OBBK 2012 D1 - Quadrupel - Wim van Vossen

Gestart door Jacques, 10-10-2012 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Wim Vossen heeft mij bericht dat het bier waarmee hij de eerste prijs in de klasse D heeft gewonnen bij het OBBK 2012 ook een eerste prijs heeft gewonnen in de klasse D bij het ONK 2012.

In verband daarmee wordt verwezen naar dat recept.

Hoppenbrouwers

Is er ook een mogelijkheid om dit te brouwen volgens "reinheitsgebot"?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-10-2012  00:37 uIs er ook een mogelijkheid om dit te brouwen volgens "reinheitsgebot"?

Waarom zou je dat in godsnaam willen? Dit biertype is geen Duits biertype maar een Belgisch!

RobinB

Citaat van: Jacques op 11-10-2012  07:50 uWaarom zou je dat in godsnaam willen?
Dat is geen antwoord op de vraag... ;)

Er zit 1,6 kg suiker in het recept, dat zal je op een of andere manier moeten opvangen met zeer vergistbare suiker. Volgens het reinheitsgebot mag dat alleen uit mout komen (gerst- of tarwe-), wat geheid ook onvergistbare suikers oplevert.

Misschien is er met extra enzymrijke mout en evt een decoctie achtig schema iets te bereiken?

Gerb

Ik ben ook wel benieuwd waarom iemand dit zou willen. En dan nog: zo moeilijk zijn de regels van het Gebot ook weer niet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 11-10-2012  08:18 uDat is geen antwoord op de vraag... ;)

Er zit 1,6 kg suiker in het recept, dat zal je op een of andere manier moeten opvangen met zeer vergistbare suiker. Volgens het reinheitsgebot mag dat alleen uit mout komen (gerst- of tarwe-), wat geheid ook onvergistbare suikers oplevert.

Misschien is er met extra enzymrijke mout en evt een decoctie achtig schema iets te bereiken?
Dit is wel een prima antwoord :duimop:
Bedankt.

Ik zou het juist de kunst vinden om alles uit je 4 ingredienten te halen ipv er toevoegingen aan moeten doen om daar te komen.

George81

Back ontopic: Dit is wel een erg goede Quadrupel dan als die 2x de 1e prijs heeft gehaald.
Ik ben benieuwd hoe lang die op de fles heeft gerijpt, bij Quadrupels moet je hier echt de tijd voor nemen.

Maar Wim zit niet op het forum dus we zullen het nooit weten.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-10-2012  10:23 uIk zou het juist de kunst vinden om alles uit je 4 ingrediënten te halen ipv er toevoegingen aan moeten doen om daar te komen.

Mja, maak van de 4 een 5 en je bent al klaar. Suiker zie ik niet als een vreemde of onnatuurlijke toevoeging.

Jacques

Citaat van: George81 op 11-10-2012  11:01 uBack ontopic: Dit is wel een erg goede Quadrupel dan als die 2x de 1e prijs heeft gehaald.

Precies! Bij dit biertype moet je gewoon suiker gebruiken. Dit recept heeft zich bewezen tijdens de twee grootste wedstrijden die dit jaar in Nederland zijn gehouden. Dat kan geen toeval meer zijn. Als je dit bier volmout gaat brouwen is het geen quadrupel meer maar een barley wine. Een biertype dat Wim ook goed kan brouwen!

RobinB

Was de reactie van George toch een stuk meer on-topic dan die van jou, Jacques! ;D


Om verder offtopic te gaan: dè uitdaging van het Reinheitsgebot volgen, is natuurlijk om óók een echte doordrinkbare quadrupel (en dus geen barley wine) te krijgen met een volmout brouwsel. :)

Herman

Citaat van: RobinB op 11-10-2012  23:33 uWas de reactie van George toch een stuk meer om-topic dan die van jou, Jacques! ;D


Om verder offtopic te gaan: dè uitdaging van het RHGB volgen, is natuurlijk om óók een echte doordrinkbare quadrupel (en dus geen barley wine) te krijgen met een volmout brouwsel. :)
Reinheitsgebot? En hoezo meer on-topic, ik vond Jacques' reactie niet off-topic.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 11-10-2012  23:33 uOm verder offtopic te gaan: dè uitdaging van het Reinheitsgebot volgen, is natuurlijk om óók een echte doordrinkbare quadrupel (en dus geen barley wine) te krijgen met een volmout brouwsel. :)
Lijkt me ieder geval leuk om een keer te proberen. :brouwen:

RobinB

Citaat van: Herman op 11-10-2012  23:39 uReinheitsgebot? En hoezo meer on-topic, ik vond Jacques' reactie niet off-topic.
De biertype statements zaten er inderdaad netjes doorheen gevlochten. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.