Gistemmer tot uitdrinken, is er iets dat beter kan

Gestart door wilwi, 08-10-2012 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Ik start steeds met een blik, en ga er zeker nog een ganse tijd mee doorgaan, maar heeft er iemand tips om het proces te verbeteren.
- de gistemmer staat in een ruimte waar de temp. schommelt tussen de 22 en 23°c (aquariumkamer)
   kan eventueel lager gaan in mijn kleine koelkast
- na 10 dagen gisten hevel ik over in een ontsmette jerrycan.
- ik koel 10 dagen op een temp. van 7°c (heb mij een andere 2de hands koelkast aangeschaft)
- ik hevel over in emmer, voeg suiker toe en bottel.
- zet de flesjes 10 dagen in de aquariumkamer 22 a 23°c
- daarna worden ze gestockeerd op de overloop met een temp. die de weersomstandigheden volgt, maar nooit lager dan 10°c
- Voor consumptie gaan ze 14 dagen de ijskast in waarin ik lager.
Laat de suggesties maar komen. 

Jacques

Niet zo veel opmerkingen.

De hoofdgisting kan in een koelere ruimte. Als de omgevingstemperatuur 22 tot 23 ºC is, is het in het gistvat een paar graden hoger. Je krijgt hierdoor snel aan overdaad aan esters en hogere alcoholen. Vergisten bij 18 tot 20 ºC in een koelkast zodat het te veel aan warmte wordt afgevoerd verdient de voorkeur.
Ik zou geen vast aantal dagen aanhouden voor het overhevelen. In plaats daarvan kijken naar de vergisting. Na de hoofdgisting minimaal 7 dagen tot 14 dagen aanhouden voor een 'warme' lagering bij kamertemperatuur (18 tot 20 ºC). Daarna pas koud gaan lageren.

wilwi

Bedankt voor de tips, had er al aan gedacht om een dag of 2 warm te lageren zodat er een CO2 deken boven komt, maar was het niet zeker. Ga het in het vervolg zeker doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.