Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een 'De voorraad moet op' Barley Wine  (gelezen 4508 keer)

Offline @

• Vol lid
  • Land: nl
Een 'De voorraad moet op' Barley Wine
« Gepost op: 16-10-2012 21:24 u »
Hoi,

Ik ben van plan komend weekend een Barley Wine te gaan brouwen met de mouten en hopsoorten die ik nog heb liggen.
Met de beschikbare voorraad heb ik onderstaand recept in elkaar geflanst.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBW001
Naam receptBW001
Brouwdatum
BiertypeBarley Wine
Volume25 liter
Gewenst begin SG1.100 g/l
Berekende kleur44 EBC (Morey)
Berekende bitterheid57 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater58,9 liter
Beslagdikte2,54 l/kg
Maischwater30 liter
Spoelwater13,91 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediŽnten
IngrediŽntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pale mout585,010,034
Aromamout (Amber 150)1138,00,944
CaraMunich (Cara 120)1237,00,826

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering680902,54

Hop en kruiden
IngrediŽnt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Magnum14,9Hopbellen9025,026
Magnum14,9Hopbellen6025,024
Cascade5,0Hopbellen1535,06
Cascade5,0Hopbellen535,02
Cascade5,0Hopbellen040,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
GistvormDroog
Gewicht (g)0

De genoemde aroma-mout is in werkelijkheid T&F Amber van 112.5 EBC, maar die kon ik in BrouwHulp niet vinden.
Volgens mij is een Barley-Wine een altijd goed bier (sorry als ik nu iemad beledig) maar ik wilde het recept toch ter discussie stellen.
Leuke bijkomstigheid is misschien dat de Cascade hop uit eigen tuin komt  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Een 'De voorraad moet op' Barley Wine
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2012 23:15 u »
Het is een leuk biertype.

Je beslagdikte is wel aan de dikke kant. Dat zal zwaar roeren worden, maar gezien je moutstort ook een bier opleveren wat wellicht wat te zoet wordt.

Daarnaast heeft je recept een sterk Amerikaans signature, dus misschien ook een Amerikaanse gist? US-05 bijvoorbeeld.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2012 23:51 u »
Nottingham en US05 schijnen neefjes van elkaar te zijn. Dat maakt qua gistprofiel niet veel uit kan ik uit ervaring zeggen. US05 is iets cleaner.

Online Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2012 08:36 u »
Nottingham en US05 schijnen neefjes van elkaar te zijn. Dat maakt qua gistprofiel niet veel uit kan ik uit ervaring zeggen. US05 is iets cleaner.

AH ca va, ik heb zelf nog geen ervaring met Nothinham. Maar goed om te weten!

Offline @

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-10-2012 21:12 u »
Bedankt voor de reacties.

De dikte van het beslag is niet zo relevant voor mij omdat ik met een HERMS werk. Roeren hoeft dus niet  :D
Wat zou je doen om hem minder zoet te maken? Minder mout, en dan suiker ter vervanging gebruiken?
Ik wil wel graag hoog in de alcohol blijven zitten namelijk  :biersmile:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 17-10-2012 21:23 u »
De dikte van het beslag is niet zo relevant voor mij omdat ik met een HERMS werk. Roeren hoeft dus niet  :D

Roeren niet, recirculeren nog wel (per definitie). ;)
Daarvoor kan de dikte van het beslag wel weer van belang zijn...

Offline @

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2012 12:06 u »
Vandaag begonnen met het brouwen van de Barleywine.
De moutstort is wat lichter, en daarmee het alcoholpercentage natuurlijk ook.
Maar dat komt wel goed uit omdat ik nog wat S-04 gist tegen kwam die aan de datum is. Volgens mij is die gist niet zo best bij hogere alcoholpercentages.
Dit is het uiteindelijke recept geworden. Ik hoop dat het wat wort  ;)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBW001
Naam receptBW001
Brouwdatum
BiertypeBarley Wine
Volume25 liter
Gewenst begin SG1.090 g/l
Berekende kleur41 EBC (Morey)
Berekende bitterheid62 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater57,7 liter
Beslagdikte2,54 l/kg
Maischwater27 liter
Spoelwater15,65 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediŽnten
IngrediŽntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pale mout585,09,021
Aromamout (Amber 150)1138,00,849
CaraMunich (Cara 120)1237,00,743

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering680902,54

Hop en kruiden
IngrediŽnt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Magnum14,9Hopbellen9025,028
Magnum14,9Hopbellen6025,026
Cascade5,0Hopbellen1535,06
Cascade5,0Hopbellen535,02
Cascade5,0Hopbellen050,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafAle S-04
GistvormDroog
Gewicht (g)0

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2012 17:54 u »
Hoeveel zakjes van de S-04 voeg je toe? Eťn is te weinig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 21-10-2012 18:31 u »
Hoeveel zakjes van de S-04 voeg je toe? Eťn is te weinig.

Het beste kun je gist per gram toevoegen nadat je bepaald hebt hoeveel je nodig hebt.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #9 Gepost op: 22-10-2012 21:52 u »
Het beste kun je gist per gram toevoegen nadat je bepaald hebt hoeveel je nodig hebt.

Dat weet ik, maar dat betekent niet dat de 11,5 gram van het zakje S-04 genoeg is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 22-10-2012 22:07 u »
Dat weet ik, maar dat betekent niet dat de 11,5 gram van het zakje S-04 genoeg is.

Dat zeg ik ook niet...

We moeten naar mijn idee af dat als je een zakje gist toevoegt je goed zit.
Het beste is eerst te bepalen hoeveel gram gist je nodig hebt met mr. Malty en dan de gist af te wegen. Laten we steeds de meest optimale hoeveelheid gist gebruiken. Dit komt de gisting en de smaak ten goede.

Offline @

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-10-2012 08:42 u »
Ik had nog 2 zakjes. Die heb ik alle twee toegevoegd.
De vergisting was dezelfd dag al flink op gang, dus ik denk dat het voldoende was.

Ik voeg trouwens over het algemeen bij elk brouwsel dat ik met korrelgist brouw 2 zakjes gist toe. Bij volumes boven 30 liter soms zelfs 3.

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #12 Gepost op: 24-10-2012 09:02 u »
Stel dat je met Mr. Malty uitkomt op 18 g gist, is het dan nadelig om meteen 2 zakjes (23 g) toe te voegen?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-10-2012 09:08 u »
Bij alle opmerkingen over afwegen lees ik niets over de versheid van de zakjes, terwijl dit wel een factor van belang is. Zie ook de productiedatum instelling bij Mr Malty. Ik zou gewoon die 2 zakjes toevoegen, da's maar een fractie verschil met het berekende en je hebt de bewaarcondities en ouderdom toch niet precies in de hand.

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 24-10-2012 10:58 u »
Ik lees ondertussen dit op de website van Mr. Malty:

Citaat
You might ask why not pitch as much yeast as possible? There is also an upper limit to how much yeast you should add. Logsdon says, "I try to stay within 20% of my ideal pitch rate and I prefer to slightly under pitch rather than over pitch. This causes more cell growth, more esters, and better yeast health. Over pitching causes other problems with beer flavor, such as a lack of esters. Changes in the flavor profile are noticeable when the pitch rates are as little as 20% over the recommended amount."

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2012 20:07 u »
Bij alle opmerkingen over afwegen lees ik niets over de versheid van de zakjes, terwijl dit wel een factor van belang is. Zie ook de productiedatum instelling bij Mr Malty. Ik zou gewoon die 2 zakjes toevoegen, da's maar een fractie verschil met het berekende en je hebt de bewaarcondities en ouderdom toch niet precies in de hand.

Mr Malty houdt rekening met de leeftijd van de gist. Dat wil zeggen dat je die kunt opgeven.

Zoals ik vaker heb geschreven komt Mr. Malty uit op te weinig gist ten opzichte van de richtlijnen die je in de professioenele literatuur terug kunt vinden. Het verdient de voorkeur wat meer gist te gebruiken om gestokte vergistingen te voorkomen. Sinds ik 25% meer gist gebruik dan Mr. Malty berekent gaat de vergisting vlotter. Een vlottere vergisting zorgt voor minder kans op infecties. Ook is de vergistingsgraad groter als je meer gist gebruikt.
Qua smaak maakt het niet zo veel uit. Er zijn andere factoren die een grotere invloed hebben op de smaak zoals het gistras en de vergistingstemperatuur. Uit een test die ik heb uitgevoerd bleek dat 125% prima uitpakt. Niet zo vreemd lijkt mij. De professionele aanbevelingen komen ook niet uit de lucht vallen.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2012 20:49 u »
Ik zeg in minder woorden vrijwel hetzelfde, maar waar het mij om gaat is dat ik steeds lees dat Mr Malty gevolgd moet worden. Je geeft nu zelf aan toch 25% meer toe te voegen dan Mr Malty adviseert. Dit strookt m.i. niet met je andere/eerdere adviezen. Waarom tot op de gram afwegen? Algemeen gesproken: gebruik Mr Malty liever om te bepalen welke dosering serieus te weinig betekent en welke te veel enten? Wil je meer esters, voeg minder gist toe, wil je clean bier, meer gist. īt is maar een tool, het is niet de 'Bijbel'.

Waarom heet die vent eigenlijk niet Mr Yeastie? Of zal dat vanwege de stank zijn? >:D

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2012 21:01 u »
Ik hou Mr Malty meestal gewoon aan en gebruik dan voor een bier met een gistkarakter (vooral de Belgen) 25 minder gist dan geadviseerd en voor de wat cleanere bieren of bieren met een hopkarakter 25% meer gist dan geadviseerd.
De Barley Wine zou dan wat meer mogen hebben. Deze moet het niet hebben van de gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2012 21:17 u »
Ik zeg in minder woorden vrijwel hetzelfde, maar waar het mij om gaat is dat ik steeds lees dat Mr Malty gevolgd moet worden. Je geeft nu zelf aan toch 25% meer toe te voegen dan Mr Malty adviseert. Dit strookt m.i. niet met je andere/eerdere adviezen. Waarom tot op de gram afwegen? Algemeen gesproken: gebruik Mr Malty liever om te bepalen welke dosering serieus te weinig betekent en welke te veel enten? Wil je meer esters, voeg minder gist toe, wil je clean bier, meer gist. īt is maar een tool, het is niet de 'Bijbel'.

Mr Malty is een van de weinige rekentools die een goede richtlijn geeft voor de hoeveelheid gist die we nodig hebben. De calculator houdt rekening met de hoeveelheid en de zwaarte van het bier en de leeftijd van de gist.

Mijn advies om gist per gram toe te voegen is om elke keer weer de optimale hoeveelheid te geven. Gebruik niet zo maar zakjes. Hop voeg je toch ook niet per zakje toe. Dat wegen we heel precies. En waarom zouden we dat bij gist niet doen? ???

Je kunt inderdaad wat spelen met de hoeveelheid. Maar dat hoort wel binnen bepaalde grenzen te gebeuren. Voor beginnende brouwers kun je het beste een bepaalde waarde nemen.
Maar ze kunnen natuurlijk ook testjes doen. Een paar liter wort apart houden en die in flessen van 1 liter vergisten. Bij fles 1 25% minder dan Mr. Malty, fles 2 precies Mr. Malty en fles 3 25% meer dan Mr. Malty. Laten uitgisten en bottelen. Na twee maanden proeven. Simpel uit te voeren en heel leerzaam. Het testje kan natuurlijk verder uitgebreid worden met 50% meer en minder gist.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2012 21:25 u »
De genoemde aroma-mout is in werkelijkheid T&F Amber van 112.5 EBC, maar die kon ik in BrouwHulp niet vinden.
Heb je deze al gebrouwen? Ik zou geen 800 gram TF Amber in 25L bier stoppen, tenzij het een porter / imperial stout of zo is. En dan nog eerder 200-250 g.
Dit is een zeer karakteristieke mout, vergelijkbaar met Brown malt, die naar mijn mening niet in een Amerikaanse Barley Wine past. Zeker niet in zulke hoeveelheden.
Maar misschien ben ik al te laat. In dat geval: leuk recept :)

[edit] Hm, door dat MrMalty geneuzel heb ik er overheen gelezen dat je dit bier al gebrouwen hebt. Nou ja, 't wordt vast lekker. En als je straks denkt: "goh, wat een opmerkelijke moutsmaak", dan weet je in ieder geval waar het door komt.  :biersmile:

Offline @

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-10-2012 08:05 u »
[edit] Hm, door dat MrMalty geneuzel heb ik er overheen gelezen dat je dit bier al gebrouwen hebt. Nou ja, 't wordt vast lekker. En als je straks denkt: "goh, wat een opmerkelijke moutsmaak", dan weet je in ieder geval waar het door komt.  :biersmile:

Hij is inderdaad al gebrouwen, en het hoeft van mij ook geen stijlvaste BarleyWine te zijn. Ik hou wel van een verassing  :)
De/het wort was naast zoet inderdaad ook verassen moutig. Ik ben benieuwd hoe zich dat in de loop der tijd gaat ontwikkelen, maar ik denk dat het wel een fijn bier voor de koude winterdagen wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 25-10-2012 20:51 u »
[edit] Hm, door dat MrMalty geneuzel

Mr Malty is natuurlijk geen geneuzel. Een goede vergisting met een optimale hoeveelheid actieve gist is de sleutel tot elk goed bier.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-10-2012 07:52 u »
Dit is geen topic over MrMalty.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 26-10-2012 08:35 u »
Dit is inderdaad geen topic specifiek over Mr Malty. Het gaat over een recept en een onderdeel daarvan is de hoeveelheid gist.

Tags: