Hoe hoofdgisting overhevelen naar mandfles?

Gestart door stp, 03-10-2012 10:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: bertarna op 05-10-2012  12:41 uIk denk restanten van de schuimlaag die gevormd wordt tijdens de gisting, ik zie nog veel klonters gist zweven, ik wacht altijd tot die naar de bodem gezakt zijn voor ik overhevel.

Daar hoef je echt niet op te wachten. Zodra het bier nagenoeg geheel is uitgegist kun je al gaan overhevelen. Het is zelfs gewenst dat er nog wat gist aanwezig is tijdens het nagisten.

heijligers

Citaat van: stp op 05-10-2012  14:49 uBedankt voor de tip. Maar op de achtergrond staat de mand. Dit was puur voor het foto momentje  ;) Hij staat nu op zolder waar het een paar graden kouder is en donker.
Daarom de tip, je gaat hem nu vol optillen aan het glas om hem in de mand te zetten.

bertarna

Citaat van: heijligers op 06-10-2012  06:42 uDaarom de tip, je gaat hem nu vol optillen aan het glas om hem in de mand te zetten.


Zo heb ik eens een fles van 50 l leeggegoten, zonder mand flessenhals vasthouden en buik van de fles op de grond.
Voor ik het wist lag de fles in stukken uiteen  :( gelukkig was het water en geen bier.
Viel toch op hoe dun het glas op sommige plekken was, hals was schat ik 7 mm maar op sommige andere plaatsen zoals de buik eerder een mm of 3.

RobinB

3 mm lijkt me zelfs nog dik geschat?

bertarna

Citaat van: RobinB op 06-10-2012  15:28 u3 mm lijkt me zelfs nog dik geschat?

Dunner dan een gewoon glas

RobinB


stp

Sinds donderdagavond heb ik dus het bier overgehevelt naar een mandfles. In totaal heeft het bier iets meer dan 5 dagen in de hoofdgistingsemmer gezeten. Het SG was tijdens overhevelen naar de mandfles al rond de 1012. Het lijkt alsof het geheel al volledig is uitgegist. Heeft het nog wel zin om het bier nog 1,5 week in de mandfles te laten? Er is ook helemaal geen activiteit in de mandfles (behalve een paar schuimplekjes op het bier). Ik ben bang dat als ik nog 1,5 week wacht, de hergisting op de fles ook niet meer op gang komt als ik bij het bottelen nog wat suiker toevoeg.

heijligers

Citaat van: stp op 08-10-2012  11:54 uSinds donderdagavond heb ik dus het bier overgehevelt naar een mandfles. In totaal heeft het bier iets meer dan 5 dagen in de hoofdgistingsemmer gezeten. Het SG was tijdens overhevelen naar de mandfles al rond de 1012. Het lijkt alsof het geheel al volledig is uitgegist. Heeft het nog wel zin om het bier nog 1,5 week in de mandfles te laten? Er is ook helemaal geen activiteit in de mandfles (behalve een paar schuimplekjes op het bier). Ik ben bang dat als ik nog 1,5 week wacht, de hergisting op de fles ook niet meer op gang komt als ik bij het bottelen nog wat suiker toevoeg.
5 dagen hoofdvergisting + 11 dagen mandfles = geen enkel probleem voor de hergisting op fles. Na 4 weken zelfs nog voldoende zwevende gist voor hergisting.

stp

Ik had nog een vraag over de nagisting. mijn mandfles staat nu 5 dagen op zolder (in het donker) waar het een graad of 19 is. Echter is er 0 activiteit in het waterslot. De eerste dag in de mandfles stond er nog wel iets van druk op het waterslot (water werd wat omhoog geduwd) maar nu staat het water in beide buisjes op hetzelfde niveau. Het bier ziet er ook niet 'actief' uit. Op sommige plekjes een klein beetje schuim. Toen ik ging overhevelen (na 5 dagen) vanuit het hoofdgistingsvat was het SG al rond de 1012. Zou het kunnen dat de hoofdgisting veel te hard is gegaan er geen actieve gistcellen meer in het bier zitten? Ik heb het idee dat ik te laat heb overgeheveld. Het bier is wel wat helderder geworden, maar ik vraag me nu af wanneer ik moet gaan bottelen. Ben ook bang dat hergisting op de fles misschien niet meer gaat lukken. Het lijkt allemaal zo dood als een pier...

Raymond293

Gaat allemaal prima zo!
Wat was je start SG? Overhevelen op 1012 is niks mis mee, veel nagisting heb je niet meer omdat je SG al redelijk laag is.
Maak je niet druk over de hergisting op fles, er zijn nog genoeg actieve gisten aanwezig om je flesjes onder druk te zetten (wel suiker toevoegen natuurlijk).


stp

Citaat van: Raymond293 op 10-10-2012  13:04 uGaat allemaal prima zo!
Wat was je start SG? Overhevelen op 1012 is niks mis mee, veel nagisting heb je niet meer omdat je SG al redelijk laag is.
Maak je niet druk over de hergisting op fles, er zijn nog genoeg actieve gisten aanwezig om je flesjes onder druk te zetten (wel suiker toevoegen natuurlijk).

Begin SG lag rond de 1052. Met andere woorden, het zit nu hoofdzakelijk in de mandfles om te klaren? Waarschijnlijk zal ik het wel eerder moeten bottelen voordat de overgebleven gistcellen zijn bezonken? Maar je antwoord geeft me in ieder geval nog hoop op een succes. Eerste brouwsel dus extra spannend  :biersmile: Hoop alleen dat het bier niet zo bitter is als ik geproefd heb voor het overhevelen, anders is het niet echt een smakelijk biertje  :-\. Volgende keer ga ik in ieder geval ander gist proberen als eerste verandering in het brouwproces. Daarna wil ik nog een batch maken waarbij ik het suiker pas toevoeg na de hoofdgisting. Het suiker voor gisting op de fles wordt zeker nog toegevoegd, al los ik de juiste hoeveelheid wel eerst op in gekookt water en meng dit door het bier.

heijligers

Citaat van: stp op 10-10-2012  16:29 uBegin SG lag rond de 1052. Met andere woorden, het zit nu hoofdzakelijk in de mandfles om te klaren? Waarschijnlijk zal ik het wel eerder moeten bottelen voordat de overgebleven gistcellen zijn bezonken?
Je kunt gerust een paar weken lageren voordat de hergisting problemen gaat opleveren door te weinig actieve gist.

Citaat van: stp op 10-10-2012  16:29 uHoop alleen dat het bier niet zo bitter is als ik geproefd heb voor het overhevelen, anders is het niet echt een smakelijk biertje  :-\.
De bitterheid zal nog afnemen naarmate de tijd vordert. Wat was de berekende bitterheid van het recept?

Raymond293

Citaat van: stp op 10-10-2012  16:29 uBegin SG lag rond de 1052. Met andere woorden, het zit nu hoofdzakelijk in de mandfles om te klaren? Waarschijnlijk zal ik het wel eerder moeten bottelen voordat de overgebleven gistcellen zijn bezonken? Maar je antwoord geeft me in ieder geval nog hoop op een succes. Eerste brouwsel dus extra spannend  :biersmile: Hoop alleen dat het bier niet zo bitter is als ik geproefd heb voor het overhevelen, anders is het niet echt een smakelijk biertje  :-\. Volgende keer ga ik in ieder geval ander gist proberen als eerste verandering in het brouwproces. Daarna wil ik nog een batch maken waarbij ik het suiker pas toevoeg na de hoofdgisting. Het suiker voor gisting op de fles wordt zeker nog toegevoegd, al los ik de juiste hoeveelheid wel eerst op in gekookt water en meng dit door het bier.

Noodzakelijk... mwah, hangt er van af. Als er nog enige activiteit was kan het geen kwaad. Is er totaal geen activiteit te bespeuren zou ik het lageren in een mandfles niet doen. Extra handeling, kans op infectie en extra schoonmaakwerk.
Nu het er toch inzit zou ik de boel een paar dagen zo koud mogelijk wegzetten... graadjes of 5/6 en vervolgens bottelen. Door het koud lageren wordt je bier wat helderder.

Tip van mijn kant, maak je het jezelf in het begin niet te lastig. Gewoon simpel denken en doen. Enige waar je echt zeker van moet zijn is of je brouwsel uitvergist is. Voor de rest niet teveel zorgen maken, das later weer van belang :)
Wat betreft die bitterheid, gevalletje afwachten en zien wat het doet. Is het te bitter? Dan heb je een leerzame les gevolgd ;)

stp

Citaat van: Raymond293 op 10-10-2012  19:42 uIs het te bitter? Dan heb je een leerzame les gevolgd ;)

Dat zou dus kunnen komen door de (te) snelle hoofdvergisting en het soort gist wat gebruikt wordt? Bedankt voor de tips.

Raymond293

Bitterheid kan voor en tjidens de vergisting heftiger proeven dan uiteindelijk het resultaat is.
In verloop van tijd wordt deze sensatie vaak iets minder, ook koolzuur kan de dimensie van bitterheid verlagen.
Bitterheid komt niet door snelle hoofdvergisting of het soort gist. Bitterheid komt van hop.

Gewoon bottelen, wachten en proeven. :)

stp

Zo, ik heb gisteren mijn eerste batch gebotteld. De mandfles vertoonde geen activiteit meer. In totaal heeft de hoofdgisting 5 dagen geduurd en de 'nagisting' (voorzover er nog wat nagegist heeft) een dag of 10. Ik heb wat suikeroplossing toegevoegd en nu staat het op een donkere plaats (rond de 21 graden). Ga over een dag of 10 het eerste flesje proberen. Hopelijk zit er dan al wat koolzuur in.

Rooise Rakker

hallo

Is het eigenlijk wel nodig om het wort over te hevelen naar de mandfles? Kun je het niet gewoon langere tijd laten zitten in de gistingsemmers om het vanuit daar te bottelen. Of zitten hier grote nadelen aan?

rooise Rakker

William

Citaat van: Rooise Rakker op 21-10-2012  14:17 uIs het eigenlijk wel nodig om het wort over te hevelen naar de mandfles? Kun je het niet gewoon langere tijd laten zitten in de gistingsemmers om het vanuit daar te bottelen. Of zitten hier grote nadelen aan?

Niet per se noodzakelijk. Bij bieren die wat langer op de gist blijven staan tijdens de vergisting of bij bieren die je wat langer wilt bewaren is een minimum aan gist wel beter. Dat laatste krijg je door over te hevelen.

Hierover is op andere plekken op het forum uitgebreid gediscussieerd.

SeHNirrO

Beste STP,

Ik ben erg benieuwd naar je eindresultaat. Wij zitten morgen ook op 5 dagen hoofdvergisting en gaan morgen lageren. Dit allen op kamertemperatuur, net zoals bij jou. Daarom ga ik er van uit dat we na 10 dagen ook kunnen gaan bottelen.

Naar mijn vermoedens klopt dit allemaal gewoon prima, vandaar dat ik me afvraag of je nog vreemde dingen opmerkte aan je eindresultaat.

tdp

Citaat van: SeHNirrO op 25-01-2017  22:02 uBeste STP,

Ik ben erg benieuwd naar je eindresultaat. Wij zitten morgen ook op 5 dagen hoofdvergisting en gaan morgen lageren. Dit allen op kamertemperatuur, net zoals bij jou. Daarom ga ik er van uit dat we na 10 dagen ook kunnen gaan bottelen.

Naar mijn vermoedens klopt dit allemaal gewoon prima, vandaar dat ik me afvraag of je nog vreemde dingen opmerkte aan je eindresultaat.

Denk niet dat stp nog echt actief is op dit forum, kijkend naar zijn profiel:
Laatst actief: 21-11-2012 16:50 u


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.