Herman's weckketel RIMS

Gestart door Herman, 15-10-2012 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik heb laatst een RVS Weckketel gekocht via Markplaats, ik ben van plan om deze om te bouwen tot een RIMS. Nu alleen nog even besluiten of ik het Javal pad volg of het filterplaatpad. De pan heeft een kraan van 1/4 inch, die ga ik denk ik opboren naar 1/2.

Bij het zoeken naar voorbeelden kwam ik ook uit bij onze Oosterburen, hier heeft iemand zelfs een heel mooie Speidel kloon gemaakt.

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=4639

Zo ver wil ik overigens niet gaan. De door Jan Willem Fukkink gebouwde Leidsche RIMS/Brewzilla is ook een mooi voorbeeld. Ik hoop in ieder geval snel te beginnen. Een IWAKI, koper, siliconenslang e.d. heb ik allemaal al in huis, dus wat dat betreft kan ik losgaan. Helaas is mijn vrije tijd de komende tijd ook wat krap bemeten en volg ik ook nog de BKG cursus, maar ik verwacht zeker in december te kunnen gaan knutselen.

seed7


RobinB

Ik heb jaren gerimsd met een pan met hevelfilter.
Gaat prima, geen aanbranden gehad. Was wel een pan met dikke sandwich bodem.

ciesvandekwis

Zoals ze het zo mooi kunnen zeggen: meine absolute Hochachtung!!  :groots:

Herman

Ik heb de weckketel van zolder gehaald, het is tijd om eens wat te gaan klussen!

Sinds de laatste post in dit topic heb ik op ebay een tweetal 'Viking Ball Valve Brewing Tap's gekocht. Deze zien er als volgt uit:


Ik heb gekozen voor de variant waar aan de binnenkant ook een koperbuis (knelfitting) gemonteerd is, kost niks extra dus meteen maar meebestellen.

Ik heb de kraan van de weckketel verwijderd en met een stappenboor opgeboord, zodat de vikingtap past.



Vervolgens is het een kwestie van aandraaien en klaar is Herman. Fotootje van het vooraanzicht:


En van binnen:


Ik heb een wasmachineslang liggen om te bewerken tot Javal, of enkelvoudig filter. Ik zit alleen nog te dubben of ik een filterplaat ga toepassen.

De bedoeling is om de Weckketel de verwarming te laten verzorgen (wanneer nodig), met mijn tot nu toe vrij werkloze Iwaki MD20R recirculeer ik vervolgens het wort.

Ik denk dat ik het eerst ga proberen zonder filterplaat (zal vast lukken), al denk ik dat ik dan voorzichtiger moet starten met recirculeren? Ervaringen op dit vlak?

RobinB

Yep, heb het jaren gedaan met een hevelfilter-eenpans-RIMS. :)
Gewoon ff bezinken en dan recirculeren. Waarschijnlijk moet je wel de uitgang knijpen met een kraan, zonder warmtewisselaar is de stroom veel te groot.

Ik had toen een MD20, zonder R. Ik denk dat deze nog meer druk geeft?

Herman

Ok, goed te horen. Ik ben van plan na de pomp een kraan te plaatsen.

Heb je jouw installatie inmiddels verkocht, of houd je die aan naast je Braumeister?

RobinB

Ja, die is verkocht... :'(
Wel jammer, maar ik heb goede hoop dat hij nu wel goed gebruikt wordt! :duimop:

Een kraan achter de pomp werkte bij mij prima.

Herman

Volgens mij kun je niet anders knijpen, alhoewel een overloop ook een optie is natuurlijk. Ik had nog even de gedachte een filterplaat uit mijn gamel te gebruiken voor testdoeleinden, maar deze is kleiner in diameter dan deze weckketel...


RobinB

In mijn HERMS had ik naast een RVS-mantel ook een filterplaat, om de bostellaag vlak te maken aan de onderkant. Ik had het idee dat dit beter zou zijn tegen eventuele preferente banen, maar heb eigenlijk weinig verschil bemerkt. Baat het niet, schaad het niet.
In een eenpans RIMS lijkt het me overbodig.

Superbeun

Hallo Herman,

Ik heb nog 2 filters liggen die ik een tijdje in mijn RIMS gebruikt heb, werkte prima.
Het rvs vlechtwerk zit er alleen niet meer omheen.
Je kan hem zo in de pan op je kraan schroeven, is ook 1/2.
Tevens heb ik nog een h-terugvoer liggen voor terugvoer bovenin de pan.
Als je interesse hebt mag je ze voor niets hebben, alleen de verzendkosten € 6,75.
Het soldeerwerk is met de juiste soldeer gedaan.




Herman

Graag, ik stuur je een pb!

Herman

Met dank aan de gulle gever Superbeun heb ik vandaag weer wat gewerkt aan mijn RIMS.

De ketel heb ik geïsoleerd met twee lagen isolatiefolie.




Ik heb het filter voorzien van een vlechtbuis, daarmee dus een JAVAL creërend.



De terugloop heb ik gemonteerd in een plankje, maar kan bij volle ketel ook rechtstreeks in het deksel geklemd worden. Een plankje leek me beter, zodat je ook het deksel makkelijk kan verwijderen zonder de terugloop ook meteen mee te nemen. Het deksel heb ik zodanig aangepast dat het over het plankje heen past.



Gemonteerd ziet e.e.a. er dan als volgt uit:









Ik heb vanmiddag een testrun gedraaid met water, meteen even schoonmaken en kijken hoe ik de uitloop ga knijpen. Ik doe dit vooralsnog met een slangklem, zoals deze:



Dit maakt het regelen een fluitje van een cent. Wellicht dat ik dit op termijn met een kogelkraan doe, maar eerst maar es zo proberen.


Ik hoop morgen te gaan proefbrouwen, dat wordt mijn eerst brouw in een half jaar!


RobinB

Ziet er goed uit!
Lijkt een beetje op mijn situatie van vroegâh, maar dat was nog op gas. :)

Herman

Gas gebruik ik ook nog, om te koken. Ik ben benieuwd hoe snel ik kan recirculeren, ik ben van plan heel langzaam te beginnen en geleidelijk het tempo op te voeren. Is het de bedoeling dat het wort omhoog komt uit de terugloop, of moet het gewoon net overstromen?

RobinB

Ik roerde het eerst goed, zoals een normaal brouwsel. Daarna een poosje laten rusten (ca. 10min) en dan recirculeren. De flow aanpassen dat het wel zichtbaar stroomt, maar niet klettert.
Succes!

Superbeun

Ziet er goed uit, succes met brouwen morgen!

Herman

Vanochtend heb ik gebrouwen, zojuist om 11.15 het waterslot geplaatst.

De mout heb ik gisteravond geschroot.
7:30 heb ik 18l maischwater in de ketel laten lopen.
7:45-8:45 rust bij 67C. Na ca 10min ben ik gaan recirculeren.
8:50-9:05 opwarmen naar 76C en rust 5 min
9:05-9:35 spoelen
9:35-10:50 koken
10:50-11:15 hevelen en koelen.

Alles liep heel mooi. In het begin recirculeerde ik te zachtjes, toen was de temperatuurverdeling in de maisch niet goed. Een 2e thermometer wees een 4 tal graden hoger aan. Gecorrigeerd met een litertje koud water en gaan met die banaan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk171APA
Naam receptBorgerder APA
Brouwdatum12-01-2013
BiertypePale Ale (American)
Volume20,00 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Water12,18spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,16 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC41,3 %
1,89 kgPilsmoutDingemans3 EBC36,1 %
0,88 kgPale Ale moutDingemans7 EBC16,8 %
0,30 kgCara-redWeyermann50 EBC5,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67 °C2 min.60 min.3,4 l/kg
78 °C2 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gPerle8,8 %75 min.15,1 IBU
25,0 gCascade8,2 %45 min.20,6 IBU
40,0 gCascade8,4 %0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
15,0 gSafale American(US-05)bovengist


Henielma

Snel gebrouwen Herman. Aan de tijden te zien heb je inderdaad geen problemen gehad.

Het aan de kook brengen ging blijkbaar ook snel met de elektrische verwarming. [EDIT] Ach ja, je kookt wel op gas heb ik gelezen [EDIT]

Mooie RIMS, een lekker simpel systeem. En je brouwzaalrendement was ongeveer de verwachte 75%?

Herman

Koken op electra lijkt me een beetje prijzig ivm gas.

Brouwzaalrendement kan ik niet exact berekenen, op basis van een meting vlak voor einde koken had ik 21,5 liter wort met Brix 13,8 en SG 1.056.


Herman

Nog even terugkomend op het brouwzaalrendement. Ik heb nog zo'n 0,5-1 l wort verloren, de kraan van de ontvangende pan stond open bij het spoelen.... :pan:


Verder heb ik nog een halve liter achtergehouden voor gistopkweekdoeleinden.


Omgerekend kom ik dan uit op zo'n 80%


Waar ik nog het meest content mee ben is de doorlooptijd. Als ik de mout tevoren schroot en de pannen e.d. van te voren gereed zet, kan ik dus makkelijk na het werk gaan brouwen. Starten rond 18:30 en dan klaar zijn voor 22:30, geeft nog mooi een uurtje om de rest schoon te maken en op te bergen!


Ik vermoed dat ik de komende tijd wat vaker ga brouwen, nu was de vorige keer ook al best lang geleden (september). Ik krijg zowaar weer zin in brouwen (zat even in een brouwdip, ik ben dus gaan bouwen voor het brouwen).

Herman

Helaas door de griep geen tijd gehad het bier te hevelen of te bottelen, pff 39,5-40 ºC sinds maandag is killing me... Afijn, temperatuur is nu wat lager aan het worden door een kuur van de dokter.

Ik had nog een tweetal actiefoto's op mijn camera staan, deze moeten natuurlijk wel even geplaatst worden.


De hele setup in werking:





De theedoek gaat knikken van de slang tegen. Ik heb normaliter van die bochtjes die je gebruikt bij een wasmaschineslang, deze zijn ook bedoeld om knikken tegen te gaan. Maar ja, kon deze natuurlijk op het moment suprême nergens vinden.

RobinB


cobier

Hallo Forumlui,

Ik wil ook zo'n opstelling gaan maken met pomp voor het filterbed.
Kan iemand mij de werking van de H-terugvoer uitleggen? Is dat alleen om zo min mogelijk werveling te creëren zodat het filterlaag intact blijft ? Is dat echt nodig als je de flow niet te hoog hebt staan?
Of loopt dan de temperatuur onregelmatigheid te veel op in de verschillende hoeken van de pan waardoor de flow toch hoger moet?

Tevens dacht ik wel gewoon elektrisch te verwarmen. Misschien dat ik alvast wat water voorkook om tijd te winnen dat wel. Ik heb net een Weckketel binnen en die heeft een verwarmend deel dat wat kleiner is dan de bodem van de ketel.. Is dat heel erg? De diameter is iets van 20 cm schat ik. Ik zit ook te denken mechanisch te gaan roeren dus dan is het minder relevant denk ik.

Co

cobier

Hallo Herman, hoe heb je eigenlijk beweging in het bad gehouden? Handwerk?
Of hoeft het maar af en toe? Je hoort het al, ik ben een leek...

Co

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.