s7: Moaneschien

Gestart door seed7, 02-10-2012 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7



De tekst zal over een jaar, als het bier klaar is, wel aangepast worden, zit aan een smaakomschrijving te denken. De afbeelding heb ik jaren geleden met POV-Ray gemaakt.

Ingo

Adbrouwt

Sfeervol en de tekst geschreven als een gedicht. En toch alle info erop :groots:

seed7



Moaneschien's Rustiek, een bier dat de
sfeer van het Twentse platte land vangt.
Het coulissenlandschap met hier en daar
een imposante stramme eik eenzaam in
het veld. Een bier dat gebrouwen had
kunnen zijn op de deel van een van de
vele boerderijen. Gebrouwen met wilde
gisten van het land, met gewone en licht
geroosterde pils- en muenchnermout.
Om de smaak te versterken wordt een
deel van het wort tot stroop ingekookt en
weer aan het jongbier toegevoegd. Het
bier heeft een start SG 1,050 een
bitterheid van 30 IBU en een warme amber
kleur van 34 EBC. Het alcoholgehalte is
minimaal 5,2%.

Ingo


Adbrouwt

Toch weer een tikfout gevonden. Rustiek moet natuurlijk Rust eik zijn.

Deze kan zeker meedingen naar de crematorium top tien dranken. Ik zou hem drinken op mijn eigen begrafenis als ik me niet te stijfjes zou voelen.

seed7


seed7

Als ik morgen er aan toe kom om te brouwen:



Ingo

William

Citaat van: seed7 op 16-09-2013  20:32 uAls ik morgen er aan toe kom om te brouwen:

Lekker! Met dat SG zou ik gaan voor 99 IBU en 33 EBC hoewel met 100% munich SG en kleur natuurlijk gekoppeld zijn.

seed7

Citaat van: William op 16-09-2013  20:34 uLekker! Met dat SG zou ik gaan voor 99 IBU en 33 EBC hoewel met 100% munich SG en kleur natuurlijk gekoppeld zij

Ja :) die 99 gaat zeker lukken (theoretisch).

Zit er aan te denken om de 2e afloop in te koken tot stroop en bij de eerste te doen en dan wordt alles anders.

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 16-09-2013  20:43 uZit er aan te denken om de 2e afloop in te koken tot stroop en bij de eerste te doen en dan wordt alles anders.

Dat is leuk om te doen. Dat heb ik ook ooit eens gedaan als een voorloper op een steinbeer (wat er uiteindelijk nooit van gekomen is).

RobinB

Citaat van: seed7 op 16-09-2013  20:32 uAls ik morgen er aan toe kom om te brouwen:

Ondergistend of bovengistend?
Dat zal een hele hap worden, me dunkt!
Wel lekker!

seed7

Citaat van: RobinB op 17-09-2013  08:56 uOndergistend of bovengistend?
Dat zal een hele hap worden, me dunkt!
Wel lekker!

US-05, maar zou een ondergister dat "verkraften"? Op zich wel een interessante om eens te doen.

Ingo

RobinB

Ja, dan wordt het denk ik zoiets als de EKU 28?
Moet je wel eentje hebben met een hoge alcoholtolerantie.

Pannenkoek met stroop, al zal dat met de US05 niet veel anders zijn. ;)

seed7


seed7


seed7


Adbrouwt

Ingo, wederom een mooi etiket. Mooi strak en toch sfeervol. Je bent nog aardig in de herfstsfeer. :gistsmile:  Waarom niet ook de gebruikte gist vermelden?

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 28-12-2013  17:44 uJe bent nog aardig in de herfstsfeer. :gistsmile: 

zat snipverkouden naar het fantastische weer te kijken en kreeg inspiratie. Het bier is eind september tijdens een brouwdemonstratie, op een wijngoed, gebrouwen en begint nu pas te smaken. De gist was W34/70 (had er niet aan gedacht het er op te zetten).

Ingo

seed7



Een maand geleden gebrouwen. Geen weizen, te Belgisch, eerder een "milde saison". Heeft iets zoetigs met een doordrinkbaarheid als ranja.

Ingo

Twentse Schapekop

Citaat van: seed7 op 16-09-2013  20:32 uAls ik morgen er aan toe kom om te brouwen:



Ingo
Deze net op... mag ik het recept?  :proost:

seed7

Vast lekker geslapen :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMuenchner Strong Ale
Brouwdatum
BiertypeBarley Wine
Volume10,6 l
Begin SG1,111 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)106 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Enschede0,07 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC90,9 %
0,500 kgGekarameliseerde WortZelf gemaakt150 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg
73,0 °C15 min.60 min.4,2 l/kg

Een mooie gelegenheid om resten hop op te maken,

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47,7 gFugglebellen5,0%60 min.43,8 IBU
15,3 gNorthern Brewerpellets8,5%60 min.26,2 IBU
14,4 gTettnangerbellen3,5%60 min.9,2 IBU
9,9 gMagnumbellen14,9%60 min.27,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist
1 gDanstar CBC-1bottel bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,028 SG
Alcoholgehalte gebotteld11,1 vol.%

Ca. 3 weken gelagerd op kersenhouten snippers 40 g, 20 min in de oven bij 180 °C.

De US-05 had er op de fles geen zin meer in, met een "neusdruppelaar" een druppeltje gehydrateerde CBC-1 per flesje. Binnen een week op druk.

Voor koken eerst de benodigde 15 liter gefilterd. Daarna nog eens 10 liter gewonnen en deze in drie pannen ingekookt tot "siroop" dit eind koken aan het wort toegevoegd. Zo kwam ik wonderbaarlijk op het gewenste SG van 1,111 (meer geluk dan wijsheid).

Wat ik her en der lees is dat dit soort bieren ook best wel wat tannines kunnen gebruiken en dus baat hebben bij grote hoeveelheden lage alfa hop die lang mee kookt.


Ingo

seed7

Drie  werken in progressie (WIP's), de bieren zijn nog niet gebrouwen dus de ontwerpen kunnen nog even lageren en dan gaan ze vast wel weer op de schop.







Ingo

Herman

Mooie etiketten!



In de Moaneschien, in de Moaneschien, klom ik op 'n trappie noar 't roamkozien...

Adbrouwt

Mooi etiketten Ingo, na lang zoeken heb ik je logo in etiket twee gevonden, briljante plek alsof het zo hoort. Na nog langer zoeken in etiket 3 de barley wine nog steeds niets kunnen vinden. Ik geef het op.... waar is het logo verstopt?  :weetniet:

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 01-01-2014  23:20 uIk geef het op.... waar is het logo verstopt???  :weetniet:

Sorry Ad, zit er nog niet in. Dit etiket vraagt zoveel van Inkscape dat alle ventilatoren continu op 100% staan, evenals een hele batterij processoren. Inkscape crash na ongeveer iedere handeling :( Het logo wil(de) ik als ruis in de achtergrond verwerken.

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 01-01-2014  23:51 uDit etiket vraagt zoveel van Inkscape dat alle ventilatoren continu op 100% staan, evenals een hele batterij processoren. Inkscape crash na ongeveer iedere handeling :(

386 met Windows 3.11?  ;D ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.