºC (en zeker bij 53 ºC) worden de eiwitten afgebroken. Met de huidige goed "opgeloste" mout kan een eiwitrust wel eens te veel van het goede zijn, zeker als het opwarmen naar 63 ºC lang duurt. Met als resultaat een "leeg" bier.

hansm

Nog even een extra vraagje: is je schuimhoudbaarheid wel goed, of zakt je schuim snel in?

RobinB

Citaat van: Bas_Pierik op 18-10-2012  18:30 uJacques had volgens mij ooit ergens in een topic gezet, dat je bij het vergisten op fles, het verstandig is om hem eerst koud te laten staan, en dan pas warm. Waarom?, geen idee! Ik volg meestal gewoon de raad op die hier op forum wordt geplaatst.

Ik denk dat je Jacques verkeerd begrepen hebt toen, anders ben ik wel benieuwd naar het citaat. :)

CiteerMaar als ik het dus goed begrijp, moet de pils gewoon nog een paar weken rijpen, en dan is de waterige smaak weg?

Zou kunnen, Jacques is nogal in de ban van esters de laatste tijd. ;D
Ik zou het niet zomaar veralgemeniseren naar ieder pilsrecept.

Bas_Pierik

Schuimhoudbaarheid is goed! Ik zal eigenlijk niet weten hoelang het opwarmen naar 63 graden heeft geduurd. Morgen ga ik een pilsje brouwen met een ander recept. Ik ga dan de eiwitrust verlagen naar 5 minuten.

hansm

Citaat van: Bas_Pierik op 18-10-2012  19:08 uSchuimhoudbaarheid is goed! Ik zal eigenlijk niet weten hoelang het opwarmen naar 63 graden heeft geduurd. Morgen ga ik een pilsje brouwen met een ander recept. Ik ga dan de eiwitrust verlagen naar 5 minuten.

Waarom sla je hem niet over? Een eiwitrust is niet echt nodig meer tegenwoordig. Gewoon inmaischen op een graad of 65. Na het inmaischen zal de temperatuur ongeveer 62 ºC zijn.

Jacques

Citaat van: Bas_Pierik op 18-10-2012  18:30 uJacques had volgens mij ooit ergens in een topic gezet, dat je bij het vergisten op fles, het verstandig is om hem eerst koud te laten staan, en dan pas warm. Waarom?, geen idee! Ik volg meestal gewoon de raad op die hier op forum wordt geplaatst.

Maar als ik het dus goed begrijp, moet de pils gewoon nog een paar weken rijpen, en dan is de waterige smaak weg?

Het ligt iets genuanceerder. Door heel warm te hergisten krijg je te veel esters en hogere alcoholen. Daarom moet je het bier niet te warm wegzetten voor de hergisting. Maar je moet wel een temperatuur hanteren waarbij een hergisting kan plaatsvinden. Pas daarna op een warme plek zetten om de hergisting te voltooien. Controleer het koolzuurgehalte door een fles uit te schenken. Als het in orde is kun je daarna het bier koud bewaren zodat de smaak zo min mogelijke achteruit gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.