Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Szamatulski, Tess en Mark. Beer captured.  (gelezen 5782 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Szamatulski, Tess en Mark. Beer captured.
« Gepost op: 29-01-2005 20:36 u »
Achternaam schrijver: Szamatulski
Voornaam dan wel voorletters schrijver: Tess en Mark

Titel boek: Beer captured. Homebrew recipes for 150 world class beers.

Druk: 1e
Jaar uitgifte: 2001
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Maltose Press, Connecticut
ISBN nr.: 0-9703442-5-2

Aantal pagina’s: 201

Indien bekend kostprijs:

Onderwerp boek: recepten

Beschrijving/bespreking boek:
Het boek bestaat uit twee delen. Een zeer kort deel 1 geeft informatie over brouwen, maar dit is zo kort, dat een beetje brouwer er niets nieuws in vindt. Deel 2 bestaat uit 150 recepten van commercieel verkrijgbare bieren van over de hele wereld. De recepten zijn zowel gegeven voor moutextractbrouwers als voor moutbrouwers.

Wat vind je goed aan dit boek?
Tja, dat ie zo goed brandt in de openhaard?

Wat vind je minder goed aan dit boek?
Afgaand op de Belgische bieren (want die ken ik het best) en de resultaten van het klonen op dit forum tot nu toe, kan ik zeggen dat de recepten kant noch wal raken. In alle Belgische bieren gaat aromamout en biscuitmout, de hopkeuze slaat vaak nergens op en de aanbevolen gist is hier en daar regelrecht een lachertje. Wat denk je bijvoorbeeld van de aanbevolen gist bij de Rochefort 10: 1e keus Wyeast 1388 (Belgian Strong Ale), 2e keus: Wyeast 3787 Trappist High Gravity.  ;D En dat terwijl iedereen op dit forum al bijna bij zijn aanmelding weet dat de 1762 (Belgian Abbey II) de Rochefort gist is.
Op zich zouden dit soort "fouten" zo erg nog niet zijn (als je de recepten brouwt krijg je vast een mooi bier), maar de schrijvers pretenderen wel dat deze recepten de perfecte klonen opleveren. Dat hadden ze nou niet moeten doen.

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?
Beginners en gevorderden.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 1. Ik kijk het alleen in als ik eens goed wil lachen.

Tags: