Wat ik bedoel is dat bedrijven winst moeten kunnen maken om ons optimaal te kunnen bedienen. Dat betekent echter niet dat de prijzen heel hoog horen te zijn. Als iemand bedrijfsmatig structureel mout kan aanbieden voor een lagere prijs zullen de andere leveranciers hun bedragen moeren bijstellen. Zo werkt de markt nu eenmaal.
Maar om structureel gezamenlijke inkoopacties hier op het forum te hebben is een ander verhaal. Je kunt namelijk nooit concurreren tegen vrijwilligers die zonder winstbejag aan je winstmarge zitten te knabbelen. Dat moeten we mijn inziens ook niet willen. We hebben baat bij krachtige leveranciers die ons alle producten kunnen leveren die we nodig hebben.
En dat er zo nu en dan in een kleiner verband met een auto gereden wordt met een paar zakken mout is uiteraard geen probleem. Dat is iets van alle tijden. Dergelijke afspraken kunnen gemaakt worden op clubavonden van verenigingen of leden van dit forum die dicht bij elkaar wonen (afspreken via persoonlijke berichten). Maar om nu inkoopacties te houden waarbij mout door heel Nederland versleept wordt is toch een ander verhaal. Als we dat gaan doen is het voor veel kleinere winkeliers het niet interessant meer om zelfbrouwproducten te verkopen en weten beginners niet waar ze naar toe moeten voor hun spullen. We zijn dan afhankelijk van de webwinkels waarbij altijd bijkomende verzendkosten gerekend worden.
Bedrijven moeten inderdaad winst maken om hun bestaan te garanderen. Degene die daar voor moeten zorgen zijn de bedrijven zelf. Als er iets veranderd in de markt moet de ondernemer met zijn kennis van ondernemen daar handig op in spelen om de klant weer te binden voor een bepaald product.
Ik zie hier op het forum nergens dat dit iets structureels is of ooit gaat worden. Ook kan ik nergens lezen dat het door heel Nederland versleept gaat worden. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat dit weer een inkoopactie wordt zoals die hier al eerder is geweest dat de mout afgehaald kan worden bij een centraal iemand in de regio en dat degene die bij hem in de buurt wonen zich inschrijven om mee te doen. Daar is m.i. helemaal niets mis mee.
Mbt de bedrijven die de producten voor ons verkopen zal dit ook weinig uitmaken. De marge is immers te groot om het te laten. Daar kan een les in zitten voor de retailers. Als ik iets bij bedrijfseconomie en marketing geleerd heb is het wel dat er ALTIJD aanbod is waar er vraag is. Dus als wij hobbymatig blijven brouwen zullen er altijd bedrijven zijn die ons producten willen verkopen. Men hoeft dus niet bang te zijn dat we er dadelijk niet meer aan kunnen komen.
En als wij juist vaak rechtstreeks mout gaan inkopen zullen diezelfde bedrijven vast wel iets aan hun eigen verkoopmethoden gaan doen. Wellicht aan de prijs, wellicht aan iets anders.