Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De kroonkurk: de hoparoma boosdoener  (gelezen 2896 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
De kroonkurk: de hoparoma boosdoener
« Gepost op: 27-09-2012 08:27 u »
Misschien dat dit al redelijk algemene kennis is, in elke geval voor mij was het nieuw en verrassend.

Gelezen in BYO:
Blijkbaar is de standaard (US?) kroonkurk (eigenlijk het witte plasticje) een zeer goede hoparoma-absorbeerder.
Op een andere site las ik dat in een paar weken 2/3 van het hoparoma in de kroonkurk kan verdwijnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Kroonkurken: de hoparoma boosdoener
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2012 08:52 u »
kan me haast niet voorstellen: iemand wel eens bier uit 1 batch opgesplitst en 1 deel gebotteld met de bewuste kroonkurk en ander gedeelte op fust gezet? Kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in aroma zit.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2012 11:52 u »
kan me haast niet voorstellen: iemand wel eens bier uit 1 batch opgesplitst en 1 deel gebotteld met de bewuste kroonkurk en ander gedeelte op fust gezet? Kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in aroma zit.

Met fusten zul je meer verschillen krijgen (b.v. als gevolg van volume).

Je zou als alternatief de inlay van de kroonkurk kunnen bedekken met een stukje aluminiumfolie. Je hebt dan in ieder geval gen verschil a.g.v. volumes.

Offline MaartenM

• Super lid
  • ĝl, ĝl og mer ĝl!
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2012 12:42 u »
Aluminium folie zou ik niet doen; bier is toch wat zuur en aluminium + zuur is fout... doe maar eens wat alufolie in azijn :D

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2012 13:05 u »
Maar je bier komt toch niet in aanraking met je dopje... Of is dat te makkelijk gedacht?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2012 13:16 u »
Wat ik wel weet is dat de twist-off dopjes (misschien de meest gebruikelijke in de VS?) niet goed genoeg afsluiten om het hoparoma te behouden.
Sierra Nevada is bijvoorbeeld daarom over gegaan op "onze" strakkere kroonkurken. :)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2012 17:11 u »
aluminium folie zou ik niet doen; bier is toch wat zuur en aluminium + zuur is fout.... doe maar eens wat alufolie in azijn :D
Plus het blik van de kroonkurk, dan maak je een soort batterij of een soort condensator.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2012 17:15 u »
Vorige week in het programma 'Wijn aan Gort' van Ilja Gort gehoord dat er voor wijn schroefdoppen 2 soorten kunststof binnenkanten zijn. 1 die iets kan 'ademen voor de rode wijn en 1 die luchtdicht afsluit voor witte wijn en rose. Ik kan dus voorstellen dat afhankelijk van het kunststof een kroonkurk ook iets kan ademen.

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2012 17:24 u »
Ja ik weet eigenlijk niet of ze in BYO nu bedoelden dat het hoparoma echt in de inlay gaat zitten of dat het via de inlay uit het flesje gaat  :weetniet:
Vermoedelijk wel het laatste.

Tags: kroonkurken