De kroonkurk: de hoparoma boosdoener

Gestart door NewLine, 27-09-2012 08:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Misschien dat dit al redelijk algemene kennis is, in elke geval voor mij was het nieuw en verrassend.

Gelezen in BYO:
Blijkbaar is de standaard (US?) kroonkurk (eigenlijk het witte plasticje) een zeer goede hoparoma-absorbeerder.
Op een andere site las ik dat in een paar weken 2/3 van het hoparoma in de kroonkurk kan verdwijnen.

John

kan me haast niet voorstellen: iemand wel eens bier uit 1 batch opgesplitst en 1 deel gebotteld met de bewuste kroonkurk en ander gedeelte op fust gezet? Kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in aroma zit.

William

Citaat van: John op 27-09-2012  08:52 ukan me haast niet voorstellen: iemand wel eens bier uit 1 batch opgesplitst en 1 deel gebotteld met de bewuste kroonkurk en ander gedeelte op fust gezet? Kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in aroma zit.

Met fusten zul je meer verschillen krijgen (b.v. als gevolg van volume).

Je zou als alternatief de inlay van de kroonkurk kunnen bedekken met een stukje aluminiumfolie. Je hebt dan in ieder geval gen verschil a.g.v. volumes.

MaartenM

Aluminium folie zou ik niet doen; bier is toch wat zuur en aluminium + zuur is fout... doe maar eens wat alufolie in azijn :D

Ronald_

Maar je bier komt toch niet in aanraking met je dopje... Of is dat te makkelijk gedacht?

RobinB

Wat ik wel weet is dat de twist-off dopjes (misschien de meest gebruikelijke in de VS?) niet goed genoeg afsluiten om het hoparoma te behouden.
Sierra Nevada is bijvoorbeeld daarom over gegaan op "onze" strakkere kroonkurken. :)

McMelloW

Citaat van: MaartenM op 27-09-2012  12:42 ualuminium folie zou ik niet doen; bier is toch wat zuur en aluminium + zuur is fout.... doe maar eens wat alufolie in azijn :D
Plus het blik van de kroonkurk, dan maak je een soort batterij of een soort condensator.

McMelloW

Vorige week in het programma 'Wijn aan Gort' van Ilja Gort gehoord dat er voor wijn schroefdoppen 2 soorten kunststof binnenkanten zijn. 1 die iets kan 'ademen voor de rode wijn en 1 die luchtdicht afsluit voor witte wijn en rose. Ik kan dus voorstellen dat afhankelijk van het kunststof een kroonkurk ook iets kan ademen.

NewLine

Ja ik weet eigenlijk niet of ze in BYO nu bedoelden dat het hoparoma echt in de inlay gaat zitten of dat het via de inlay uit het flesje gaat  :weetniet:
Vermoedelijk wel het laatste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.