Probleem: weizen wordt grauw

Gestart door citrasimcoe, 01-10-2012 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Begin deze zomer heb ik een weizen gebrouwen, ons 7e brouwsel. 50% pilsmout, 50% tarmemout en Mittelfruh hop. Munton's korrelgist.

Het bier was mooi geel en als je 'm volledig uitschonk werd ie troebel zoals het hoort. Iedereen vond dit bier heerlijk dus het werd gretig gedronken in de zomermaanden.

Nu zijn we een paar maanden verder en valt ons op dat het bier minder geel is en een beetje grijs/grauw is geworden. De schuimlaag is nog steeds goed. Hij heeft een beetje een bijsmaakje gekregen die wij omschrijven als metaal of karton. We hadden hem dus beter meteen op kunnen drinken toen ie nog zo lekker was :)

Wat kunnen we hiervan leren? Is dit oxidatie of zo?

Oscar

Citaat van: Aart op 01-10-2012  22:49 uWat kunnen we hiervan leren? Is dit oxidatie of zo?

Dat zou heel goed kunnen, maar dat komt dan wel erg snel... Oxidatieprodukten maken een bier donker  :nut:

Gerb

Hoeveel gist zit er in de fles? Als gist langere tijd zonder voeding moet stellen gaat de gist afsterven. Er worden dan wat bijsmaakjes gevormd die gistig of bouillonachtig kunnen zijn. Naar mijn ervaring verandert de kleur van het gistdepot dan ook.

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 01-10-2012  23:16 uDat zou heel goed kunnen, maar dat komt dan wel erg snel... Oxidatieprodukten maken een bier donker  :nut:
Maar zorgt oxidatie voor een bruine kleur of een grijs / grauwe kleur?
Normaal zou dat meer maanden na bottelen duren voordat het gebeurt?

Citaat van: Gerb op 02-10-2012  07:59 uHoeveel gist zit er in de fles? Als gist langere tijd zonder voeding moet stellen gaat de gist afsterven. Er worden dan wat bijsmaakjes gevormd die gistig of bouillonachtig kunnen zijn. Naar mijn ervaring verandert de kleur van het gistdepot dan ook.
De bijsmaak zou ik niet omschrijven als bouillon-achtig. Er zit (zoals bij al onze bieren) een laagje wit plakkerig gist op de bodem van de flessen. Maar ook bij helder uitschenken (zonder depot) is het bier minder geel dan eerst.

Hoppenbrouwers

Kun je er dan beter voor zorgen dat je zo min mogelijk gist in het bier hebt zitten om het lang te bewaren? Of heeft dit hier niets mee te maken?

Gerb

Met minder gist krijg je minder last van bijsmaakjes door gist die uit elkaar valt inderdaad. Door bijvoorbeel te hevelen kan je ervoor zorgen dat je al een stuk minder gist in de fles terecht komt.

citrasimcoe

Citaat van: Gerb op 02-10-2012  20:57 uMet minder gist krijg je minder last van bijsmaakjes door gist die uit elkaar valt inderdaad. Door bijvoorbeeld te hevelen kan je ervoor zorgen dat je al een stuk minder gist in de fles terecht komt.
We hebben overgeheveld vlak voor het bottelen, na zo'n 18 dagen vergisting. We hebben dus niet apart na de hoofdgisting overgeheveld. Zou dat de oorzaak zijn?

citrasimcoe

Citaat van: Aart op 01-10-2012  22:49 uNu zijn we een paar maanden verder en valt ons op dat het bier minder geel is en een beetje grijs/grauw is geworden. De schuimlaag is nog steeds goed. Hij heeft een beetje een bijsmaakje gekregen die wij omschrijven als metaal of karton. We hadden hem dus beter meteen op kunnen drinken toen ie nog zo lekker was :)
Heel vreemd, maar afgelopen week dronk ik dit zelfde bier weer met vrienden en nu was de kleur toch wel normaal. Naast een commerciele weizen zag ie er ook niet afwijkend uit. Dus die eerdere observatie lag misschien aan het licht of zo...  :weetniet:

Ook de gemelde smaakafwijking was nu er nu niet. Het is toch soms wel erg subjectief en moment-afhankelijk wat je proeft.
Maar ik was blij dat er eigenlijk geen probleem was!  :biersmile:

RobinB

TL- of LED-licht?
Die hebben nl een beperkt spectrum en daarmee andere kleurweergave. :)

citrasimcoe

Citaat van: RobinB op 09-10-2012  22:14 uTL- of LED-licht?
Die hebben nl een beperkt spectrum en daarmee andere kleurweergave. :)
Ja weet niet, beetje vaag zwak licht. Gecombineerd met een kritische bui  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.