Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Hoe wordt er gekeken naar brouwen met extracten?

Extract? Da's géén brouwen!
6 (24%)
Te simpel...
2 (8%)
Nooit gedaan.
7 (28%)
Niet te drinken...
0 (0%)
Ooit ook zo begonnen!
8 (32%)
Zo brouw ik ook, werkt uitstekend!
1 (4%)
Ik werk met bierblikken.
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: Extracten  (gelezen 8870 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Extracten
« Gepost op: 10-01-2005 20:52 u »
Hallo brouwers,

Ik hoor (lees dus) dat veel brouwers aan het maischen en schroten zijn. Nu zegt mij dat niet zo veel en ben ik benieuwd of er veel mensen zijn die "anders brouwen".

M.vr.gr.
Menno

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Extracten
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2005 21:13 u »
Ik ben ook begonnen met extract. In feite: Bierpakket>vloeibaar moutextract (zelf hopkoken)>maischen.

Er zat een bepaalde bijsmaak aan alle extractbrouwsels, óók die met Wyeast gist, die bepaald onaangenaam was en die ik sinds het maischen niet meer heb geproefd. Ik begrijp nog altijd niet waar 'm dat in kan zitten. Kennelijk is het 'maischproces' van de extractfabrieken nogal anders dan dat van ons.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2005 21:22 u »
Het verschil tussen het brouwen met moutextract en mout is als het verschil tussen soep maken met een bouilonblokje of met  soepvlees. Het smaakt alle twee, alleen is de ene net iets lekkerder dan de andere (zeker als je een goede slager hebt).

:degroeten: Jacques

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2005 01:51 u »
Als reactie wil ik toch even dit onderwerp onder de aandacht brengen waaruit blijkt dat zelf simpel poeder door een jury gewaardeerd kan worden.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1310.0.html

Volgens mij is het gebruik van moutextract dus toch wel interessant (alleen zo duur) ,en niet te vergelijken met het gebruik een (al danniet gehopt) bierpakket waarin het mengsel reds gemaakt is.

:degoeten:

Wim

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2005 13:37 u »
Hoi Wim,

Ik scheef toch dat ze alle twee smaken. Moutextract is geen inferieur product, je hebt het alleen niet zo in de hand. Voor het door jou bedoelde recept kwam het perfect uit. Dat is mazzel hebben...

:degroeten: Jacques

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2005 20:25 u »
Ooit eens in 1985 begonnen met blik.
Jaren lang nooit meer iets gebrouwen.
En het brouwen pas in 2002 weer hervat.
Eerst een lager met blik, later een blik lager met een pak brinta en extra suiker en een schepje koreander. Een gemodificeerd blik dus. Mijn hemel, wat was dat bier lekker.  :duimop:
Vervolgens echt gaan brouwen. Ik baal er nog van, dat ik hier niet eerder aan ben begonnen.
Ik had al een topper kunnen zijn als ik dit toendertijd had ondekt !  :'(
Van korrel tot bier. Wat een proces !  :brouwen:
Nee, voor mij geen pakjes en blikjes meer. Het liefste zou ik het zelf mouten. misschien toch maar eens proberen  :idea:

Ik zou toch maar eens de stoute schoenen aantrekken Menno.
De voldoening is veel groter als je zelf alles doet.
Maar pas op ! De mensen hier weten het al : Het is verslavend  8)

Groetjes,

Hoppie

Offline wim

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2005 04:27 u »
Zelf mouten is leuk heel voldoenend.
Wel even wat spul nodig dus even knutselen geblazen.

:degroeten:

Wim

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2005 17:01 u »
Hoi Menno,

Ik heb nog nooit met moutextract gebrouwen en ben meteen begonnen met het "echte werk". Ik kan het verschil in smaak dan ook niet oordelen... Ik kan je wel vertellen dat het gehele brouwproces incl. schroten en maischen je bier toch een stuk persoonlijker maakt. Ik kan het je echt aanraden  :brouwen:.

Groetjes Cas

SiriS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2005 17:12 u »
Er wordt gesproken over het "echte werk" en met een denigrerende toon over moutextract. Maar moutextract kan ook als ingredient gebruikt worden in een "All Grain" bier. Denk hierbij aan Barley Wine of bier voor mannen met baarden, dan wordt het logistieke aspect wel duidelijk => 4,5kg mout/10 liter met een verhouding graan:water = 1:3 in je maisch pan. De mout stropen hebben hierbij wel mijn voorkeur boven de mout poeders.

Groet, SiriS

Offline wim

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2005 18:01 u »
En komt die voorkeur dan doordat de stroop minder lang is doorgekookt en dus "frisser" smaakt?

Wim

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2005 19:08 u »
Er wordt gesproken over het "echte werk" en met een denigrerende toon over moutextract.

Ik denk niet dat mout-extract een minderwaardig ingrediënt c.q. product is. Velen gebruiken het voor de giststarter, voor het bottelen en en als volwaardig ingrediënt tijdens het brouwen (net zoals Siris al aangeeft). Het is niet ondenkbaar dat de kwaliteit van sommige moutextracten beter is dan het wort verkregen na het reguliere maischproces.

Ik denk wel dat het brouwen van bier leuker, uitdagender en ambachtelijker is, wanneer je gebruik maakt van gewone mout. Verder zijn er ook veel meer moutsoorten verkrijgbaar dan moutextracten waardoor je makkelijker kan varieren en een eigen touch kan geven aan het bier. Zoals jaques al aangeeft, moutextract is als een boullion blokje... 

Groetjes Cas

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2005 19:28 u »
Citaat
Er wordt gesproken over het "echte werk" en met een denigrerende toon over moutextract

Met het echte werk wordt het echte ambachtelijke ( Biologische ) werk bedoeld waarbij alle facetten aan de orde komen die het hobbybrouwen zo interresant maakt.
Er wordt niet degrerend over de grondstoffen alzodanig gesproken. Alhoewel moutextract niet kan tippen aan verse mout.

Als het hobbybrouwen wordt gereduceerd tot 1 stap dmv half-fabrikaten, kan ik net zo goed mijn bier in de supermarkt gaan halen. Deze is wel tot stand gekomen middels het echt "echte werk" te weten; Hop en moutextracten en chemische hulpmiddelen.

Grt,

Hop

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2005 19:30 u »
Hey Cas,

We waren tergelijkertijd aan het editten ha ha.
Wij denken er exact hetzelfde over.  ;)

Groetjes,

Hoppie

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2005 19:45 u »
hahaha wel heel toevallig! ik denk dat vele mede-forummers overigens direct hetzelfde denken  ;).

Groetjes Cas

Offline wim

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2005 21:23 u »
toch weet ik niet of ik het met Hoppie eens ben hoor over het niet kunnen tippen van extract aan het echte werk.
Wel dat het zelf brouwen het leukst is.

Maar nieuwe technieken en vooruitstrevend brouwen hebben ervoor gezorgd dat het bier nu is zoals we het kennen (hop zat er ooit niet/nauwelijks in endoor de wijze van vergisitng proefde het waarschijnlijk allemaal als iets wat richting een geuze gaat.

Alles zelf doen kan gewoon niet, ik heb niet de kennis of het land om graan en hop te verbouwen. Mouten gaat nog wel, maar ook dit laat ik liever aan de mouter over want dan is bier reproduceerbaar.

Dus als je vergelijking van het soepkoken even aanhoud dan maken wij mbv een been en verse groenten een soep. om daar ter smaakversterking een blokje bruiden bij te mikken is niet erg.
Bij groente uit blik licht bij mij de grens daar komt namelijk helemaal niets meer bij kijken. En zo is het ook met bier.
Een flesje kopen is gelijk aan een soepje in een restaurant
Een gehopt extract bereiden staat gelijk aan een zakje of blikje soep maken
gebruik maken van extracten (zowel mout als hop) icm met mout of alleen is gelijk aan soep met een been en groenten koken.
In de VS is het moutextractbrouwen groot. En mi kan je er flink mee varieren alleen moet je dan wel iets van geschrootte mout erbij doen, voor de reproduceerbaarheid of het testen van bijvoorbeeld het effect van een bepaalde hop of gistsoort is een bier koken van extract wellicht beter wegens het gelijke utgangspunt.

Wat ik me echter wel heel goed voor kan stellen is dat de poederextracten veel verliezen qua smaak omddat het een soort "drooggekookte" wort is en daarmee zou het dan dus weer wel een inferieur product zijn geworden.

Wim

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2005 21:54 u »
Ik vraag me af of alle moutextract die wij kunnen krijgen gefabriceerd is met bier in het achterhoofd als eindprodukt. Ik weet wel, dat er in de voedingsindustrie moutextract wordt gebruikt voor van alles en nog wat, en dat je zou kunnen denken dat de meeste producenten zich daarop zullen richten. Weyermann maakt wel speciale brouw-extracten. Maken mouterijen zoals Dingemans ook extract? Wie is de fabrikant van de extracten die bij Brouwland op de plank liggen? De Leidse fabriek waar ik destijds vloeibaar extract kocht (ik ben de naam kwijt), maakte dat spul in elk geval niet speciaal voor brouwers.

Wordt er echt 'gemaischt' in de moutextractfabriek? Naar welke verhouding suikers word er dan gestreefd? Worden er misschien enzymen gebruikt voor maximale opbrengst? Hoe zit het met de eiwitten? Het 'eiwitvrij' dat op de verpakking staat is volgens mij maar zeer betrekkelijk. Hoe lang wordt er gekookt? Houdt men rekening met oxidatie of is dat voor die markt van minder belang?

Is er hier iemand die iets meer weet te vertellen over de fabricage van het moutextract dat wij gebruiken? We zouden wel wat meer info kunnen gebruiken als we iets zinnigs willen zeggen over de geschiktheid van het spul voor brouwen.

Ik weet dat ik een oplossing van moutextract lang niet zo fris en lekker vind smaken als zelfgemaakt wort, en dat de bieren die ik ermee heb gebrouwen iets heel kenmerkends hadden dat niet zo lekker was. Dat is lastig nader te omschrijven. Het zou oxidatie kunnen zijn. Maar ik heb altijd één type extract gebruikt en ik kan dus niet zeggen dat dat zou gelden voor elk ander type extract. In de extracten van Weyermann zou ik bijvoorbeeld meer vertrouwen hebben.

Voor mij is het dus niet langer een volwaardig produkt om bier mee te maken. Waarbij ik moet zeggen dat ik destijds erg genoten heb van (het maken van) die minder-lekkere biertjes! Maar maischen is inderdaad veel leuker (hoewel gruwelijk veel werk) en levert althans voor mij ook veel lekkerder bier op. En toch ook wel meer voldoening. Het ontstaan van de zoetheid uit die melige pap maakt me toch altijd weer enthousiast!  :brouwen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2005 22:01 u »
Citaat
Maar nieuwe technieken en vooruitstrevend brouwen hebben ervoor gezorgd dat het bier nu is zoals we het kennen (hop zat er ooit niet/nauwelijks in endoor de wijze van vergisitng proefde het waarschijnlijk allemaal als iets wat richting een geuze gaat.

Hier ben ik het zeker mee eens.
Naar mijn weten is het vervaardigen van hooggistend bier compleet anders als 100 jaar geleden.
In die tussentijd is de kennis verloren gegaan.
Zo ik weet is het hobbybrouwen over komen waaien uit Engeland. En via die omweg is weer kennis terug gekomen naar de zelfbrouwers in de lage landen. De grote laaggist-bier producerende jongens hebben 80 jaar de boel geheim gehouden. Nu gaat het met een stroomversnelling. Hobbybrouwers gaan op de profesionele toer. De Kennis wordt toegespitst op de Nederlandse en Belgische bieren met nieuwe ondekkingen en uitvindingen.

Maar toch ben ik er van overtuigd dat nieuwe technieken hand in hand kunnen gaan met ouderwetse ambacht en tradities.

Natuurlijk is moutextract logistiek meer verantwoord. Maar het is een compromis.
Maar er zijn ook moderne inzichten die beslist niet onderdoen, en toch in een klassiek proces passen. Bijvoorbeeld de ideale giststarter.

Groetjes,

Hoppie

Offline wim

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2005 22:23 u »

Maar toch ben ik er van overtuigd dat nieuwe technieken hand in hand kunnen gaan met ouderwetse ambacht en tradities.

En hier ben ik het weer mee eens.

Wim

Offline Hermax

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik denk... denk ik.
    • Hermax Music
« Reactie #18 Gepost op: 28-01-2005 10:16 u »
Ook ik ben ooit begonnen met van die blikken. Daarna overgeschakeld met extract omdat je dan toch al iets meer vat hebt op het recept. De volgende stap is nog steeds het doel maar wegens tijd- en vooral plaatsgebrek ben ik nog altijd blijven 'hangen' in de moutextract-fase. Het geeft bevredigende resultaten maar als je zelf gaat maischen gaan er weer veel meer mogelijkheden open. Ik heb het al enkele malen bijgewoond, dit proces, en het is beslist aan te raden om het te proberen want moeilijk is het echt niet. Ik wacht vol ongeduld tot ons nieuwe huis klaar is want dan kan ik eindelijk eens echt aan de slag.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 03-02-2005 09:42 u »
Hebben we het nu over moutextractpoeder, of 'wortsiroop'? :proost:

Ik denk dat de blikken ideaal zijn om te starten. Je moet dan als starter al zoveel in de gaten houden. De smaak is inderdaad minder.
Voor wat betreft moutextractpoeder. Ik gebruik het voor mijn giststarters. En eerlijk gezegd nergens anders voor. Ik denk vanuit sentimentele gedachten en (wat overdreven) ambachtsdrang.
De eerste prijs van het ONK 2004 was een bier met moutextract, net als Chimay (gebruikt volgens het etiket ook moutextracten), dus het argument dat je met moutextract geen lekker bier kan brouwen is volgens mij onzin. JE bent, vanwege de verscheidenheid van moutextratpoeders wel meer beperkt in  smaakvariatie.

Edwin

Tags: moutextract