Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hallo hallo!  (gelezen 1631 keer)

Offline haifisch

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hallo hallo!
« Gepost op: 07-10-2012 17:41 u »
Hallo, ik ben Sander en samen met een vriend brouw ik bier voor mijn profielwerkstuk.
We zijn nu nog in de voorbereidingsfase en binnen 2 weken willen wij de aperatuur voor elkaar hebben.
We hebben nu met zijn tweetjes al 30 van de 160 benodigde uren bij elkaar.
Het idee om bier te gaan brouwen was omdat wij een warm blikje Bavaria dronken waarna wij dachten "dit kan beter".

We zijn van plan om een bovengistend bier te gaan brouwen (we hebben nog geen idee welk soort) maar we weten al dat we ongeveer 30 liter willen brouwen.
Nu heb ik een vraagje, zou ik in plaats van een pan van 30 liter ook een pan van 10 liter 3 keer kunnen gebruiken?

Alvast bedankt ,

Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hallo hallo!
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2012 18:02 u »
In een pan van 30 liter ga je geen 30 liter bier brouwen, hooguit 20 liter.

Je kunt natuurlijk wel in een kleinere pan brouwen maar de verliezen zijn procentueel groter en het kost relatief veel meer tijd. Als het je om het aantal uren gaat dan zou ik zeggen doen!. Als je lekker bier wilt maken zou ik in die pan van 30 liter tweemaal 15 liter maken.

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2012 21:06 u »
Het idee om bier te gaan brouwen was omdat wij een warm blikje Bavaria dronken waarna wij dachten "dit kan beter".

Gekoeld Swinkels kopen helpt sneller 😄

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Beheerder
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2012 09:29 u »
Welkom.
Ik haal 25 liter uit een 27 liter pan. KLein beetje high gravity brouwen  :brouwen:

Offline haifisch

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 09-10-2012 12:53 u »
In een pan van 30 liter ga je geen 30 liter bier brouwen, hooguit 20 liter.

Je kunt natuurlijk wel in een kleinere pan brouwen maar de verliezen zijn procentueel groter en het kost relatief veel meer tijd. Als het je om het aantal uren gaat dan zou ik zeggen doen!. Als je lekker bier wilt maken zou ik in die pan van 30 liter tweemaal 15 liter maken.

Hallo, het gaat ons niet om de tijd maar wij willen wel wat meer bier brouwen.
Wij gaan nu overleg plegen met onze begeleider

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #5 Gepost op: 09-10-2012 14:23 u »
Je weet nog niet wt je wilt brouwen, maar wel dat je 30 liter wilt brouwen... Ik zou er eerder over nadenken om lekker bier te maken, desnoods op een kleinere schaal: als het lekker was herhaal je het gewoon.

Tags: profielwerkstuk