Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuur (ge´nfecteerd) bier hoe te bewaren?  (gelezen 4492 keer)

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Land: nl
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
Zuur (ge´nfecteerd) bier hoe te bewaren?
« Gepost op: 31-10-2012 21:16 u »
Ik heb ook de pech gehad om in een giststarter, Belgian Ardennes, een infectie te hebben. In totaal drie vergistingen die effect gehad hebben van de melkzuurbacterie. De eerste batch was een duvel kloon dus niet te bitter en hier is het zuurtje aanwezig maar niet storend als je ervan houd. De pH was 3,65.
Twee batch een D-IPA knal bitter en hier valt het zuurtje geeneens op de pH is 4,0.
Dan de laatste batch voordat ik het ontdekte was 25 liter karmeliet kloon. Dit bier is helemaal uitvergist maar zo zuur dat je mond samentrekt. De pH is dan ook 3,45.
Nu sta ik voor de keuze om het bier te lageren in 2 X 12,5 liter lagering flessen van groen glas of alles te bottelen en te kijken hoe de smaak evalueert.
Als ik lager kan ik in het voorjaar altijd nog kersen toevoegen en een kriekenbier proberen te krijgen.
Wat is jullie ervaring / advies.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zuur( ge´nfecteerd) bier hoe te bewaren ?
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2012 21:28 u »
Zuur bier wordt vaak prettig van smaak als je heel lang wacht.

Zuur en bitter gaan niet zo goed samen. Die batch zou ik weggieten...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Zuur( ge´nfecteerd) bier hoe te bewaren ?
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2012 21:36 u »
Dan de laatste batch voordat ik het ontdekte was 25 liter karmeliet kloon. Dit bier is helemaal uitvergist maar zo zuur dat je mond samentrekt. De pH is dan ook 3,45.

Naast lang lageren, zoals Jaques al aangeeft, zou je ook kunnen proberen het bier voorzichtig wat aan te zoeten met niet vergistbare suikers (Cocacola bijvoorbeeld heeft een pH van ~2,5) zodat je het samentrekkende wat kwijt raakt...

s7.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Zuur( ge´nfecteerd) bier hoe te bewaren?
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2012 22:55 u »
Lang lageren brengt in dit geval niet zoveel op. Indien alle infecties melkzuur infecties zijn en je wilt ze niet weggooien 9Kan altijd nog) Zou ik ze bottelen op groeten 0,75 groene flessen en lang laten liggen (Minstens 2 jaar) is het daarna nog ondrinkbaar..dan is weggooien zeker een optie.

Zuur en bitter gaan niet zo goed samen. Die batch zou ik weggieten...

Niet te snel, je zei ook dat zuur en donkere mouten niet goed samen gaan... daarin moet je je echter geheel ongelijk geven! Ook een snoeibittere IPA die verzuurd is kan na verloop beter worden omdat de bitterheid na verloop van tijd ook afneemt. Oftewel dit zijn tijdrovende langslopende maar zeker interessante projectjes...

Maar je moet het geduld en de ruimte ervoor willen vrijmaken... :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2012 23:09 u »
Zuur en mouten die een moutbitterheid geven gaan nog steeds niet echt goed samen voor mijn smaak. Zuur en donkere caramouten is inderdaad een ander verhaal.

Heel zuur en heel bitter is ook niet zo'n beste combinatie is mijn ervaring. Noem maar eens een commercieel bier waarbij dit een smakelijke combinatie is.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2012 23:22 u »
Blenden? ehm steken, of hoe noem je dat bij bier?

s7?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2012 23:29 u »
Heel zuur en heel bitter is ook niet zo'n beste combinatie is mijn ervaring. Noem maar eens een commercieel bier waarbij dit een smakelijke combinatie is.

Niet commercieel, maar als je je bier lang gaat bewaren voor consumptie kan het geen kwaad omdat de bitterheid dan af gaat nemen en het zuurtje zachter gaat worden... :proost:

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2012 01:17 u »
Ik weet de allerbeste manier om zo'n bier te bewaren. Fles op de kop en het riool in. Het leven is te kort om slecht bier te drinken.  ^-^

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2012 08:11 u »
Niet vergistbare suikers (Cocacola bijvoorbeeld heeft een pH van ~2,5)

De suikers in cocacola zijn volledig vergistbaar.
ZÚker voor verzuring gerelateerde microorganismen (maar ook gewone biergist).

De pH van de cola zelf wordt deels verdund, deels weggebufferd dus zal geen rol van betekenis spelen.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #9 Gepost op: 01-11-2012 08:35 u »
Je kunt ook nog een batch bier maken, met weinig IBUs en dan blenden.

Ik weet de allerbeste manier om zo'n bier te bewaren. Fles op de kop en het riool in. Het leven is te kort om slecht bier te drinken.  ^-^
Dat is als je niet van zuur bier houdt, maar ik heb geleerd het te waarderen. Ook vind ik het erg interessant om de ontwikkeling van zo'n bier te volgen. Bieren die ik niet lekker vond zijn soms na 6 of 12 maanden erg verrassend drinkbaar!

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #10 Gepost op: 01-11-2012 08:51 u »
Dank voor de input. Ik denk dat ik de helft ga bottelen in grote flessen,moet ik wel op de kop tikken, en de ander helft laat staan om te rijpen en daar kersen aan toe ga voegen.
En als het niks uit gehaald heeft dan kan weg gooien altijd nog. Gelukkig heb ik er plaats voor.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-11-2012 17:00 u »
Gelukkig proef je het bij de DIPA niet ;-)
Dat is de eerste winst!

En de rest zou ik zeker bewaren (als je er de ruimte voor het natuurlijk)

ga bottelen in grote flessen,moet ik wel op de kop tikken
Zelf hou ik wel van deze flessen, en je kan er ook zo makkelijk aan komen, die hoef je echt niet te kopen...
Ga eens langs bij:
a) trouwlocaties
b) dure restaurants waar veel bedrijven komen
c) scholen of kinderfeest locaties - kinder "champagne" flessen zijn wat lichter maar zeker goed te gebruiken!
    Zelf ga ik regelmatig na de paas / kerst en andere vieringen even langs de school en
    help ze met het weg brengen van het glas voor de glas bak  >:D

Tags: