Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe hoofdgisting overhevelen naar mandfles?  (gelezen 19030 keer)

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe hoofdgisting overhevelen naar mandfles?
« Gepost op: 03-10-2012 10:32 u »
Sinds afgelopen weekend begonnen met mijn eerste Brewferm Gallia bier te brouwen  ;D. Dit wordt als het goed is mijn eerste biertje. In principe volg ik tot nu toe de handleiding bij het bier zelf. Nu wil ik het bier een aantal weken gaan lageren in een mandfles. Het bier zit sinds zaterdagavond in de gistingsemmer en het gistingsactiviteit begint nu redelijk af te nemen. Binnen een paar dagen wil het bier gaan overhevelen naar een mandfles (SG ga ik de vanavond meten). Ik vraag mij af wat de beste manier is om het bier vanuit de gistingsemmer over te hevelen naar mijn mandfles. Er zit immers nu (zo lijkt het van buiten) een schuimlaag met wat bruine vlekken op het bier. Wat is beter? Overhevelen met tapkraan op de emmer er zorgen dat het schuim achter blijft in de emmer? Of overhevelen met een slang vanuit de emmer? In het geval van een slang, moet ik deze op de bodem van de emmer houden? Zo ja, dan komen er gezonken gistingscellen etc in mijn mandfles. Of moet ik de slang iets boven de bodem houden? Door de schuimlaag op het bier is dit namelijk wel lastig, en wanneer stop je met overhevelen? Het antwoord heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden (ook niet in mijn beginnnersboekje "Hoe brouw ik bier"). Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
Re: Hoe hoofdgisting overhevelen naar mandfles?
« Reactie #1 Gepost op: 03-10-2012 10:40 u »
Ik doe het zelf altijd met een slang aan het kraantje van de gistingsvat. Vele hier hebben iets tegen die kraantjes, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik ben dan ook pas 25 brouwsels onderweg.

De slang op de bodem van de mandfles laten uitkomen om zuurstofinslag te voorkomen. Zoveel mogelijk prut (bezonken en drijvend) in het gistvat laten en niet mee in de lagerfles nemen.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2012 10:52 u »
Bedankt voor je antwoord. Maar aangezien het kraantje al die tijd al op de emmer zit, zou het tuitje van de kraan dan niet van binnen vies zijn? Wordt lastig schoonmaken anders.

Offline bertarna

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2012 11:03 u »
Het eerste beetje waar nog gist meekomt er uit laten lopen, zal nooit veel zijn, en dan pas wanneer het minder troebel is in de fles laten lopen.
Ik doe het altijd met een hevel, kraantje gebruik ik enkel om een staal van het wort te nemen en voor het bottelen.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2012 11:22 u »
Het eerste beetje waar nog gist meekomt er uit laten lopen, zal nooit veel zijn, en dan pas wanneer het minder troebel is in de fles laten lopen.
Ik doe het altijd met een hevel, kraantje gebruik ik enkel om een staal van het wort te nemen en voor het bottelen.

Dus op deze manier zorg je er ook voor dat het schuim achter blijft in de emmer toch?

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-10-2012 11:30 u »
Eens je aan het schuim komt kraantje terug dicht.
Ik vind hevel makkelijkst, gewoon net onder het schuim houden, en moest er toch schuim meekomen heb je maar de hevel omhoog te houden om te stoppen, door dat de hevel doorzichtig is zie je het op tijd he.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 03-10-2012 12:38 u »
Overhevelen met tapkraan op de emmer er zorgen dat het schuim achter blijft in de emmer? Of overhevelen met een slang vanuit de emmer?

Zolang er nog schuim op je bier ligt moet je zeker nog niet overhevelen!

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03-10-2012 12:53 u »
Zolang er nog schuim op je bier ligt moet je zeker nog niet overhevelen!

Hmm, interessant. Wanneer dan wel? Verdwijnt het schuim nadat het grootste gedeelte van het gist is uitgewerkt? Ik wil namelijk het bier overhevelen om na te gisten, niet om het daarna te bottelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 03-10-2012 13:32 u »
Hmm, interessant. Wanneer dan wel? Verdwijnt het schuim nadat het grootste gedeelte van het gist is uitgewerkt?

Het schuim verdwijnt (zakt naar de bodem) als de hoofdvergisting voorbij is. Je kunt het bier rustig een week op de hoofdgist laten staan en daarna overhevelen voor lagering/navergisting.

Offline jodehoop

• Junior lid
  • **
  • Land: es
  • Una cerveza por favor!!!
« Reactie #9 Gepost op: 03-10-2012 13:38 u »
De schuim op het wort zal voor een grootdeel verdwijnen als het wort echt is uitvergist.
Als je wil gaan lageren zou ik overhevelen (ik doe het met een hevel slang) net voor de gisting geheel is gestopt. In je lager fles gaat de gisting dan nog wel iets door maar zorgt zo ook dat de zuurstof (en ook bacterien) uit de fles worden verwijderd en dus heb je minder kans op infecties.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03-10-2012 16:58 u »
Het kan toch geen kwaad om vanavond even in de emmer te kijken? Ik zou dit graag zo lang mogelijk willen uitstellen. De emmer is namelijk wit. Ik kan van de buitenkant van de emmer wel zien dat er een aantal centimeters boven het bier een bruine rand zit. Dus ik vermoed dat daartussen schuim zit. Echter kan ik niet zien of dit schuim er nu daadwerkelijk zit of dat het is ingedaald.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 03-10-2012 17:20 u »
Het antwoord heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden

Echt? Waar en hoe heb je gezocht? ???
Ik dacht eerst namelijk dat dit een vervolg op een lopend topic was... :-\

On-topic:
Is er activiteit?
Hoe lang zit het in het vat?
Hoeveel wort van welk SG hebben we het over?
Hoeveel gist heb je toegevoegd?
:gistsmile:

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 03-10-2012 17:25 u »
Waar en hoe heb je gezocht? ???
Ik dacht eerst namelijk dat dit een vervolg op een lopend topic was... :-\

Internet an sich, dit forum, boek wat ik heb. Precifiek iets over de manier van overhevelen van de hoofdgisting naar nagisting ben ik nog niet echt tegen gekomen. Wat ik tot nu toe tegengekomen ben, is vrij algemeen. Maar ik ben ook nieuw dus misschien ontbreekt het mij in de juiste zoekopdrachten?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #13 Gepost op: 03-10-2012 17:33 u »
Hevelen kan met een hevel of met het kraantje.
Ht idee achter hevelen is dat je het grootste deel van de gist achterlaat in je hoofdgistingsvat.

Trouwens nog een leuk filmpje over hevelen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 03-10-2012 21:24 u »
Specifiek iets over de manier van overhevelen van de hoofdgisting naar nagisting ben ik nog niet echt tegen gekomen. Wat ik tot nu toe tegengekomen ben, is vrij algemeen. Maar ik ben ook nieuw dus misschien ontbreekt het mij in de juiste zoekopdrachten?

Dit komt denk ik omdat de ideen hierover nogal uiteenlopen. Sommigen zweren bij nooit overhevelen, anderen bij altijd overhevelen. En het moment waarop varieert ook. Er zijn er die eerst het bier helemaal uit laten gisten en anderen die overhevelen als er nog wat activiteit is.
Het mooie is dat het in alle gevallen bier wordt.

Mijn visie is dat je het beste altijd kunt overhevelen om te voorkomen dat smaakafwijkingen krijgt doordat je het bier lang in contact laat staan met heel veel gist. Om het ontstaan van een oxidatiesmaak voor te zijn geef ik de voorkeur aan om over te hevelen als er nog een heel klein beetje activiteit is. In de fles/vat waarin je overhevelt is dan nog wat koolzuurontwikkeling waardoor het bier beschermd is tegen zuurstof. Er is dan ook nog wat gist aanwezig die diacetyl (een stof met een boterachtige smaak) kan afbreken.

En ja, Robin heeft gelijk. Het onderwerp is al heel wat keren voorbij gekomen.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 03-10-2012 21:46 u »
En ja, Robin heeft gelijk. Het onderwerp is al heel wat keren voorbij gekomen.

Mijn excuses daarvoor.

Ik heb zojuist een meting gedaan:

Begin SG 1052
SG nu: 1015

Volgens de schattings berekening zit ik al op 5% alcohol. Doel is rond 5.5%. Is het alcohol percentage niet al wat hoog? Er is nog steeds activiteit na bijna bijna 5 dagen. Het bier ruikt al goed maar smaakt nog vrij bitter. Smaak komt wel goed denk. Ik gok het erop om morgenavond te gaan overhevelen naar een mandfles.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 03-10-2012 21:58 u »
Volgens de schattings berekening zit ik al op 5% alcohol. Doel is rond 5.5%.
Met bottelsuiker zal het in de fles op circa 5,5 % uitkomen als het nu al is uitvergist.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 03-10-2012 22:40 u »
Met bottelsuiker zal het in de fles op circa 5,5 % uitkomen als het nu al is uitvergist.

Maar het geheel lijkt nog niet helemaal uitgegist. Waarschijnlijk kom ik iets hoger uit. Niet erg.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 04-10-2012 23:04 u »
Zojuist de emmer overgehevelt met een slang. Prima methode. Er dreven alleen wat bruine vlokken op het bier. Neem aan dat het hopharsen zijn? Bier is nog steeds erg bitter en SG is al gedaald naar bijna 1012. Vraag is of de nagisting nog zin heeft. Wellicht wordt de smaak nog wat beter en wordt het geheel wat lichter en helderder van kleur. Ga het de komende weken in de gaten houden. Mandfles staat op zolder waar het ongeveer 19 graden is.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-10-2012 09:31 u »
Nagisting heeft zeker zin. Je weet immers nog niet of het bier al is uitvergist.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05-10-2012 12:32 u »
Voor de zekerheid toch maar even een foto om te checken of dit er normaal uitziet. Er dreven wat bruine vlokken op het bier. Zie foto. Kan dit kwaad? Geen idee wat het is. Het is vrij bruin in vergelijking met de hopharsen(?) aan de zijkant van de emmer

In de mandfles ziet het er nu zo uit:

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-10-2012 12:41 u »
Ik denk restanten van de schuimlaag die gevormd word tijdens de gisting, ik zie nog veel klonters gist zweven, ik wacht altijd tot die naar de bodem gezakt zijn voor ik overhevel

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 05-10-2012 13:24 u »
Ik denk restanten van de schuimlaag die gevormd word tijdens de gisting, ik zie nog veel klonters gist zweven, ik wacht altijd tot die naar de bodem gezakt zijn voor ik overhevel

Omdat ik niet zeker wist wat het was, heb ik uit 'angst' het bier maar alvast overgeheveld. Deze klonten heb ik in de emmer achtergelaten.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 05-10-2012 14:03 u »
Je kunt wel beter je fles in de mand laten (voor de stevigheid), de fles aan de hals optillen schijnt al gesneuvelde flessen (en erger) tot gevolg gehad te hebben.
Het lijkt of je fles in de woonkamer (of zo) staat, beschermen tegen licht is dan wel aan te raden.

Offline stp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 05-10-2012 14:49 u »
Je kunt wel beter je fles in de mand laten (voor de stevigheid), de fles aan de hals optillen schijnt al gesneuvelde flessen (en erger) tot gevolg gehad te hebben.
Het lijkt of je fles in de woonkamer (of zo) staat, beschermen tegen licht is dan wel aan te raden.

Bedankt voor de tip. Maar op de achtergrond staat de mand. Dit was puur voor het foto momentje  ;) Hij staat nu op zolder waar het een paar graden kouder is en donker.