Kogelkraan reinigen met een eenvoudige ultrasoonapparaat

Gestart door Jacques, 07-10-2012 11:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Een tijdje terug had het Kruidvat een actie waarbij zij tal van producten voor de helft van de prijs aanboden.
Bij de plaatselijke vestiging hadden ze een eenvoudig utrasoonapparaat. Met het apparaat kun je sieraden, brillen en dergelijke schoonmaken.
Ik dacht aan iets anders namelijk aan kogelkranen. Deze kranen bestaan uit een kogel die in een holle ruimte draait. Als je de kraan gebruikt blijven er vloeistoffen in de ruimte achter. 3-delige kranen zijn daarom zo handig. Die kranen kun je volledig reinigen als je de kraan helemaal uit elkaar hebt gehaald. Dergelijke kranen zijn echter vrij prijzig, zeker als je een wat grotere kraan wilt hebben.

Op mijn CCT zit een grote kogelkraan. Die heb ik niet vervangen door een 3-delige kraan in verband met de kosten. Voor het reinigen zet ik de kraan half open en leg ik de kraan in een badje met Chemipro Oxi. Voor de zekerheid wordt de kraan daarna nog even gekookt zodat ik zeker weet dat alles dood is.

Sinds kort gebruik ik nu het eenvoudige utrasoonapparaat en dat bevalt mij prima. De kraan wordt echt schoon. Het apparaatje heeft mij slechts € 8 gekost en wordt voor meerdere dingen gebruikt.


Hieronder een filmpje. Het is duidelijk dat ik nog veel van Oscar kan leren als het gaat over het inspreken tijdens het maken van een filmpje. Maar het zal net als met het brouwen zijn, door het vaker te doen gaat het allemaal wat gemakkelijker. Ik kon het filmpje nu niet overdoen omdat ik maar één kraan had om schoon te maken.



Zoals je kunt zien werkt het allemaal zeer effectief. Voor alle duidelijkheid, de kraan was goed doorgespoeld voordat deze in het apparaat gelegd werd.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 07-10-2012  11:01 uBij de plaatselijke vestiging hadden ze een eenvoudig utrasoonapparaat.

Zo'n apparaat gebruik ik om bier koolzuurvrij te maken (voor analyse). Gaat lekker snel.

Hopbier

segtom


RobinB

Ik heb ook zo een, bij Aldi en of Lidl komen ze ook wel eens langs. :)

2 puntjes:
- Het te reinigen object moet volledig onder de vloeistofspiegel liggen voor goed effect (draaien kan ook)
- ik zou het deksel dichthouden, ze kunnen op termijn gehoorsbeschadiging geven.
:)

PP

Citaat van: Jacques op 07-10-2012  11:01 uultrasoonbad

Dag Jacques,

Leuke toepassing. Een veiligheidstip wil ik je meegeven.
De hoogfrequente trillingen zijn mogelijk schadelijk indien je via de reinigingsvloeistof contact maakt met je handen / vingers.
Een ultrasoonbad is een handig instrument dat veel in laboratoria wordt gebruikt. Ontgassen is een prima toepassing; extractie van stoffen wordt versneld; je kunt er chemische reacties mee starten. M.b.t. onze vingers: weefsels in je vingers krijgen een stevige opdoffer. Schakel het apparaat uit als je de kraan wilt verplaatsen.

groet, Paul     

William

Alternatieve toepassing zou het verwijderen van biersteen op de bodem van flesjes kunnen zijn. Zeg maar een biersteenvergruizer ;D

Jacques

Citaat van: PP op 07-10-2012  11:21 uM.b.t. onze vingers: weefsels in je vingers krijgen een stevige opdoffer. Schakel het apparaat uit als je de kraan wilt verplaatsen.

Goede tip. Zal in het vervolg doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.