Wort eerst koelen met ijs

Gestart door Henielma, 26-09-2012 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

In de zomer is de temperatuur van het kraanwater vrij hoog waardoor het koelen met mijn zelfgemaakte tegenstroom koeler een stuk langer duurt en veel water kost.

Kortgeleden een nieuwe vriezer gekocht met daarin een ijsblokjes machine erin. Daar moet toch iets mee te doen zijn voor het wort koelen dacht ik. Laatst was ik bij de Action en viel mijn oog op een vrij grote RVS kom voor EUR 2,86

Vandaag gebrouwen en getest of het werkt. De schaal vol met ijsblokjes (zo'n 2 liter schat ik) smelt al drijvend in het nog bijna kokende wort in een minuut of 5. Hierna was de 31 liter wort minder dan 80 ºC. Dus zo'n 20 ºC afgekoeld door het ijs.

Hierna met de tegenstroomkoeler gekoeld naar 21 ºC. De koelkast mag het dan terugbrengen naar 19 ºC.

Nog een foto van de RVS schaal met ijs in het hete wort.


Pim

Is de energie die nodig is voor het maken van de ijsklonten niet duurder dan extra water wat je nodig zou hebben wanneer je je tegenstroomkoeler sneller zou laten lopen?

Henielma

Weet ik niet en maak ik me ook niet zo druk om. Ik heb zonnepanelen.  ;) Het hele energievraagstuk vind ik erg interessant en belangrijk maar dan kunnen we beter naar de grote verbruikers kijken. Auto, verwarming van het huis, isolatie en dat soort dingen.

Om energie te sparen moeten we bier bij de lokale supermarkt gaan kopen. Maar om een leuke hobby te hebben en lekker bier te kunnen drinken brouwen we zelf. Overigens komt de warmte van de diepvries in huis terecht en driekwart van het jaar moet ik toch bijstoken. Dus dat valt mee. En de warmte in het koelwater verdwijnt uit het huis en moet weer gezuiverd worden.

McMelloW

Beetje off-topic. Er wordt wereldwijd meer energie gebruikt om te koelen dan om te verwarmen  :)

toon van den broek

Hallo Henielma.
Een heel oud systeem door jou weer opnieuw ingevoerd! Maar het lijkt me voordeliger om eerst de hete wort gewoon langzaam af te laten koelen tot 60 graden en dan pas met water en/of ijsklontjes te gaan koelen. Het eerste traject van de koeling is absoluut niet infectiegevoelig. Enige nadeel is dat het brouwen wat meer tijd kost, maar ondertussen kan je dan best even een biertje drinken.
Groetjes, Toon.

RobinB

Tja, maar ivm DMS-vorming en warmtebelasting wil je juist zo snel mogelijk onder de 60-70 grc komen, in dat traject is de dompelkoeler ook het meest efficient.
Ook met een tegenstroomkoeler zou je (mist gebruik makend van een pompje) eerst kunnen "voorkoelen" door tijdens het koelen te recirculeren.
Ik denk dat dat minder energie/water kost dan de ijsblokjes maken inderdaad.

Vervolgens kan je met je tegenstroomkoeler tot (net boven) je koelwatertemp koelen.

Waar het ijs wel handig voor is, is om toe te voegen aan het wort, zodat je onder je koelwatertemp kan komen! :)

Herman

Je zou ook het koelwater van een dompelkoeler of tegenstroomkoeler eerst door het ijs(water) kunnen laten lopen, dan koel je met veel kouder water.

Henielma

Er zijn inderdaad allerlei andere manieren te bedenken en die zijn ook wel in mijn hoofd langsgekomen maar dit is er ook 1 en werkt prima en is eenvoudig.

Ik heb geen dompelkoeler dus die optie is voor mij even niet zo interessant.

Ik heb wel een pompje maar wil die niet iedere keer schoonmaken.

En ijsblokjes direct in wort gooien wat al bijna afgekoeld is ben ik niet wild van in verband met besmetting door de ijsblokjes.

Niet echt enthousiaste reacties op dit idee met ijsblokjes in een bakje. Ik ga er mee door.  :)

Herman

Moet je ook zeker doen, ik zie ook geen nadelen aan de methode.

RobinB

Het lijkt een goede methode om voor te koelen zonder pomp of dompelkoeler. :)

Henielma

Vandaag gebrouwen en het eerste deel weer gekoeld met een RVS schaal met ijs. Het bevalt me prima. Tijdens het bezinken van de hop en de eiwitten voor het hopfilteren heeft het ijs tijd om te smelten. Het wort koelt hierdoor snel af van 95 ºC naar iets van 75 ºC.

Het wort voor de Alt moest verder gekoeld worden dan wat bij mij gebruikelijk is. Koelen tot 18 ºC was op deze manier bij mij goed te doen zonder dat het veel langer duurde.

jerovan

Ik heb 2 bierspiralen  van rvs  met een lengte van 2x 12 m en diam  8.5 mm. De bierspiralen zijn aan de onderkant verbonden en staan dus in serie. Omdat het in de zomer moeilijk is om de temp van het gekookte wort naar beneden te krijgen( vanwege de hogere temp kraanwater  en het steeds kleiner wordend  temp verschil tussen wort en leidingwater naarmate het proces vordert zit ik erover te denken de 2 spiralen aan de onderzijde van elkaar los te slijpen  en er dus 2x losse spiralen van 12 m  van te maken.
Ik heb nu 2 opties. Beide spiralen in het wort maar parallel gezet dus  dubbele hoeveelheid koelcapaciteit  (en meer verbruik kraanwater)  of de spiralen in serie gebruiken waarbij een spiraal in een bak met ijswater ligt  en de andere in de gekookte wort. Een ev 3e optie  is om de spiralen parallel te zetten in de kookketel en dan direct ijswater erdoorheen pompen (pompje) en weer terugpompen naar het ijswater resevoir
 welke methode(of combinatie  van methoden) zou gezien dikte en lengte van deze spiralen het beste resultaat geven?.
Verbinden van de spiralen met  siliconenslang en rvs  slangen  klemmen

Berend Postema

Zou een kilo zak ijsblokjes uit de winkel niet steriel genoeg zijn om na het koelen tot een bepaalde temperatuur het gewoon zo in het wort te mikken?

brouwerwaldonk

Ik zou ze afzonderlijk gebruiken. Eerst samen in de kooketel met leidingwater en als het temperatuurverschil te klein wordt in serie, de eerste in de bak met ijswater om het leidingwater eerst te koelen om dan met kouder water te koelen en de retour niet in de bak met ijswater maar bewaren om de afwas te doen. Ijsblokjes in het wort kappen zou ik niet doen.

haicoterbeek

Citaat van: Berend Postema op 14-10-2018  11:13 uZou een kilo zak ijsblokjes uit de winkel niet steriel genoeg zijn om na het koelen tot een bepaalde temperatuur het gewoon zo in het wort te mikken?
Soms bu'j te bange! Ik zeg doen!

Berend Postema

Ik denk dat ik het er gewoon eens op ga wagen

brouwerwaldonk

Als je in een bak water met voldoende ijs, keukenzout toevoegd krijgt het water in de bak een temperatuur onder nul. Daarin de eerste spiraal en je wort zal voldoende afkoelen in de zomer.

hansHalberstadt

Zie ook:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36620.msg567798.html#msg567798
Dat is volgens mij ook wat Henielma voor ogen heeft. En inderdaad kun je met de energie mooi je huis verwarmen, ipv de energie weg te gooien via je koelwater. De truc is namelijk dat ijs maken via elektriciteit een veelvoud van het opgenomen elektrisch vermogen oplevert aan de achterkant van je koelkast en dat komt dan in je huis terecht, handig als je toch al bij moet stoken.

Kassie

5 minuten om naar 80 graden te koelen? Dat doet mijn spiraalkoeler veel sneller, ook als het kraanwater niet zo koud is.
Zou je dat ijs niet juist in moeten zetten voor die laatste paar graden van 28 naar 21 of zo?

hansHalberstadt

Citaat van: Kassie op 15-10-2018  09:08 u5 minuten om naar 80 graden te koelen? Dat doet mijn spiraalkoeler veel sneller, ook als het kraanwater niet zo koud is.
Zou je dat ijs niet juist in moeten zetten voor die laatste paar graden van 28 naar 21 of zo?
Dat lijkt mij ook. Koelen werkt op basis van temperatuurverschil. Alleen het laatste stukje van zeg 30-20 graden heb je daar een probleem als je koelwater niet koud is. Helemaal koelen met ijs kan ook, maar dan heb je ca evenveel ijs nodig als te koelen kokende wort. Dat is dus al snel een forse hoeveelheid ijs.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.