Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kasteel Rouge  (gelezen 13581 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kasteel Rouge
« Reactie #25 Gepost op: 29-10-2020 23:38 u »
Het recept waarmee dit draadje begint richt zich op een eind SG VAN 1020. Dat is vrij hoog en dan heb je dus een vrij zoet bier dat daardoor minder zuur lijkt. Als nu blijkt dat jouw bier is uitgegist tot een veel lagere SG dan kan het zijn dat jouw bier veel zuurder ‘lijkt' dan je zou willen.

Staar je niet blind op een eind SG als het gaat om de zoetbeleving. Onvergistbare suiker hebben een lage zoetkracht..
Een goed gehopt bier met een eind SG van 1020 kan droger overkomen dan een bier zeer zwak gehopt bier met een eind SG van 1006 met veel esters.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #26 Gepost op: 30-10-2020 09:55 u »
Zoetstof zat er eigenlijk sowieso al aan te komen. De gist uit de fruitmoes kan eigenlijk niet want ik heb het even gekookt voor het toevoegen.
Ligt het misschien aan je smaakbeleving?

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #27 Gepost op: 30-10-2020 17:07 u »
Ligt het misschien aan je smaakbeleving?
Hoe bedoel je?

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #28 Gepost op: 30-10-2020 18:37 u »
Ik denk dat hij met smaakbeleving je referentie bedoelt. Heb je ook het origineel (Kasteel Rouge) geproefd om te vergelijken. Verder is het zaak een aantal dingen te testen. Zelf en in dit forum. Je hebt je fruitpulp gekookt. Dat is goed, dan kan daar geen besmetting vandaan komen. Jacques heeft technisch gelijk maar dit is niet speciaal een hoppig biertje maar een fruitbier. Dus als je de SG meet (gewoon even doen) en die zit heel laag kan dat een deel van je ‘probleem' verklaren. In ieder geval eerst meten voordat je gaat bijsturen met zoetstoffen.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 30-10-2020 21:39 u »
Ik denk dat hij met smaakbeleving je referentie bedoelt. Heb je ook het origineel (Kasteel Rouge) geproefd om te vergelijken. Verder is het zaak een aantal dingen te testen. Zelf en in dit forum. Je hebt je fruitpulp gekookt. Dat is goed, dan kan daar geen besmetting vandaan komen. Jacques heeft technisch gelijk maar dit is niet speciaal een hoppig biertje maar een fruitbier. Dus als je de SG meet (gewoon even doen) en die zit heel laag kan dat een deel van je ‘probleem' verklaren. In ieder geval eerst meten voordat je gaat bijsturen met zoetstoffen.
Yes dat zal ik sowieso doen. Ik had even een theelepeltje geproefd tussen de hoofdvergisting en bet lageren. Bij het overhevelen dus. Ik heb wel eens kasteel rouge op en dat is vooral zoet en fruitig. Dit was een beetje fruitig (vooral de geur) maar ontzettend zuur. Ik zal volgende week na de lagering SG meten, proeven en eventueel bijsturen met een zoetstof. Zal mijn resultaten wel even delen als hier nog interesse naar is.

Groetjes LAM

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-11-2020 11:24 u »
Het begin SG was 1064 en eind SG is 1016. Ik weet niet zo goed wat ik verder met deze gegevens kan. Kom wel op een percentage van 6,5%. Zojuist wat zoetstof toegevoegd en een natuurlijk kersenextract (het rook alleen naar vruchten maar smaakte er totaal niet naar). Het goedje dat ik overhield smaakte op geen enkele manier meer naar bier... het was een soort chemische zooi geworden. Wel gebotteld en we gaan zien wat het doet als het even staat... :(

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #31 Gepost op: 02-11-2020 12:25 u »
Ik denk dat hij met smaakbeleving je referentie bedoelt. Heb je ook het origineel (Kasteel Rouge) geproefd om te vergelijken. V
Dat ook. En wat ben je gewend/wat vind je lekker.  Sommigen zijn lyrisch over Lambiek en anderen kunnen het niet binnenhouden omdat hun gezicht verschrompeld van de zurigheid. Maw smaken verschillen...

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 02-11-2020 12:32 u »
Dat ook. En wat ben je gewend/wat vind je lekker.  Sommigen zijn lyrisch over Lambiek en anderen kunnen het niet binnenhouden omdat hun gezicht verschrompeld van de zurigheid. Maw smaken verschillen...
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar dit was zo zuur, niet lambic-achtig zuur maar bijna azijnachtig zuur.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #33 Gepost op: 02-11-2020 21:55 u »
Wel 'grappig' om eens te kijken hoe zuur het is geworden. In onderstaande link staat dat als je een vloeistof 10x verdund met water dat je pH 1 punt stijgt. Op die manier zou je met gewone lakmoespapiertjes, maatbekertje en rekenmachine kunnen kijken hoe zuur je bier is geworden. Nooit zelf gedaan trouwens.

Azijnzuurbacterie heeft zuurstof nodig. Ik vraag me wel af wat voor vergistingsemmers je gebruikt en (in mindere mate) of je je wort belucht. Met het laatste te beginnen - dat vinden velen niet nodig, zeker niet bij droge gist. Als je emmers hebt met een deksel dat je er op drukt dan moet je daar zo snel mogelijk vanaf. Die zijn veelal zo lek als een mandje.

https://www.sciencespace.nl/leven-en-natuur/artikelen/4460/zuur

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 02-11-2020 22:20 u »
Wel 'grappig' om eens te kijken hoe zuur het is geworden. In onderstaande link staat dat als je een vloeistof 10x verdund met water dat je pH 1 punt stijgt. Op die manier zou je met gewone lakmoespapiertjes, maatbekertje en rekenmachine kunnen kijken hoe zuur je bier is geworden. Nooit zelf gedaan trouwens.

Dit gaat niet lukken omdat in bier meerdere zuren en zouten zitten. Die werken als een buffer.

Verdunnen met 10 keer zo veel water om de pH 1 punt te laten dalen werkt alleen als je te maken hebt met een oplossing van een sterk zuur zonder dat er andere stoffen zijn opgelost in het water.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 03-11-2020 09:09 u »

Azijnzuurbacterie heeft zuurstof nodig. Ik vraag me wel af wat voor vergistingsemmers je gebruikt en (in mindere mate) of je je wort belucht. Met het laatste te beginnen - dat vinden velen niet nodig, zeker niet bij droge gist. Als je emmers hebt met een deksel dat je er op drukt dan moet je daar zo snel mogelijk vanaf. Die zijn veelal zo lek als een mandje.

https://www.sciencespace.nl/leven-en-natuur/artikelen/4460/zuur
Ik snap je zorgen om de vergistingsemmer. Ik heb er wel een waar je de deksel op drukt maar die is 100% luchtdicht. De smaak is niet azijnachtig maar ik probeerde even een omschrijving te geven hoe idioot zuur het geworden is  :nut:

Groetjes LAM

Tags: