Mijn eerste tripel

Gestart door citrasimcoe, 14-10-2012 14:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Volgende maand willen wij onze eerste tripel gaan maken. Dit recept wordt een variatie op een 'amber blond' bier dat we 6 maanden geleden gemaakt hebben:

Dat was een recept met 2,5 kg pilsmout en 0,5 kg amber50 op 10 liter. De bitterheid van de ambermout (nemen we aan?) vonden we een beetje te veel. Nu gaan we met een kleiner percentage ambermout en een aandeel suiker het recept naar een tripel brengen.

We willen een best wel droge tripel maken zonder kruiden. Welke korrelgist kunnen we hier het beste voor gebruiken?

Tot nu toe hebben we vooral de S33 gebruikt maar dat was voor blond en dubbel. Moeten we beter een gist gebruiken die tot een lager eind-SG vergist?

Kan de suikertoevoeging het best na de hoofdgisting of gewoon tijdens het hopkoken?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmber Tripel #11
Kenmerk
Brouwdatum11/7/2012
BiertypeTripel
Aantal liters40
Gewenst begin SG1075 (8.2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater54.4 liter
Maischdikte4.0 l/kg
Maischwater40.0 liter
Spoelwater14.4 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur16 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid37 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC73.0 %8683 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC12.0 %1427 gr49 EBC
Kristalsuiker15.0 %1784 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9.8 %60 gr60 minuten31 EBU
Saaz (CZ)6.0 %30 gr15 minuten5 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
142°C20 minuten4.0 l/kg
263°C30 minuten4.0 l/kg
373°C30 minuten4.0 l/kg

Opmerkingen-


MM

Ik zou het percentage ambermout verlagen naar onder de 10%. Ik ben bang dat de suiker de smaak van de ambermout nog verder naar voren zal brengen.

De suiker zou ik toevoegen na dat de vergisitingsactiviteit minder aan het worden is, dus aan het einde van hoofdvergisting. Het recept ziet er goed uit.

Je kan de S33 gewoon gebruiken, met een hogere suikerstort. Je kan ook de T58 gist gebruiken, deze vergist beter uit. De smaak zal iets kruidiger worden.


citrasimcoe

Citaat van: MM op 14-10-2012  16:25 uIk zou het percentage ambermout verlagen naar onder de 10%. Ik ben bang dat de suiker de smaak van de ambermout nog verder naar voren zal brengen.

De suiker zou ik toevoegen na dat de vergisitingsactiviteit minder aan het worden is, dus aan het einde van hoofdvergisting. Het recept ziet er goed uit.

Je kan de S33 gewoon gebruiken, met een hogere suikerstort. Je kan ook de T58 gist gebruiken, deze vergist beter uit. De smaak zal iets kruidiger worden.
Welk eind SG kan ik ongeveer verwachten als ik de S33 gebruik en de suiker na de eerste dagen vergisting toevoeg? Ik wil niet dat ie erg vol wordt; het moet geen lichtgekleurde dubbel worden :)

MO

Met een korrelgist hoef je niet de suiker toe te voegen na hoofdpiek vergisting. Ik zou de suiker gewoon meekoken. Dan weet je ook wat preciezer je start SG.

15% suiker is veel, maar kan wel. Met de S33 zul je rond de 1015 uit komen (fruitig bier), met de T58 rond de 1012 (kruidig bier, licht peper), met de Nottingham rond de 1006 (lekkere moutige tripel).
De keuze is dus reuze.

Etn82

Citaat van: MO op 15-10-2012  09:28 uMet een korrelgist hoef je niet de suiker toe te voegen na hoofdpiek vergisting. Ik zou de suiker gewoon meekoken.

Heeft een korrelgist dan geen voorkeur voor de kristalsuiker ipv de moutsuikers?

citrasimcoe

CiteerMet een korrelgist hoef je niet de suiker toe te voegen na hoofdpiek vergisting. Ik zou de suiker gewoon meekoken. Dan weet je ook wat preciezer je start SG.
OK dat hoeft alleen met vloeibare gisten?

Citeer15% suiker is veel, maar kan wel.
In het magazine Brew Your Own wordt zeer stellig beweerd dat je 20% suiker nodig hebt voor een tripel. En in het boek van Adrie wordt 15% of 20% gegeven in de twee tripel recepten.

CiteerMet de S33 zul je rond de 1015 uit komen (fruitig bier), met de T58 rond de 1012 (kruidig bier, licht peper), met de Nottingham rond de 1006 (lekkere moutige tripel).
De keuze is dus reuze.
OK dank voor de opties. Ik vraag me af of een fruitig gistprofiel goed zal passen bij de specifieke smaak van de ambermout.
Over T58 veel slechte verhalen gelezen hier op het forum. Maar dat kruidige karakter lijkt me wel goed passen voor dit bier... lastige keuze.

hobbybob

Heb net een tripel op fles staan met de T58 en kan eigenlijk niets slechts bedenken.

Banaan?? ik proef/ruik um niet
Kruidig - Jazeker
Schuim - voldoende

Kwam op een vergistingsgraad van 86%

Gerb

Dus eigenlijk vind je de ambermout helemaal niet lekker? In mijn optiek geeft het een moutige smaak met een wat honingachtige, dextrineuze smaak. Laat het anders gewoon weg en gebruik 85% pilsmout en 15% suiker. Met de T-58 wordt dit wel een goede tripel. De slechte verhalen zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de bepaalde smaak die deze gist geeft en niet op schuim of vergisting. Ik ben er zelf geen voorstander van, maar heel veel mensen wel. Je weet dat mensen die iets te zeuren hebben, altijd harder schreeuwen dan mensen die iets positiefs te melden hebben?  :D

MO

In mijn optiek is de suiker toevoegtruc alleen nodig als je niet genoeg gist toevoegt. En dat probleem heb je met korrelgist meestal niet. Natuurlijk heeft elke biergist minder moeite met kristalsuiker dan met moutsuikers.
Naar mijn mening is 10% suiker genoeg voor een tripel. Ik zou nooit 20% suiker gebruiken. Maar, zoveel brouwers, zoveel meningen.

RobinB

Citaat van: MO op 15-10-2012  14:28 uIn mijn optiek is de suiker toevoegtruc alleen nodig als je niet genoeg gist toevoegt. En dat probleem heb je met korrelgist meestal niet. Natuurlijk heeft elke biergist minder moeite met kristalsuiker dan met moutsuikers.

Het effect was juist erg groot bij de T58, meen ik me te herinneren uit de resultaten van Anton (?)?
Mijn idee is dat het, naast een inoculum effect, ook de gisten zijn de meer moeite hebben met maltotriose.

citrasimcoe

Citaat van: Gerb op 15-10-2012  14:21 uDus eigenlijk vind je de ambermout helemaal niet lekker? In mijn optiek geeft het een moutige smaak met een wat honingachtige, dextrineuze smaak. Laat het anders gewoon weg en gebruik 85% pilsmout en 15% suiker.
Nee dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat bij een eerder brouwsel met een amber-stort van 17% we het bier niet goed in balans vonden. Vandaar nu een recept met een kleiner aandeel ambermout.

CiteerJe weet dat mensen die iets te zeuren hebben, altijd harder schreeuwen dan mensen die iets positiefs te melden hebben?  :D
Ja klopt  :)

Gerb

Ik zou ambermout nooit meer dan 8-10% van gebruiken. Zoals ik het van jou begreep vind je de smaak niet lekker, maar dat klopt dus niet. Een tripel met ambermout kan prima. En met T58. En met suiker. Doen!

citrasimcoe

Citaat van: Gerb op 15-10-2012  17:09 uIk zou ambermout nooit meer dan 8-10% van gebruiken.
Ja misschien wordt ie dan 10%

CiteerEen tripel met ambermout kan prima. En met T58. En met suiker. Doen!
OK. Eerst een weekje op vakantie en dan brouwen!

citrasimcoe

Op 7 november hebben we deze Amber Tripel gebrouwen met deze stort: 70% pilsmout, 10% ambermout, 5% donker tarwemout en 15% kristalsuiker.
Het begin SG was (voor het eerst) een stuk hoger dan de bedoeling was: 1082 ipv 1075. Hiervoor hebben we nog niet echt een verklaring gevonden... foutje bij het afwegen van de mout? of een brouwzaalrendement van opeens 90% ???

Met de S33 gegist tot eind SG 1020. Gister geproefd en gebotteld met 8 gr/l suiker.

Het jongbier smaakte al best goed! Mooie moutsmaak en de kleur was precies zoals bedoeld:

Maar over twee weken weten we meer over de smaak; ik ben benieuwd!

Met een (geschat) alcohol volume van totaal 9% is dit wel een stevige jongen!  :nut:

We hadden voor het eerst 40 liter gebrouwen wat een 'oogst' opleverde van ruim 4 kratjes en 12 0,75L flessen:


En de flesjes met labels:

hobbybob

Na 2 weken op fles heb je nog geen "eindresultaat" .
Maak daar eens 2 maanden van dan kom je meer in de richting van het "eindresultaat"

Ik weet het is moeilijk wachten het lukt mij ook nooit heb nu een Duvel-LookALike 3 weken op fles en ik vind um al heerlijk maar hij wordt iedere dag nog beter :P

citrasimcoe

Citaat van: hobbybob op 30-11-2012  11:35 uNa 2 weken op fles heb je nog geen "eindresultaat" .
Maak daar eens 2 maanden van dan kom je meer in de richting van het "eindresultaat"

Ik weet het is moeilijk wachten het lukt mij ook nooit heb nu een Duvel-LookALike 3 weken op fles en ik vind um al heerlijk maar hij wordt iedere dag nog beter :P

Wat ik schreef:
CiteerMaar over twee weken weten we meer over de smaak; ik ben benieuwd!
Hij zal inderdaad nog langer nodig hebben om helemaal op smaak te zijn, maar over 2 weken ga ik 'm zeker proeven  :proost:

EvilWoutertje

Citaat van: Aart op 30-11-2012  12:11 uWat ik schreef:Hij zal inderdaad nog langer nodig hebben om helemaal op smaak te zijn, maar over 2 weken ga ik 'm zeker proeven  :proost:
En, hoe is ie geworden?

citrasimcoe

Citaat van: EvilWoutertje op 12-01-2013  19:56 uEn, hoe is ie geworden?
Ja hij is wel geslaagd hoor :) Al aan veel mensen laten proeven met goede reacties. Het is een gevaarlijk bier  :nut:

Maar ik zou 'm niet direct op deze manier nog een keer maken. Hij is toch best wel moutig en zoet; misschien is het wel meer een soort quadrupel dan een tripel  :)

Volgende tripel die ik brouw wordt denk ik lichter in kleur (minder donkere mout) en droger; misschien eens combi S-33 en US-05 gebruiken (om op een lager eind SG uit te komen), of een trappistgist.

Herman


Citaat van: Aart op 30-11-2012  10:53 uEn de flesjes met labels:

Oei! Je hebt wel wat veel kopruimte gelaten, dat zijn potentiele knallers! Probeer wat hoger af te vullen.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 13-01-2013  00:32 uOei! Je hebt wel wat veel kopruimte gelaten, dat zijn potentiele knallers! Probeer wat hoger af te vullen.

Valt wel mee. Op de site van het BKG:
Afstand dop < 1 cm      1 punt in mindering
Afstand dop 4 – 6 cm    1 punt in mindering
Afstand dop tot bier > 6 cm   4 punt in mindering

Hopbier

citrasimcoe

Citaat van: Herman op 13-01-2013 &nbsp;00:32 uOei! Je hebt wel wat veel kopruimte gelaten, dat zijn potentiele knallers! Probeer wat hoger af te vullen.
Hoezo gaan flesjes knallen als je wat meer kopruimte laat?

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2013 &nbsp;12:23 uValt wel mee. Op de site van het BKG:
Afstand dop < 1 cm      1 punt in mindering
Afstand dop 4 – 6 cm    1 punt in mindering
Afstand dop tot bier > 6 cm   4 punt in mindering

Hopbier
Wordt dit gemeten vanaf de bovenkant dop, onderkant dop of de rand onder de dop?

De flesjes die we voor ONK bottelen met zilveren dop vullen we wat preciezer af, ivm deze criteria.

William

Citaat van: Aart op 13-01-2013 &nbsp;14:18 uHoezo gaan flesjes knallen als je wat meer kopruimte laat?

Als je een fles openmaak dan gaat het gas dat in de kopruimte zit door de verhoogde druk naar buiten toe. Maak je een fles open met een grotere kopruimte dan zal er veel meer gas in een fractie van een seconde vrijkomen wat een hardere knal geeft. Deze drukgolf kan ook leiden tot sneller schuimen.

Je zou misschien denken dat de druk in de kopruimte hoger is bij een kleinere kopruimte maar dat is niet het geval. De druk in de kopruimte is onafhankelijk van de hoogte van de kopruimte.


citrasimcoe

Citaat van: William op 13-01-2013 &nbsp;15:40 uAls je een fles openmaak dan gaat het gas dat in de kopruimte zit door de verhoogde druk naar buiten toe. Maak je een fles open met een grotere kopruimte dan zal er veel meer gas in een fractie van een seconde vrijkomen wat een hardere knal geeft. Deze drukgolf kan ook leiden tot sneller schuimen.

Je zou misschien denken dat de druk in de kopruimte hoger is bij een kleinere kopruimte maar dat is niet het geval. De druk in de kopruimte is onafhankelijk van de hoogte van de kopruimte.
OK geen risico op exploderende flesjes maar op gushers?

Nog geen last van gehad gelukkig.

William

Citaat van: Aart op 13-01-2013 &nbsp;16:00 uOK geen risico op exploderende flesjes maar op gushers?

Nog geen last van gehad gelukkig.

Dat denk ik. Ik kan niet zo snel bedenken dat minder gevulde flesjes eerder exploderen, behalve dat door de schokgolf tijdens het openen de bodem van de fles er uit zou kunnen gaan. Hier zijn wel wat filmpjes over op youtube maar dan via drukgolf op de kopruimte door erop te slaan.

bjorri

Citaat van: William op 13-01-2013 &nbsp;16:25 uminder gevulde flesjes eerder exploderen
Ergens hier op het forum heb ik gelezen dat minder gevuld niet eerder explodeert, maar als ie gaat dan is de schade wel veel groter, door de grotere gasinhoud vliegt je glas verder weg.

Om die reden worden drukproeven (o.a. autobanden, gasflessen) altijd met water gedaan en nooit met lucht.

heijligers

Peter van de Hurk (voormalig BKG-voorzitter)heeft me pas vertelt dat flessen met veel kopruimte in het verleden bij keuringen ploften. Om die reden is die vulhoogte-eis ingesteld.

citrasimcoe

Citaat van: heijligers op 13-01-2013 &nbsp;18:39 uPeter van de Hurk (voormalig BKG-voorzitter)heeft me pas vertelt dat flessen met veel kopruimte in het verleden bij keuringen ploften. Om die reden is die vulhoogte-eis ingesteld.
Wat bedoel je met "ploffen"?

heijligers

Citaat van: Aart op 14-01-2013 &nbsp;00:53 uWat bedoel je met "ploffen"?
Dat de flessen bij het openen kapot gingen. Met, naar ik begreep, verwondingen bij een keurmeester.

EvilWoutertje

Dat er meer druk ontstaat bij meer ruimte tussen bier en dop heb ik zelf ook ervaren.
(Toevallig ook mijn eerste tripel, ook wat zoet en moutig, ook wat donkerder dan verwacht,
volgende keer kook ik 60min ipv 75 en controleer ik de vergistingstemperatuur beter)

Ik was lui en heb het gebotteld in de welbekende groene beugelflessen van een halve liter, de ene wat voller dan de andere.
Ik merk dat de 'plop' bij het openen veel luider is wanneer er meer ruimte gelaten is!
Mijn vriendin kwam laatst de trap af om te vragen wat ik aan het doen was hahaha
Het bier blijft wel mooi in de fles zitten (met een mooie mist erin) en er zijn (nog) geen flessen kapot geknald gelukkig

PS Aart op het label zie ik dat je in Amsterdam Noord woont, misschien een keer een flesje uitwisselen?

citrasimcoe

Citaat van: heijligers op 14-01-2013 &nbsp;08:48 uDat de flessen bij het openen kapot gingen. Met, naar ik begreep, verwondingen bij een keurmeester.
Wow dat is wel gevaarlijk! Volgende keer maar wat hoger afvullen.

Citaat van: EvilWoutertje op 14-01-2013 &nbsp;10:48 uPS Aart op het label zie ik dat je in Amsterdam Noord woont, misschien een keer een flesje uitwisselen?
Ja prima kom maar langs! Ik stuur je ff een PM

RobinB

Staat mij ook bij dat ze niet per se sneller ploffen met meer kopruimte in de fles. Het klopt wel dat ze meer "werking" hebben en dus harder knallen dan met minder kopruimte.

EvilWoutertje

Vanmiddag ben ik op bezoek geweest bij Aart om wat bieren uit te wisselen. Gezellig even kletsen en leuk om forumleden persoonlijk te ontmoeten!
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb vanavond al twee van de drie bieren geproefd.
Ik heb een poging gedaan de ervaring te omschrijven, maar heb hier helemaal geen ervaring mee dus het kan zijn dat het niet klopt.
Wel leuk en leerzaam om er zo gestructureerd bij stil te staan  :proost:

Amsterdams Amber, 5%
Brouwerij 'De Vriendschap'

Leuk etiket, rond met een gat in het midden. Mooie sis bij het openen.
Uiterlijk: troebel, kleur van donker geel naar amber kleurig (door vorm van het glas).
Schuim: mooie laag fijn schuim wat na een paar minuten inzakt tot een vrij dunne laag, blijft aan glas plakken. Bij iedere slok blijft er een ring achter.
Geur: ik denk klein zuurtje te ruiken, doet me denken aan Christoffel Wijs (laatst gekocht vanwege dreigende faillisement), misschien zelfde hop gebruikt.
Smaak: mondgevoel had ik wat voller verwacht door de kleur. Niet uitgesproken zoet, zuur of bitter, neigt naar wat zoetig.
Klein beetje koolzuur prikkeling op de tong, drinkt makkelijk weg. Milde korte nasmaak wat past bij de geur die ik niet helemaal kan thuisbrengen.
Ik vermoed dat dit hop is, maar dat ik dit niet als zodanig herken vanwege gebrek aan ervaring :)

Conclusie: Een vrij neutraal bier wat lekker weg drinkt waar naar mijn vermoeden de hop meer naar voren komt dan de mout. Goed voor op een warme zomerdag.
Zou wat meer karakter mogen hebben.


Oordeel vriendin, expert op bierproefgebied: 'Lekker'



Amber Tripel, 9%
Brouwerij 'De Vriendschap'

Stevige sis bij het openen. Klein puntje van kritiek: het flesje is nogal oud, bij het openen hoorde ik glas knarsen en zie meerdere kleine beschadigingen waar de dop zat.
Uiterlijk: troebelig, amberkleurig.
Schuim: Fijn schuim bij het inschenken wat snel terugvalt tot een dun laagje. Blijft niet aan het glas plakken.
Geur: zoetig, hierin herken ik wel wat hop (vraag me niet welke)
Smaak: vol mondgevoel, mout, zoet met een licht bittertje in de afdronk die lekker lang blijft hangen. Precies genoeg koolzuur.

Conclusie: Prima geslaagd bier! Het is geen dertien in een dozijn tripel, interessante smaakervaring. Ik zou niet geraden hebben dat het 9% alcohol bevat.
Dit bier heeft er een fan bij!

Oordeel vriendin: 'Mmmm deze is lekkerder dan die andere, mag ik nog een slokje? Komt dit van dezelfde brouwer?' Vervolgens drinkt ze mijn glas leeg :huilen:


Het Hopblond zal even moeten wachten tot een andere dag :)
Bedankt Aart! Ik ben benieuwd wat jij en je brouwmaat van mijn creaties vinden :P (Je mag best kritisch zijn, daar leer ik van)

heijligers

Citaat van: EvilWoutertje op 16-01-2013 &nbsp;22:15 uVanmiddag ben ik op bezoek geweest bij Aart om wat bieren uit te wisselen. Gezellig even kletsen en leuk om forumleden persoonlijk te ontmoeten!
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb vanavond al twee van de drie bieren geproefd.
Je kunt de bieren beter een tijdje rust gunnen zodat ze weer helder kunnen worden. Ruilen gaat meestal gepaard met opwervelen van bezinksel.

Dat komt ook het proeven ten goede  :D  :proost:

citrasimcoe

Citaat van: EvilWoutertje op 16-01-2013 &nbsp;22:15 uVanmiddag ben ik op bezoek geweest bij Aart om wat bieren uit te wisselen. Gezellig even kletsen en leuk om forumleden persoonlijk te ontmoeten!
Ja was leuk om even kennis te maken   :degroeten:

Bedankt voor de proefnotities! Ik laat ze ook aan mijn brouwvriend lezen natuurlijk.

CiteerAmsterdams Amber, 5%
Brouwerij 'De Vriendschap'

Leuk etiket, rond met een gat in het midden. Mooie sis bij het openen.
Uiterlijk: troebel, kleur van donker geel naar amber kleurig (door vorm van het glas).
Schuim: mooie laag fijn schuim wat na een paar minuten inzakt tot een vrij dunne laag, blijft aan glas plakken. Bij iedere slok blijft er een ring achter.
Geur: ik denk klein zuurtje te ruiken, doet me denken aan Christoffel Wijs (laatst gekocht vanwege dreigende faillissement), misschien zelfde hop gebruikt.
Smaak: mondgevoel had ik wat voller verwacht door de kleur. Niet uitgesproken zoet, zuur of bitter, neigt naar wat zoetig.
Klein beetje koolzuur prikkeling op de tong, drinkt makkelijk weg. Milde korte nasmaak wat past bij de geur die ik niet helemaal kan thuisbrengen.
Ik vermoed dat dit hop is, maar dat ik dit niet als zodanig herken vanwege gebrek aan ervaring :)

Conclusie: Een vrij neutraal bier wat lekker weg drinkt waar naar mijn vermoeden de hop meer naar voren komt dan de mout. Goed voor op een warme zomerdag.
Zou wat meer karakter mogen hebben.

Oordeel vriendin, expert op bierproefgebied: 'Lekker'
Dit bier is echt bedoeld als 'tafelbier' oftewel een gemakkelijk te drinken speciaalbier; vergelijkbaar met Palm en Koninck (niet dat ie daar ontzettend op lijkt).
Opmerkelijk dat jij de hop zo proeft! Was mij nog niet zo opgevallen, maar ik heb 'm pas 2 x gedronken omdat ie nog niet zo lang klaar is.
Die geur die omschrijft is denk ik een combinatie van gistprofiel en de Saaz aromahop.

CiteerAmber Tripel, 9%
Brouwerij 'De Vriendschap'

Stevige sis bij het openen. Klein puntje van kritiek: het flesje is nogal oud, bij het openen hoorde ik glas knarsen en zie meerdere kleine beschadigingen waar de dop zat.
Uiterlijk: troebelig, amberkleurig.
Schuim: Fijn schuim bij het inschenken wat snel terugvalt tot een dun laagje. Blijft niet aan het glas plakken.
Geur: zoetig, hierin herken ik wel wat hop (vraag me niet welke)
Smaak: vol mondgevoel, mout, zoet met een licht bittertje in de afdronk die lekker lang blijft hangen. Precies genoeg koolzuur.

Conclusie: Prima geslaagd bier! Het is geen dertien in een dozijn tripel, interessante smaakervaring. Ik zou niet geraden hebben dat het 9% alcohol bevat.
Dit bier heeft er een fan bij!

Oordeel vriendin: 'Mmmm deze is lekkerder dan die andere, mag ik nog een slokje? Komt dit van dezelfde brouwer?' Vervolgens drinkt ze mijn glas leeg :huilen:
Fijn dat dit bier jullie heeft mogen bekoren! Altijd leuk om te horen  :)

Jammer dat die fles niet meer goed was; zal ik wat beter op letten in het vervolg.
Voor dit brouwsel hebben we geen aromahop gebruikt; de geur die je omschrijft zal vooral van gist (S-33) zijn, en misschien van de cara-mout?

CiteerHet Hopblond zal even moeten wachten tot een andere dag :)
Bedankt Aart! Ik ben benieuwd wat jij en je brouwmaat van mijn creaties vinden :P (Je mag best kritisch zijn, daar leer ik van)
We gaan morgen brouwen en dan zullen we jouw biertjes proeven. Je hoort van me!

EvilWoutertje

Citaat van: Aart op 17-01-2013 &nbsp;12:40 uOpmerkelijk dat jij de hop zo proeft! Was mij nog niet zo opgevallen, maar ik heb 'm pas 2 x gedronken omdat ie nog niet zo lang klaar is.
Die geur die omschrijft is denk ik een combinatie van gistprofiel en de Saaz aromahop.
Het zou goed kunnen dat het mijn onwetendheid is hoor, dat ik alleen maar denk hop te proeven omdat ik daar naar op zoek ben  ^-^
Verander dus vooral je recepten niet op basis van mijn proef notaties!

Ik ben benieuwd wat je van mijn bier vindt! (Eerste moutbier, had een Palm kloon moeten worden maar door teveel verdamping te zwaar uitgevallen)
Je ongezouten mening en tips voor verbetering zijn welkom. Het zal qua punten jouw bier niet verslaan hahaha.

citrasimcoe

Citaat van: EvilWoutertje op 18-01-2013 &nbsp;18:24 uIk ben benieuwd wat je van mijn bier vindt! (Eerste moutbier, had een Palm kloon moeten worden maar door teveel verdamping te zwaar uitgevallen)
Je ongezouten mening en tips voor verbetering zijn welkom. Het zal qua punten jouw bier niet verslaan hahaha.
We zijn net klaar met brouwen. Nu even eten en dan gaan we je bier proeven. Je hoort het wel!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.